Ian McKellen som Dumbledore
Fra : Rune Zedeler

Dato : 29-12-02 22:13

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 29-12-02 23:52

Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-12-02 01:06

> Rygte. Er afkræftet på både hans site og http://www.harrypotterrealm.com

#%/#¤%/()#¤%/)(#"¤&%

-Rune

Fra : J.O.H

Dato : 30-12-02 09:18

"Ronny Nielsen" <ronnyroy@osterbo-net.dk> wrote in message
news:aunuaf$vlm$1@news.net.uni-c.dk...
> Rygte. Er afkræftet på både hans site og http://www.harrypotterrealm.com

Hmmm det virker ikke helt afkræftet. ..endnu!
http://www.theonering.net/perl/newsview/8/1041210422

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-12-02 05:59

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> skrev:

> YES!!!!
> Jeg glæder miog til 2004!

Jeg glæder mig mere over, det ikke bliver ham. Hans anden rolle som
troldmand gør han glimrende og folk vil uværgeligt se Gandalf, når han er
Dumbledore, og det er synd for figuren.

Der er da andre oplagte skuespillere til den rolle, f.eks.:

Richard Attenborough
Max Von Sydow

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Per

Dato : 30-12-02 11:23

> [...]
> Dumbledore, og det er synd for figuren.
>
> Der er da andre oplagte skuespillere til den rolle, f.eks.:

Helt enig!

Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-12-02 14:58

Mark Thomas Gazel wrote:

> Jeg glæder mig mere over, det ikke bliver ham. Hans anden rolle som
> troldmand gør han glimrende og folk vil uværgeligt se Gandalf, når han er
> Dumbledore, og det er synd for figuren.

Du har selvfølgelig ret.
Jeg syntes bare dels ikke, at Harris havde power nok til rollen som
Dumbledore - og så er jeg bare efter LOTR blevet så McKellen fan-agtig
at jeg næsten er blevet glad for X-Men, hmmm...

Jeg tror at McKellen ville have været i stand til at skabe en powerfull
Dumbledore-figur så markant anderledes end Gandalf, at det ikke ville
være et problem, at det var samme skuespiller.
Men figuren skal selvfølgelig også passe ind i Harris' fortolkning af den.

Well, humlen er: Jeg er Potter-fan og jeg er McKellen-fan, så
selvfølgelig blev jeg glad, da jeg hørte at de to skulle kombineres. Så
jeg vil da klart også blive glad for at se McKellen i en anden rolle i
en Potter-film.

-Rune

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-12-02 15:52

Rune Zedeler wrote:

> og så er jeg bare efter LOTR blevet så McKellen fan-agtig
> at jeg næsten er blevet glad for X-Men, hmmm...

Rolig nu
Hvis du er blevet McKellen-fan, skulle du tage at se nogle af de film,
hvor han får lov til at vise sit talent. Lad mig særligt fremhæve
Richard III (en fremragende fortolkning både af instruktør og McKellen -
der er virkelig truffet valg), Gods and Monsters (fremragende) og så den
bedste oplevelse, jeg endnu har haft med ham: Som Macbeth i en
tv-produktion af BBC af samme navn.... Men den kan nok ikke skaffes
Men der er han *virkelig intens*. I øvrigt spiller han "live" den
bærende hovedrolle i et Strindbergstykke i London fra engang i
februar... Er du sand fan, må du straks afsted

Det skulle være helt fantastisk at opleve megastjerne i intense
scenerum.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-12-02 18:26

Kevin Edelvang wrote:

> Hvis du er blevet McKellen-fan, skulle du tage at se nogle af de film,
> hvor han får lov til at vise sit talent.

Jeg er helt enig med dig. Det er for dårligt, at jeg ikke har set flere
af hans film.
Desværre synes jeg at mange af den type film er rimeligt kedsommelige -
og det er svært at nyde en skuespiller, når man sidder og keder sig over
filmen.
Jeg havde i øvrigt det samme problem med Malkovich (som jeg blev
imponeret over efter BJM).

> I øvrigt spiller han "live" den
> bærende hovedrolle i et Strindbergstykke i London fra engang i
> februar... Er du sand fan, må du straks afsted

Fedt, det kunne jeg godt finde på. Jeg har kun een gang været i teatret
uden for dk (det var iøvrigt i england) - og det var en meget spændende
oplevelse. - de engelske skuespillere kan altså "noget" som de danske
ikke kan. Well, vi er ved at løbe OT.

-Rune

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-12-02 16:13

> [...]
> Dumbledore - og så er jeg bare efter LOTR blevet så McKellen fan-agtig
> at jeg næsten er blevet glad for X-Men, hmmm...

Uha. Harris havde skam power nok. Den væsentligste forskel på de to
troldmænd er jo, at Gandalf i princippet er en form for troldmandskriger,
eller hvad vi nu skal kalde det, og kæmper med, når det gælder.

Dumbledore er anderledes subtil og meget mere manipulerende. Han ved lige,
hvad han laver og hvorfor, men han overlader det grove til Harry Potter. Det
er selvfølgelig fordi HP er helten, at historierne er skruet sådan sammen,
men det ligger også i konceptet mht. at troldmændene er lærere og eleverne
er ... øh ... elever. Dumbledore dukker ikke op i en røgsky og smadrer
Voldemort. Han står i baggrunden (og er oftest forhindret i selv at kunne
handle), men har (som den gode lærer) sørget for, at HP er klædt på til at
have de bedste chancer og hans egne evner skal klare resten - hvorved han
lærer noget. Det er figurens power og den hvilede ganske udmærket i Harris
efter min mening.

> [...]
> ikke ville være et problem, at det var samme skuespiller.
> Men figuren skal selvfølgelig også passe ind i Harris' fortolkning af

Ja, også det og så ville forskellen på Mckellan og Harris formodentlig være
svær at få øje på.

> [...]
> selvfølgelig blev jeg glad, da jeg hørte at de to skulle kombineres.
> Så jeg vil da klart også blive glad for at se McKellen i en anden

Han ville passe glimrende ind i det, må man sige, imponerende ensemble af
skuespillere, der er nu.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-12-02 18:21

Mark Thomas Gazel wrote:

> Uha. Harris havde skam power nok. Den væsentligste forskel på de to
> troldmænd er jo, at Gandalf i princippet er en form for troldmandskriger,
> eller hvad vi nu skal kalde det, og kæmper med, når det gælder.

Jeg tror lidt, du misforstår, hvad jeg mener med "power".
Jeg mener ikke, at Arnold-drengen ville være en god dumbledore; - vi er
helt enige i, hvilken form for "power" en troldmand skal have, og vi er
enige i forskellen mellem dumbledore og gandalf.

Vi er så ikke helt enige i, hvor meget af denne manipulerende kraft,
Harris kunne udstråle. Det er selvfølgelig også først i 4'eren, han for
alvor får brug for at vise den, så den kan da være, at han kunne
overraske mig. - Faktisk har jeg - så vidt jeg lige kan se på imdb - kun
set to af hans andre film - Smilla og Casandra Crossing - og jeg kan
ikke huske nogle af rollerne.

Det var også det, jeg tænkte, ja.

-Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 31-12-02 15:56

Mark Thomas Gazel skrev:

> Der er da andre oplagte skuespillere til den rolle,
> f.eks.:
>
> Richard Attenborough

Dur ikke. Man ville forvente, at Dumbledore havde en hær af klonede
dinosaurer stående i Hogwarts baghave.

> Max Von Sydow

Dur heller ikke. Folk vil uvægerligt se Dumbledore som en
eksil-eksorcist fra Sverige, der er taget til Hogwarts med sin søn Pelle
Potter i håbet om at blive daglejer hos Axel Strøbye.

Min tynde pointe er, at McKellen sagtens kunne udfylde rollen som
Dumbledore. Selvfølgelig ligger rollen tæt på Gandalf, men gør det
noget? Mange vil mene ja, og derfor får han sandsynligvis ikke rollen
(eller vil takke nej til den). Jeg mener ikke, det ville gøre spor. Så
central er Dumbledore heller ikke i 3'eren.

--
Mvh. Peter

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-12-02 11:06

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message
> YES!!!!
> Jeg glæder miog til 2004!
>
> <http://www.biozonen.dk/zone-nyhed/sidstenyt-left.asp?ID=845>
>
> -Rune

Snippet fra McKellen.com:

"Rumour, 14 November 2002: "There's a rumour on the Net that Sir Ian is
going to play Professor Dumbledore in the next Harry Potter movie, following
the sad passing of Richard Harris. Is this true? It would be wonderful if it
IS true, but I know how easily these rumours start, so I'm not getting too
excited yet! Perhaps you could just let me know "officially"? (Maybe he
doesn't want to be typecast as an elderly man with a flowing white beard!)
Thanks."

Fact: Ian McKellen has NOT agreed to succeed the late Richard Harris in the
role of Dumbledore in the Harry Potter movies. He has expressed interest in
perhaps playing a different role some time in the future of the series."

MvH Aragorn_dk

Fra : René Schnoor

Dato : 02-01-03 00:04

"Aragorn Elessar" <aragorn@welles.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
in
> perhaps playing a different role some time in the future of the series."

Voldemort? (ups der sagde jeg det)

René

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 31-12-02 04:20