Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2.8?
Fra : Gizwiz

Dato : 28-12-02 16:55

Mit canon objektiv hedder "EF 28-90 mm f/4-5.6 USM". Når der er nogen der
anbefaler et objektiv, ender det altid med et 2,8 af en eller anden slags.

Hvad betyder de 2.8? Det er vist nok relateret til blænden, men med mit
objektiv, kan jeg bruge blænde 4 til 38 (tilsynaledene afhængigt af zoom)
Hvad er sammenhængen?

På forhånd tak.

--Michael

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 28-12-02 17:46

"Gizwiz" <junk@gizwiz.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvad betyder de 2.8? Det er vist nok relateret til blænden, men med mit
> objektiv, kan jeg bruge blænde 4 til 38 (tilsynaledene afhængigt af zoom)

Som du selv er inde på, er værdien 2.8 et udtryk for hvor meget lys
objektivet kan lukke ind. Jo mere lys et objektiv kan lukke ind, jo højere
billedkvalitet kan man regne med. Generelt set.

Lysstærke objektiver - som f.eks. blænde 2.8 eller 1.4 - har yderligere den
fordel, at man kan 'provokere' dem til at arbejde med ekstrem lille
dybdeskarphed. Bruger jeg f.eks. min 50mm 1:1.4 på blænde 1.4 er
dybdeskarpheden kun omkring 5-10 cm på en meters afstand fra motivet.

/Jacob

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 30-12-02 11:16

Hej Michael

Tallet er sikkert blænde. Blænde er et udtryk for meget lys der kommer
igennem objektivet. Jeg mener blænde = Objektivets længde / Objektivet max.
brede inde i objektivet, så derfor jo mindre tallet er, jo mere lys kommer
igennem objektivet. Blænden har indflydelse på 2 ting:
- Jo mindre blænde et objektiv har, jo kortere belysning kan du bruge til at
belyse et billedet med.
- Jo mindre blænde et objektiv har jo mindre er dybde skarpheden.

Når producenterne producere et nyt objektiv, så er problemet nok at få så
stor en blænde åbning som muligt og derfor kommer blænde og kvalitet til at
hænge lidt sammen, da producenten har gjort mere ud af objektivet for at
producere et med blænde 2.8. Men generalt har blænde og kvalitet intet med
hinanden at gøre.

Du kan jo vælge Zoomobjektiv, som du har idag. Disse har meget sjællent
blænde 2.8, og hvis de har så er det tit meget dyre objektiver og dermed
også gode objektiver. Hvorimod bruger du fast objektiver (uden Zoom), så har
disse tit blænde 2.8 eller bedre uden at disse er dyre og tit har de en
meget medre kvalitet end Zoom objektiverne. Til et normalt SLR kamera siger
man at standard objektivet er 50 mm og her kan du få en masse objektiver med
blænde 2.8, 1.8 eller 1.4 og der kan være stor forskel i kvaliten ud fra
hvilken producent der har lavet objektivet.

Jeg håber du kan bruge svaret.

VH
Per

Fra : Johan

Dato : 30-12-02 19:02

> - Jo mindre blænde et objektiv har, jo kortere belysning kan du bruge til
at
> belyse et billedet med.

Lidt mere præcist - jo mindre blændetal, der står på objektivet, jo kortere
lukkertid kan du bruge i samme belysning. Bl. 2.8 betyder i praksis, at der
slippes lys gennem et hul, der er 1/2,8 af brændvidden. I en 35 mm bl. 2,8
slippes der lys gennem et hul med en diameter på 12,5 mm. Regnestykket ser
således ud: 35 mm / 2.8 = 12,5 mm. Blændes der ned til 5,6 er hullet 6,25
mm. Altså det halve af bl. 2,8.

> [...]
> producere et med blænde 2.8. Men generalt har blænde og kvalitet intet med

En sandhed med modifikationer. Canon laver iflg. mange tester den bedste 300
mm bl. 2,8 på markedet i dag. Samme brændvidde fås i en bl. 4 udgave.
Præstationerne er fuldt på højde med storebroderen, men prisen er under en
tredjedel!

Generelt kan man sige, at næsten alle objektiver yder deres bedste midt i
blændeområdet. Temmelig forenklet er problemet, at linserne yder deres
bedste, når lyset fortrinsvis passerer gennem det midterste. Med andre ord
burde resultatet altid blive optimalt ved at blænde ned til mindste
blændeåbning (størst tal). Sådan ville det være, hvis ikke endnu et problem
spillede med. Lys er bølger. I et badekar vil en bølge passere uforstyrret
gennem hele badekarrets længde. Placerer man nu et par bølgebrydere, der
halverer badekarrets bredde, opstår der turbulens omkring disse. Jo mindre
hul bølgebryderne (blændelamellerne) efterlader, jo større del af lyset vil
bestå af turbulens. Præcis samme problem gør sig gældende i et objektiv.
Disse to modsatrettede problemer betyder, at man som regel opnår den højeste
kontrast og opløsning i området midt mellem største og mindste blændeåbning.

Mvh.
Johan Gadegaard
(fjern fup fra email)