Endelig til søs, med Jack Aubrey!!
Fra : Just Johnny

Dato : 28-12-02 20:08

Ja, tilgiv mig min entusiasme, men jeg så lige at der *endelig* er en
filmatisering på vej af Patrick O'Brians herlige sø-romaner.

Filmen, "Master and Commander: The Far Side of the World", har Russell
Crowe i hovedrollen som kaptajn Jack Aubrey, hvilket da vel kan blive
interessant nok at se hvordan han klarer. Jack Aubrey bliver i
bøgerne nærmest beskrevet som en lidt buttet ung charmetrold, der er
fuld af mod og mandshjerte, (men måske ikke helt så meget fornuft som
man kunne have ønsket), hvorfor man jo nok havde forestillet sig at de
ville 'caste' en skuespiller der var mere i retning af en ung udgave
af Tim Curry.

Paul Bettany skulle spille Stephen Maturin, skibslæge (og hemmelig
agent), som i bøgerne er Aubreys gode ven, og direkte modsætning i
sind. Han er kold og eftertænksom, hvor Aubrey er den opfarende,
hvilket gør, at de to er et interessant makkerpar at følge i bøgerne.
Forhåbentlig kommer dette også til at virke på film.

Filmen har verdenspremiere til juni så der er jo trods alt et par dage
at vente endnu, men jeg synes da, at det er rart at Hollywood endelig
er ved at få øjnene op for de nye visuelle muligheder som der ligger i
de historisk baserede sø-romaner.

Ligeledes, så skulle det tredie hold af TV-film baseret på C. S.
Foresters bøger om søhelten Horatio Hornblower (igen spillet af Ioan
Gruffudd) få premiere på engelsk TV til påske, og de kommer så
forhåbentlig på dansk TV i løbet af sommeren/efteråret, ligesom de
tidligere TV-film i serien.

Traileren for "Master and Commander: The Far Side of the World" kan
ses her: http://www.apple.com/trailers/fox/master_and_commander/

Fra : Mikael Schøler

Dato : 29-12-02 00:00

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> wrote in message
> Ja, tilgiv mig min entusiasme, men jeg så lige at der *endelig* er en
> filmatisering på vej af Patrick O'Brians herlige sø-romaner.

[snip]

> [...]
> Gruffudd) få premiere på engelsk TV til påske, og de kommer så
> forhåbentlig på dansk TV i løbet af sommeren/efteråret, ligesom de

Jeg ærgrer mig gul og blå over at jeg kun nåede at se 2 afsnit af den første
del. Synes det var en vild god serie.. Findes den nogensteder som køb?

Mikael

Fra : Just Johnny

Dato : 29-12-02 10:06

Mikael Schøler posted the following:

>Jeg ærgrer mig gul og blå over at jeg kun nåede at se 2 afsnit af den første
>del. Synes det var en vild god serie.. Findes den nogensteder som køb?

Ja da, jeg har alle seks film i to bokse (region 1 DVD), og den er
også ude på VHS i england. Et eller to af afsnittene fra første del
kom vistnok også på dansk DVD men desværre fra OnAir, som jo ikke har
noget særligt godt ry for kvalitet.

De engelske VHS-bånd har man tidligere kunnet købe hos video-netto,
jeg ved dog ikke om de stadigvæk har dem.