MS Windows
briani 27239
xp - usb kortlæser
Fra : Michael Frandsen

Dato : 28-12-02 13:44

jeg har lige købt en usb kortlæser til comp. flash kort. lige så snart jeg
installere den fryser min maskine, det vil sige at den arbejder meget
langsomt, (det tager ca 1½ minut fra jeg klikker på et ikon til det åbnet)
jeg har prøvet flere forskellige fabrikater af kortlæsere uden held. jeg har
ikke problemer med andre usb enheder, scanner, printer, samt det direkte
kabel til digitalkameraet
min maskine er som flg

Amitech model 835 E
Intel Pentium III-Processor
550 MHz
384 Mb Ram
17 GB Harddisk
Microsoft Windows XP Professional version 2002 servicepack 1

mvh
michael

Fra : Janner

Dato : 28-12-02 14:13

Hej,

Jeg har en læser af det tvivlsomme fabrikat Sitecom købt i Københavns
lufthavn i en snæver vending. Den virkede heller ikke umiddelbart under win
XP den frøs også under opstart, men efter at have hentet drivere på deres
hjemmeside har det kørt siden uden dikkedarer

/Jan

Fra : Michael Frandsen

Dato : 28-12-02 15:54

jeg har været inde på deres hjemmeside og det er ikke muligt at downloade
drivere til XP da de er installeret i forvejen

Fra : Janner

Dato : 28-12-02 19:37

"Michael Frandsen" <m.frandsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har været inde på deres hjemmeside og det er ikke muligt at downloade
> drivere til XP da de er installeret i forvejen

Er et en sitecom ? det jo ligesom det jeg refererer til i mit tilfælde

/Jan

Fra : Michael Frandsen

Dato : 28-12-02 20:18

det er en sandisk usb comp.flash + smart media læser

Fra : ha

Dato : 28-12-02 20:41

Prøv at genstarte, og vent så med at sætte kortlæseren i
puteren indtil den er helt færdig med at starte op.
Husk også, at når du skal tage den fra igen, skal du
bruge det der hedder "sikker fjernelse af hardware".

mvh
ha

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-12-02 22:05

On Sat, 28 Dec 2002 20:40:34 +0100, "ha" <not-me@dot.com> wrote:

>Husk også, at når du skal tage den fra igen, skal du
>bruge det der hedder "sikker fjernelse af hardware".

Det har du principielt ret i. Min xp er nu helt ligeglad, bare jeg
lukker det stifindervindue, der viser det virtuelle drev, inden jeg
hiver stikket ud.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 22:52

Peter Loumann skrev:

> Det har du principielt ret i. Min xp er nu helt ligeglad, bare jeg
> lukker det stifindervindue, der viser det virtuelle drev, inden jeg
> hiver stikket ud.

Her hos mig er det udelukkende dårligt fungerende USB-enheder eller
vel rettere drivere som skal slukkes først inden jeg trækker dem ud.
De kendetegnes ved at Win2000/XP viser et ikon nede i systray når
enheden er koblet til og hvis man fjerner en sådan enhed, så vil
styresystemet brokke sig. Det er som regel også sådanne enheder som
skal rykkes ud før man kan få lov til at lukke Windows ordentligt
ned eller genstarte.

Velfungerende USB-enheder viser ikke noget ikon i systray når de
er koblet til. Det er bare at smide stikket i og trække det ud igen
når man er færdig med at bruge enheden, hvis man da ikke vælger at
lade enheden være koblet til hele tiden forstås.

Jeg har kæmpet en kamp med en Antec USB-kortlæser under SP1 og SP2
af Win2000 som resulterede i at jeg ikke kunne lukke Windows imens
den var koblet til og den viste netop et ikon ved siden af uret som
fortalte at man skulle frakoble enheden inden man trak stikket ud.
Det irriterede mig grænseløst. Heldigvis er Antec kommet ned nye
drivere så nu fungerer den endelig som den efter min mening skal.
Intet ikon og ingen brok fra Windows når jeg trækker stikket ud.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-12-02 00:30

On Sat, 28 Dec 2002 22:51:59 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>enheden er koblet til [...]
>Intet ikon og ingen brok fra Windows når jeg trækker stikket ud.

Aha! Det var da fint nok at få den sammenhæng afdækket. Den kortlæser,
jeg har, f.eks., den fremkalder godnok et ikon i systray. Det er ikke
et ikon for drevet, men ikon for sikker fjernelse. Men det giver ikke
problemer bare at hive stikket ud. Det er en ganske billig sag, noname
("MEMBER") fra Zitech. Hvis jeg husker ret, kostede den vist 295,- og
kan læse et hav af korttyper.

Svjh funger mit Olympus kamera på samme måde: ikon for sikker
fjernelse, men ingen problemer med at ignorere det. Ganske det samme
med min lille Medion lagerenhed, sådan et bette pjevs på 64 MB med
clip til brystlommen.

Ingen af dem kræver i øvrigt, at man installerer drivere udefra. Det
klarer win xp selv.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 00:50

Peter Loumann skrev:

> Den kortlæser, jeg har, f.eks., den fremkalder godnok et ikon i
> systray. Det er ikke et ikon for drevet, men ikon for sikker
> fjernelse. Men det giver ikke problemer bare at hive stikket ud.

Det var pokkers. Alle de USB-enheder jeg hidtil har prøvet på
Win2000 og XP, med ikon for sikker fjernelse i systray, kommer med
en meddelelse ala: 'Du skal huske at frakoble enheden inden du
trækker stikket ud', hvis man trækker stikket ud uden at have fra-
koblet enheden først.

En kammerat har en Mr. Platinium-kortlæser og den laver det samme
nummer, så jeg har indtil nu regnet med at tingene hang sådan
sammen, men tilsyneladende ikke. Det er sgu da heller ikke til at
finde nogle faste holdepunkter med det Windows-skrammel. ;)

Madsen.

Fra : ha

Dato : 29-12-02 11:07

> [...]
> en meddelelse ala: 'Du skal huske at frakoble enheden inden du
> trækker stikket ud', hvis man trækker stikket ud uden at have fra-

I min puter er der "indbygget" usb-kortlæsere i fronten, selvom de
jo ikke bare lige kan fjernes, fremgår de af ikonet i systray. Jeg har
samtidigt tilsluttet (via usb) mus, printer og scanner, og ingen af
dem er medtaget i listen når man klikker på ikonet i systray.
Hvis jeg tilkobler min "gamle" kortlæser, så fremgår den også på
listen over sikker fjernelse o.s.v. Den kan jeg dog nemt fjerne uden
at winXP brokker sig. Så du har ret Madsen, det var pokkers

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 13:29

ha skrev:

> I min puter er der "indbygget" usb-kortlæsere i fronten, selvom de
> jo ikke bare lige kan fjernes, fremgår de af ikonet i systray.

Det var da s.... smart med kortlæsere i fronten.

> Jeg har samtidigt tilsluttet (via usb) mus, printer og scanner,
> og ingen af dem er medtaget i listen når man klikker på ikonet i
> systray.

Jeg har pt. kun koblet en printer til USB og den kan også bare
fjernes uden videre vrøvl. Kortlæseren kobler jeg kun til når jeg
skal bruge den, hvilket egentlig er sjældent, og det samme gælder
for den edderkop som jeg bruger til at kalibrere og profilere min
skærm med (her er USB-hub'en i soklen af skærmen som skabt til
formålet). Hverken kortlæser eller edderkop er på listen over
sikker fjernelse og det er ren Plug&Play. Altså ingen meddelelse
når de kobles til eller fjernes. De "funger" bare. :)

Madsen.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 29-12-02 16:12

jeg slukkede for min firewall samt virusprog. og derefter kunne jeg uden
problemer installere kortlæseren. hvorefter jeg tilsluttede begge dele igen
og der har ikke været problemer siden

michael