Fluestang til laksefiskeri
Fra : Flemming Madsen

Dato : 29-12-02 20:03

Hej NG
Nu udsalget snart starter vil jeg ud og investere i en laksefluestang.

Påregner at fiske en del i Karup Å, men den skal også bruges til ture i
norske og svenske Åer/elve.
Går ud fra den skal være 10-12 fod og klasse 8-9, men er i tvivl om det er
det rigtige.

Kan i hjælpe mig?

Mvh.

Flemming Madsen

Fra : Jan Persson

Dato : 30-12-02 10:47

> [...]
> norske og svenske Åer/elve.
> Går ud fra den skal være 10-12 fod og klasse 8-9, men er i tvivl om det er

Hej Flemming,

Hvor fisker du i Karup Å ??

Hvis det er ovenfor zone 4/5, så vil jeg klart anbefale en 10,5'
enhåndsstang.

Længere nedstrøms samt til Norge/Sverige er en 12,5' kl. 8/9 et rigtigt
godt valg, som kan anvendes
alle steder.

Tight Lines !!

Jan Persson

Fra : Jens Larsen

Dato : 30-12-02 22:03

Hej Jan

I Karup Å fisker du fint med en 10 eller 12 fods kæp, men i Norge vil en
stang i den størrelse ikke være tilstrækkeligt, med mindre du satser på det
sene fiskeri efter små laks i mindre elve. I de større elve er 14 og 15 fods
stænger næsten et krav for at kunne beherske flueline og fisk på en
fornuftig måde.
En stor tohåndsstang virker temmlig stor når du står med den i forretningen,
men ved elven kan den mange gange næsten føles som en blomserpind!

Besøg evt. siden www.koch-rods.dk Et lille dansk firma som sælger stænger af
en høj klasse til fornuftige penge.

Mvh Jens

Fra : Jan Persson

Dato : 01-01-03 19:43

Hej Jens,

Ja, det har du jo meget ret i. Men skal manden købe 1 stang som skal dække
alle behov, vil jeg s
stadig påstå, at 12.5' er det bedste valg.

Tænk lige over det en gang. Hvor mange gange fisker du i Norge ?? 1, måske 2
uger af 7 dage.

I karup fisker mange 2-3 gange om ugen og her vil jeg nødig stå og vifte med
en 15' stang kl. 10/11.

De fleste steder kan du nå den anden bred med stangspidsen. 12.5' går fint
til det meste norske og svenske
fiskeri. De senere år er størrelsen på de norske laks jo også faldet
temmelig meget, fisk over 5 kg
er en sjældenhed og langt de fleste ligger på 2-3 kg. Her er en mindre stang
noget mere morsom
en en stiv 15' kæp.

Det bedste ville naturligvis være at købe 2 stænger, 1 10.5' til Karup og
en 14' til Norge, men det
var ikke det øvelsen gik ud på :=)

Mvh.
Jan
-------------

Fra : Jens Larsen

Dato : 01-01-03 22:08

Hej Jan

Vi er enige og uenige, du kan ikke købe en fluekæp som dækker alle behov,
forsøger du at ramme bredt med en stang som dækker både laks i Norge og
havørreder i Karup, så vil du ende op med en løsning som ikke er perfekt til
nogen af stederne, og som derfor er utilfredsstillende at fiske med.
Jeg mener ikke det kan anbefales at "nøjes" med en stang, og har man råd til
at bruge x antal tusinde kroner på en fisketur tur til Norge, så bør der
også være penge til en fornuftig udrustning.

Jeg er helt uenig i din konklussion omkring størrelsen på laksen. I Norge
har man de sidste år haft et fantastisk fiskeri, og især størrelsen på
laksen har været imponerende. Se blot på www.gaula.no

Når vi snakker om størrelse, så kan du i dansk havørredfiskeri i 90%
tilfælde nøjes med en kl. 6 stang, og have en bedre fight med standard
fiskene. Men alle inkl. mig selv bruger tungere udstyr, for det vil jo være
ærgeligt den dag man rammer den store, og så tabe fordi udstyret ikke er
kraftigt nok.

Det er surt at stå i Karup å med en 2 kg. havørred på en 15" stang, men det
er også surt at stå i Norge med 12kg. laks på en 9" stang.

Jeg ved godt øvelsen gik på kun én stang, men det vil være forkert at kun
rådgive om kun én stang.

Fra : Jan Persson

Dato : 02-01-03 10:19

Hej Jens,

Ja, 2 stænger vil være det optimale.

Mht. Norge, så kender jeg godt Gaula hjemmesiden og fisker selv hvert år i
Gaula.
Jeg kan fortælle, at forrige år på "vort" vald blev der på 1 uge fanget 48
laks ! Den største var 6,5 kg
så det med storlaksen er altså lidt af en skrøne. Naturligvis afhængig af
tidspunktet, men fisker du
senere end 01.07., er chancen for en laks over 5 kg meget lille sammenlignet
med smålaksen.

Konklusionen må være, at fisker du i Norge sidst på sæsonen kan en 12.5'
sagtens klare strabasserne
også med hensyn til den lave vandstand, som normalt hersker på dette
tidspunkt.

Mvh.
Jan

Fra : Johan

Dato : 02-01-03 13:42

> [...]
> sagtens klare strabasserne
> også med hensyn til den lave vandstand, som normalt hersker på dette

Hej Jan

Sidste år (sludder...forrige år) var jeg på hold med en af storfangerne ved
Orkla. Hun gik med en Sage 12,6 fods kl. 9, og den har hun fanget pænt med
store laks på. For mig at se betyder elvens karakter mere for valg af
stanglængde end fiskens størrelse. Selvom jeg da klart vil foretrække en
lang stang til at dæmpe fiskens kolbøtter med.

Sidste år var jeg i farezonen for at miste en 9-kilos, fordi den gik bag en
sten. Kun ved at løfte stangen så højt, jeg kunne, lykkedes det at få
forfanget manøvreret udenom stenen. Det var med en 14 fods. Jeg er ikke
sikker på, at jeg kunne have reddet situationen med en kortere stang.

Mvh
Johan Gadegaard

Fra : Jens Larsen

Dato : 02-01-03 22:44

Hej igen

I Gaula er opgangen af laks faldet tidligere de senere år pga. de høje
temperaturer. De store laks er der skam, men det er ikke kun derfor den
store stang er en fordel. Du kan jo sagtens få både kl. 9 og 10 stænger i
enhåndsmodellen, amerikanere brugte ikke andet i mange år, men selv dé kan
idag se fordelen ved en længere stang. Du fisker fluen bedre og har langt
større mulighed for styre fisken og omgå forhindringer.

Og lad os så ike forglemme, hvor skønt det er, at se en fuld DT line stryge
ud over elven på en tohåndsstang, intet slår den fornemmelse

Fra : Johan

Dato : 31-12-02 01:29

Sidste år var jeg med en kammerat ved River Spey. Min makker var vidne til,
at en franskmand mistede en flot laks på omkring 10 kg. Han havde lige lånt
sin 14 fods tohåndsstang ud og stod nu og forsøgte at løfte forfanget fri af
en sten ude i elven med en 9,6 fods. Det gik ikke stille af, da han fandt ud
af, at det nok havde været en fordel med 4½ fod ekstra! Et par hundrede
meter derfra kunne jeg høre fransk temperament, da han mistede den!

Det samme kunne let ske ved en norsk eller svensk elv, så pas på ikke at få
den for kort.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Charley Braun

Dato : 31-12-02 21:07

Hej Flemming.

Jeg har selv været et par gange i Norge med min 12,5 fod stang Klasse 8-9 og
må sige, hvis jeg stod og skulle ud og købe en ny ville jeg nok tænke mere i
retning af en 15 Fod ellers er jeg temmelig tilfreds med min stang, men jeg
fisker også i de små elve deroppe når jeg engang skal op i de store, bliver
det 100% garanteret med en 15 Fod

Mvh.
CB