OS X på en god gammel G3
Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 29-12-02 10:46

Jeg har været så heldig at få fingrene i et par gamle beige
G3'er, som jeg egentlig havde tænkt mig at bruge som servere
(med NetBSD på), men så kom jeg til at tænke - den ene af dem
kom nemlig med 224MB RAM /og/ ekstra VRAM...

Jeg har forhørt mig hos familiens macbruger, og han har gode
erfaringer med 10.2 på en lignende maskine, der bruges til de
sædvanlige hjemme-ting (Net & Office), men han kan ikke lige
huske hvor meget RAM der er i maskinen (mit gæt er temmeligt
meget). Så nu tænkte jeg, at jeg ville spørge eksperterne:

Hvor meget RAM skal der til for at en beige 266 MHz G3 kan få OS
X op i et brugbart tempo, og er min ide i det hele taget god[1]?

[1] Jeg havde tænkt mig at skifte fra linux på PC som
desktop-system, og så smide PC'en ind i skabet som server, i
stedet for at gemme Mac'en af vejen
--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-12-02 13:52

In article <3e0ec460$0$47397$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> Hvor meget RAM skal der til for at en beige 266 MHz G3 kan få OS
> X op i et brugbart tempo,

Brugbart til hvad?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 29-12-02 16:15

Martin Edlich wrote:

> Brugbart til hvad?

The ususal stuff: web, mail, news og lidt office-værk.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-02 16:29

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> The ususal stuff: web, mail, news og lidt office-værk.

256MB
Hej fra Morten, der mener, at alt under 512MB er for lidt, men du kan
godt køre den. Dit grafikkort understøtter højst sandsynligt ikke
Quarz-teknologien, så du skal ikke fortvivle, når det ikke ser ud som på
andre maskiner, men give it a shot....

Jeg hører gerne nærmere, da jeg overvejer at prøve X på en iMac.
--
Hverken enten eller, blot både og.....
http://www.belzebub.biz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-02 16:37

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> The ususal stuff: web, mail, news og lidt office-værk.

Det kommer meget an på, hvilken ydelse du er vant til på din
Linux-maskine. OS X vil være brugbart på en beige G3, men det vil ikke
køre hurtigt. OS X elsker G4 processor, RAM og et godt grafikkort; kun
RAM'en har du måske nok af, da det er rimeligt billigt. Du skal have
mindst 256 MB RAM og gerne mere.

Jeg har tit brugt OS X på en iMac 350 Mhz, men den har både hurtigere
processor, hurtigere system- og RAM-bus og et understøttet grafikkort,
hvilket gør en stor forskel. På den maskine (der har 384 MB RAM) kører
det OK og mange vil kunne leve med det, men på en mindre maskine med et
ikke-understøttet grafikkort, kan det godt være en prøvelse.

Du vil dog nok høre fra fra vores lokale Dr. Münster, som i længere tid
har kørt OS X på en iMac 233 og har fundet den løsning fin nok. Jeg har
selv installeret OS X (før 10.2, der er hurtigere) på sådan en iMac og
det køre da... men jeg kunne ikke selv leve med det.

Det afhænger meget af, hvad du forventer. Et stort problem er
grafikkortet, som ikke er understøttet og du får derfor ikke OpenGL og
QuickTime accelleration. Det understøtter ikke Quartz Extreme, som giver
hurtigre 2D grafik, da det kræver AGP og mindst 16 MB RAM på
grafikkortet. Du kan godt købe et nyt PCI-grafikkort og få OpenGL og
QuickTime accelleration, men Quartz Extreme er uden for rækkevidde.

Fordelen ved at bruge OS X er muligheden for at køre Microsoft Office,
Adobe-programmerne og lign. Disse er tilgængelige på Linux, men de
koster jo også en god sum penge, så det er måske ligemeget... Derudover
er OS X skøn for øjet og du bliver en del af en verden af meget
entusiastiske brugere.

Jeg vil sige: Prøv det og døm selv!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 29-12-02 17:09

René Frej Nielsen wrote:

<snip>
> [...]
> leve med det, men på en mindre maskine med et ikke-understøttet
> grafikkort, kan det godt være en prøvelse.

Jeg regner såmænd med at maskinen ender med at køre 300 MHz, jeg
mangler bare lige et par jumper-caps i den rette størrelse

> [...]
> ligemeget... Derudover er OS X skøn for øjet og du bliver en
> del af en verden af meget entusiastiske brugere.

Jeg har skam ikke tænkt mig at bruge andet end det jeg plejer,
openoffice.org er jo på vej, mozilla findes, og hvad mail og
news angår er der jo altid muligheden for at finde de sædvanlige
tekst-baserede i en porteret udgave. Det der mest af alt lokker
er den skønne brugerflade, noget jeg har savnet siden min
storebror tilbage i midten af halvfemserne flyttede, og endda
havde den frækhed at tage sin mac med sig...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-02 17:41

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg regner såmænd med at maskinen ender med at køre 300 MHz, jeg
> mangler bare lige et par jumper-caps i den rette størrelse

Det vil selvfølgelig hjælpe lidt på det.

> [...]
> storebror tilbage i midten af halvfemserne flyttede, og endda
> havde den frækhed at tage sin mac med sig...

Jamen, så ville jeg nok bare kaste mig ud i det. Hvis du syntes det
gamle Mac OS var pænt, ja så er der jo sket meget siden da!

[sidebemærkning: jeg ville selvfølgelig have skrevet, at MS+Adobe IKKE
var tilgængelig på Linux...]

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 29-12-02 17:48

René Frej Nielsen wrote:

<snip>
> Jamen, så ville jeg nok bare kaste mig ud i det. Hvis du syntes
> det gamle Mac OS var pænt, ja så er der jo sket meget siden da!
<snip>

Jeg hugger med glæde hans powerbook når han er på besøg, det er
så dejligt at opleve "the power of unix" med en fornuftig
grafisk brugerflade smidt ovenpå. Jeg vil kaste mig ud i det med
beskedne forventninger til tempoet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-12-02 18:34

In article <3e0f1e13$0$47423$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg regner såmænd med at maskinen ender med at køre 300 MHz, jeg
> mangler bare lige et par jumper-caps i den rette størrelse

Du kan bare flytte rundt på dem inden i jumper-blokken.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 02-01-03 01:54

Martin Edlich wrote:

> Du kan bare flytte rundt på dem inden i jumper-blokken.

Det var også en mulighed, hvorfor havde jeg ikke selv tænkt på
det, nu kører den en foreløbig 300 uden problemer

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-12-02 16:45

In article <3e0f115b$0$47426$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> The ususal stuff: web, mail, news og lidt office-værk.

Det kan den sagtens gøre med 192 Mb RAM.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk