Er ny Bios nødvendig
Fra : Jens Jensen

Dato : 28-12-02 14:51

når jeg vil sætte større CPU i min PC?

Jeg kører med et MSI K7T266 Pro2 - MS-6380 og en XP 1600+ Palomino. Jeg har
fået fingrene i en XP 2100+ Palomino og vil have den i istedet.
Nu er der så et kildent problem - for det første har jeg ikke et dyt
forstand med at rode med PC (er ren amatør) men kan godt sætte lydkort og
grafikkort i min PC og tilslutte alverdens udstyr, for det andet er MSI
hjemmesiden i stykker så jeg intet kan læse og for det tredje står der i min
gl. manual at MS-6380 kun understøtter op til XP 1800+.
Vil det så sige at jeg ikke kan sætte 2100+ i min PC uden at skulle opdatere
BIOS?
MSI har jo det der Live Update værk af BIOS - er det noget der funker til
sådan en som mig eller er der en RISIKO forbundet med at gøre det selv via
det der Live Update?.
På forhånd tak.

/Jensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-12-02 15:19

Har kigget lidt mere på sagen. Ser ud til at Live Update2 er nogenlunde
sikker for en som mig. Når jeg vil til at Liveupdate står der i
instruktionen at det er strengt nødvendigt at lukke ALLE programmer såsom
Outlook, antivirus, ICO m.m.
Nu kører jeg med Win XP og hvis jeg trykker ctrl-alt-delete får jeg Windows
jobliste fra.Går jeg så ind under fanebladet: Processor ser jeg mange ting
. Der står bl.a:
MSMSGS.EXE
ZONEALARM.EXE
IEXPLORE.EXE
CTFMON.EXE
SPOOLSV.EXE
+ m.m sjovt.
Det må jo være de programmer der kører i baggrunden.
Kan jeg lukke alle dem?
Kan huske noget med at man ikke skulle lukke SYSTRAY i Win 98, men den vises
ikke i XP.
Der er godt nok en der hedder System og Aktiv systemprocess, resten i det
faneblad er alle EXE-filer.
Min mistanke er så at det kun er de 2 IKKE EXE. filer der skal lukkes, er
dette rigtigt?.

/Jensen...

Fra : Thomas

Dato : 28-12-02 16:22

"Jens Jensen" <cow-one@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Windows
> jobliste fra.Går jeg så ind under fanebladet: Processor ser jeg mange ting
Hvis jeg var dig.. ville jeg droppe al det live update og lign. der siger at
det kan opdatere din bios gennem windows.
brug et godt solidt dos baseret flashprogram.
er det en Awardbios er det Awdflash og andre til amibios osv.

lav en dos boot disk i xp.. det er der en funktion der giver dig mulighed
for hvis du vælger at formatere din diskette.
tag en anden diskette og lig din nye bios på den plus dit flashprogram.

boot på din dosdisk og flash med den anden diskette systemet er klart.
det er meget mere sikkert end det fis gennem windows.
har prøvet med et asus kort og der røg min bios fordi windows frøs.
der er nok nogen der har fået det til at virke med det er alt for usikkert.

venligst

Thomas

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-12-02 16:48

Har du en henvisning til en side således man kan se hvordan man gør - gerne
på Dansk

/Jensen.....

Fra : Thomas

Dato : 28-12-02 17:04

> Har du en henvisning til en side således man kan se hvordan man gør -
gerne
> på Dansk
Hvad med lige og vente, ( jeg ved godt at det er svært ), på at
www.msi.com.tw kommer op og køre igen.
der vil du 100% finde de programmer du skal bruge plus info om hvordan de
skal bruges

Ellers står der i din maual til motherboardet, så godt som altid hvordan du
flasher din bios...
måske kun hvordan du flasher med din auto update, men som sagt er den under
al kritik.

venligst

Thomas

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 28-12-02 19:39

Thomas wrote:

<snip>
> Ellers står der i din maual til motherboardet, så godt som
> altid hvordan du flasher din bios...
> måske kun hvordan du flasher med din auto update, men som sagt
> er den under al kritik.
<snip>

MSI's auto-update er, i sin seneste version, faktisk rigtigt,
rigtigt god. Så god, at jeg, der ellers også sværger til
DOS-metoden, har brugt den et par gange. Den kræver dog at
windows kører temmeligt stabilt, hvorfor jeg nok ville vælge den
anden metode - til alle der /allerede/ ved hvordan man begår sig
på kommandolinier, til alle andre er auto-update slet ikke nogen
dum ide.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : René Prebendorf

Dato : 28-12-02 21:56

"Jens Jensen" <cow-one@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Har du en henvisning til en side således man kan se hvordan man gør -
gerne
> på Dansk

Kig lidt på denne side under bios.
http://shor.ter.dk/491947700

--
Venligst René
Remove xxx

Fra : Bachelor®

Dato : 28-12-02 20:08

> [...]
> sikker for en som mig. Når jeg vil til at Liveupdate står der i
> instruktionen at det er strengt nødvendigt at lukke ALLE programmer såsom

Du kan roligt bruge MSI's live update, især hvis du
ikke har erfaring med at flashe en BIOS, dog ville
jeg nok vente med at gøre det til deres side kører igen.
Hvis du under opstart trykker på F8 mener jeg du
får mulighed for at springe over en masse opstart
af programmer.

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-12-02 22:34

Takker for alle de meget brugbare svar .
Mit XP system kører 100% stabilt og der er aldrig nedbrud af nogen art. Så
jeg tager nok og prøver Live Updaten når sitet virker hos MSI.
Det kan vel i den sidste ende kun koste bundkortet

Takker igen.

/Jensen.

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-12-02 22:52

Så prøvede jeg Live Updaten - og det virkede perfekt
Takker for hjælpen.
Jeg får godt nok 400 point færre i 3D Mark 2001 end jeg gjorde før, skyldes
dette den nye Bios og hvor evt kan jeg finde de 400 point igen?

/Jensen.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-12-02 00:24

Jens Jensen wrote:

> Jeg får godt nok 400 point færre i 3D Mark 2001 end jeg gjorde før, skyldes
> dette den nye Bios

Ja.

> og hvor evt kan jeg finde de 400 point igen?

Ved at skifte til den gamle bios igen.
Prøvede du overhovedet om den 2100+ virkede med den gamle bios?

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-12-02 11:32

Nej det gjorde jeg ikke - gik ud fra at den ikke kunne da MSI skriver at den
gamle Bios kun gik op til 1800+.
Jeg er lidt Newbie på det område, så jeg rettede mig efter MSI.
Men nu vil jeg til at sætte min 2100+ i mit MB.

/Jensen.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 30-12-02 22:55

Jens Jensen wrote:

> [...]
> Jeg får godt nok 400 point færre i 3D Mark 2001 end jeg gjorde
> før, skyldes dette den nye Bios og hvor evt kan jeg finde de
<snip>

Sandsynligvis ved at rette lidt på f.eks. memorytimings og
AGP-instillingerne i BIOS...

Hvis du ikke kan mærke det i praksis[1], er der dog ingen grund
til at savne de 400 point.

[1] I de spil du spiller.