hvide pletter ?
Fra : Bo

Dato : 29-12-02 18:51

Jeg har bla. 2 pragt smerlinger i mit akvarie, nu har den ene fået mange små
hvide pletter over alt, den anden har også pletter men dog kun et par.
nogen ideer til hvad det er ?? forkølelses??
og hvis det vides, hvad gør jeg så nu ?

Hilsen Bo

Fra : Plesner

Dato : 29-12-02 21:05

> [...]
> mange små hvide pletter over alt, den anden har også pletter men dog
> kun et par. nogen ideer til hvad det er ?? forkølelses??

Mit umiddelbare bud ville være fiskedræber - smerlinger er altid de første
fisk, der viser tegn på denne sygdom. Jeg har med held bekæmpet denne
sygdom med et produkt, der hedder Faunamor, men der er mange andre på
markedet. Følg instruktionerne, der følger med det produkt, du nu får fat
i.

Plesner

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 29-12-02 21:02

> [...]
> hvide pletter over alt, den anden har også pletter men dog kun et par.
> nogen ideer til hvad det er ?? forkølelses??

Lyder som som fiskedræber (ser det sådan her ud:
http://www.loaches.com/clown_ick.shtml)?

Jeg kan ikke huske medikamentet, men det kan relativt let behandles idag.
Det er en sygdom pragtsmerlinger er kendt for at få let.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Bo

Dato : 29-12-02 21:29

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> Lyder som som fiskedræber (ser det sådan her ud:
> http://www.loaches.com/clown_ick.shtml)?

Jo det ligner meget godt , må straks afsted i morgen tideligt efter
noget.

RØVPIS

Hilsen Bo

ps. tak for jeres svar

Fra : Bo

Dato : 30-12-02 12:11

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke huske medikamentet, men det kan relativt let behandles idag.
> Det er en sygdom pragtsmerlinger er kendt for at få let.

jeg har idag købt Faunamor mod pletterne, og da jeg fortalte forhandleren om
at jeg har fået sygdom efter jeg fik fisk fra ham for 3 uger siden, var det
noget logiske svar "jo det er ikke let på denne årstid, de bliver let
forkølet på grund af temperaturen udenfor".

Hilsen Bo

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-12-02 12:51

> [...]
> noget logiske svar "jo det er ikke let på denne årstid, de bliver let
> forkølet på grund af temperaturen udenfor".

I rest my case...jf. tidligere tråd.

Fra : Plesner

Dato : 30-12-02 13:45

> [...]
> 3 uger siden, var det noget logiske svar "jo det er ikke let på denne
> årstid, de bliver let forkølet på grund af temperaturen udenfor".

Og det er noget forbandet vås. Faunamor er virksomt mod fiskedræber
(Ichthyopthirius multifilis). Forkølelsespletter (Oodinium pillularis og
limneticum) kræver et helt andet medikament - fra samme firma hedder det
Odimor. Når en fisk er inficeret med fiskedræber, er den oversået med
prikker i størrelsen 1/2-1 mm i diameter. Ved forkølelsessyge er pletterne
en del mindre og flyder ofte sammen, så de giver fisken et fløjlsagtigt
udseende.

Hvis forhandleren ikke kan skelne mellem to vidt forskellige sygdomme, så
er jeg heller ikke sikker på, at jeg ville stole på, at han kunne behandle
fiskene på forsvarlig vis, hvorfor jeg ville mistænke ham for at have
leveret de syge/svækkede fisk. Om muligt bør du måske fremover kigge lidt
mere kritisk på de ting, du køber og får oplyst hos denne forhandler.

Plesner

Fra : Flemming Schneider

Dato : 29-12-02 21:08

Det er sikkertparasitten der kaldes for fiskedræber, hvide pletter,
forkølessessyge.... kært barn mange navne.
Akvariet skal behandles mod det øjeblikkeligt ellers dør fiskene ret
hurtigt.

Nogle arter får det lettere end andre, smerlingerne og rød neon får det
meget let. Og de er også sarte overfor medicin så sørg for at bruge medicin
der doseres over flere dage istedet for en 1gangsdosis.
Det latinske navn er :

ichthyophthirius multifiliis

se følgende link for en ok medicin
http://www.dyrecenter.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=479