Confirmantens Opholdssted
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 28-12-02 15:36

I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det samme
ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det kunne også
ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?

vh
Erik

Fra : Ivan jensen

Dato : 28-12-02 15:46

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).
>
> Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?

Er det ikke bare ordet 'hos'. Det har jeg set mange gange i 'mine' sogne:
Jens Nielsen, 16 år. Hos Smeden i Hyllested.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 28-12-02 15:57

Nej, jeg tror ikke det er 'hos'. Der ser ud til at være 5-6 bogstaver, og
der er kun det ene ord efter konfirmantens navn.

vh
Erik

Fra : Arne Nielsen

Dato : 28-12-02 16:16

Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?

Nogle børn var jo ikke ude at tjene, før de blev konfirmeret.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 28-12-02 16:22

Måske er det 'hjemme', men jeg synes alligevel ikke.

Jeg har lagt en jpg-fil i alt.binaer.historie hvis i vil have ulejlighed med
at kaste et blik på det.

vh
Erik

Fra : Ivan jensen

Dato : 28-12-02 16:26

Jo, det er 'hjemme'.

mvh
Ivan

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 28-12-02 16:34

Ok, tak for hjælpen.

I har vel ikke god reference til et-eller-andet som kan bruges til at tyde
gammel skrift. Jeg har en skiftstavle fra Slægtshistorisk Forening Aarhus,
men jeg synes det er utroligt svært at genkende bogstaverne fra "rigtige"
kirkebøger.

Fra : Ivan jensen

Dato : 28-12-02 17:21

> [...]
> men jeg synes det er utroligt svært at genkende bogstaverne fra "rigtige"

Der findes adskillige bøger, tavler o.l., men jeg har næsten aldrig brugt
dem. En sjælden gang har jeg med held fundet et stort begyndelsesbogstav i
disse tavler, men ellers har jeg ikke haft megen hjælp af dem.
Jeg ved, at nogle bruger tavlerne til at lære sig at SKRÌVE de gotiske
bogstaver, og det skulle efter sigende være en meget effektiv måde at lære
at LÆSE dem.
Jeg selv har opnået en vis færdighed til det gotiske ved øvelsen! Giv ikke
op, prøv at se om du kan finde de samme bogstaver i andre ord på siden, ord,
som du har læst og forstået!
En metode jeg ofte har brugt til større sammenhængende tekster er at skrive
alle de ord, jeg kan læse og efterlade mellemrum/streger til de ulæselige.
Næste gang du tager dokumentet frem, kan du garanteret læse endnu en del af
ordene. Fortsæt sådan til du er færdig!
Endelig kan man jo også deltage i et kursus i gotisk ved en Slægtshistorisk
forening. Om det er effektivt, skal jeg kunne garantere, men en hjælp må det
da være.

mvh
Ivan

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-12-02 18:12

Arne Nielsen wrote:
> Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?

Jeg foreslår hjemmev (= hjemmeværende)
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 28-12-02 20:34

Det tror jeg på !

vh
Erik

Fra : Arne Nielsen

Dato : 28-12-02 22:51

Det gør jeg ikke. Hvor ser I v'et? Der står "hjemme". Husk, at et e blev
skrevet anderledes end det gør i dag.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-12-02 09:19

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev Sat, 28 Dec 2002 15:36:06 +0100

>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?

Helt klart "hjemme" - i modsætning til nr. 4 der er "tjenende".

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 29-12-02 13:09

Det lader til at slutkonklusionen bliver "hjemme" - og for nr. 4 "tjenende"
(jeg havde luret på om det var samme ord).

Tak til alle.

vh
Erik