Skriftstørrelse afhængigt af skærmopløsnin~
Fra : CB

Dato : 04-12-00 10:56

Hej NG

Jeg har et lille problem.

Jeg har lavet en hjemmeside v.hj.a Frontpage2000.
Den er designet til at være optimal med en skærmopløsning på 800x600.
Jeg har en menu hvori skriftstørrelsen er 12pkt. Denne skriftstørrelse ville
jeg gerne kunne ændre til 10pkt hvis man kører 640x480 og til 14pkt hvis man
kører 1024x768. Kan det lade sig gøre at spørge på skærmopløsningen og udfra
den vælge skriftstørrelse?

Håber I kan hjælpe

mvh
Jens

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 04-12-00 16:59

CB wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> [...]
> kører 1024x768. Kan det lade sig gøre at spørge på skærmopløsningen og udfra

Det kan lade sig gøre med noget javascript, som styrer et stylesheet - lidt som
at skyde gråspurve med atombomber. Hvis du er helt vild for at prøve (altså
ikke det med gråspurvene) kan du spørge i clientside gruppen - de er
ekseperterne med javascript.

Jeg vil dog istedet anbefale dig at definere størrelsen på din tekst så den kan
reguleres af brugeren. Det er det mest fleksible.

Prøv f.eks. at se:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_frontpage/

Prøv så at justere skriftstørrelsen:

1) Hvis du har en scrollmus holder du bare CTRL nede mens du scroller med musen

2) Ellers vælger du blot "Tekststørrelse" fra menuen "Vis" i Internet Explorer.

Hele finten med at lave sine sider på den måde er at så kan den enkelte bruger
selv indstille siden, så den passer til vedkommendes skærm og syn (mange
mennesker har jo nedsat syn, og vil gerne have lidt større tekst).

Med venlig hilsen
Jonas

Fra : CB

Dato : 05-12-00 14:25