Teksttydning Ikast 1840
Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-12-02 13:39

Her kommer så den sidste serie fra Hammerum herred i denne omgang, det
drejer sig om Ikast 1840.

Er der mogle venlige folk derude, der vil hjælpe med at få disse
mysterier afklaret.?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/

1.
Zidsel Marie ....?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/text_1.html

2.
Mætte Pedersdatter, Mætte Poulsdatter, eller noget helt tredie.?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/text_2.html

3.
Jens Sørensen.?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/text_3.html

4.
Hvad er erhvervet for den 33 årige og den 35 årige.?
Det nok den her vi har haft mest hovedbrud med. Selv om skriften er
rimelig tydelig (sammenlignet med resten af tællingen) så er det
vanskeligt at få noget meningsfyldt ud af ordene.
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/text_4.html

5.
Hvad er erhvervet for den 54 årige.?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/text_5.html

I håb om at få velvillig og kvalificeret hjælp - på forhånd tak.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Elsebeth Kristiansen

Dato : 29-12-02 21:52

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message news:<5p6r0vgssoqg6fuqarutoc6h7rj6p2buor@news2.tele.dk>...
> [...]
> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/text_5.html
>
> I håb om at få velvillig og kvalificeret hjælp - på forhånd tak.

Til Feldborg.

Jeg har nogle forslag:

Prøve 2: Knudsdatter

Prøve 4: Fæster til Greve S.......g?
hans kone snoer Tækkegarn.

Prøve 5: Gaardmand I ?

m.v.h.
Elsebeth Kristiansen

De andre er svære at knække!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-12-02 09:17

emmaemma@jubiimail.dk (Elsebeth Kristiansen) skrev 29 Dec 2002 12:51:36
-0800

>Jeg har nogle forslag:

Mange tak for din interesse. Og måske kunne dit indlæg lokke andre til
at se på det også.?

>Prøve 2: Knudsdatter

Er nok en mulighed. For mig at se er det første bogstav dog et "F".

Men det interessante er dog, hvad det er for noget krims-krams der står
ovenover linien. Er det simpelthen slutningen "tter" der er skrevet
deroppe.

Hvad siger i andre kloge folk.?

>Prøve 4: Fæster til Greve S.......g?

Grever og baroner har jeg svært ved at forestille mig på det sted og på
den tid. På den anden side er jeg heller ikke 100% sikker på navnet
Sebstrup, men det ligner dog mistænkeligt.

>hans kone snoer Tækkegarn.

Tækkegarn ville jeg godt købe, men jeg har svært ved at få det første
bogstav i ordet foran til at være et "s".??

>Prøve 5: Gaardmand I ?

Her tor jeg der står "og", samme skrivemåde forekommer flere andre
steder i tællingen. Men om det efterfølgende er "Tømmermand" er jeg ret
meget i tvivl om.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-02 11:13

On Sat, 28 Dec 2002 13:38:32 +0100, Arne Feldborg wrote:

>Her kommer så den sidste serie fra Hammerum herred i denne omgang, det
> [...]

Sidsel Marie Frederikka

>5.
>Hvad er erhvervet for den 54 årige.?
>http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1840/text_5.html

Han er vel Gaardmand? Det er godt nok nogle brede a'er, men sammenlign
med a'et i "mand".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-12-02 19:04

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Mon, 30 Dec 2002 11:13:29 +0100

>Han er vel Gaardmand? Det er godt nok nogle brede a'er, men sammenlign
>med a'et i "mand".

Gaardmand er sikkert rigtig, men der står noget mere.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 30-12-02 11:30

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

| Her kommer så den sidste serie fra Hammerum herred i denne omgang, det
| drejer sig om Ikast 1840.
| 1.
| Zidsel Marie ....?

Zidsel Marie Frederikka - men jeg tror ikke selv meget på det

| 2.
| Mætte Pedersdatter, Mætte Poulsdatter, eller noget helt tredie.?

Poulsdatter måske, men jeg vil bestemt ikke udelukke Knudsdt

| 3.
| Jens Sørensen.?

Ikke Jens, da der er flere end 4 bogstaver. "J" er ok, men er der ikke et
"G" i navnet. Måske Jørgen?

| 4.
| Hvad er erhvervet for den 33 årige og den 35 årige.?

Fæste til Gaard i Sæbstrup
og som tidligere nævnt "hans Kone, snoer Tækkegarn"

| 5.
| Hvad er erhvervet for den 54 årige.?

Gaardmand og Søe-------?

Håber det måske kan hjælpe andre, til den rigtige løsning.

Godt nytår til alle i nyhedsgruppen.

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-12-02 11:54

On Sat, 28 Dec 2002 13:38:32 +0100, Arne Feldborg
> [...]

I 1845 ser samme familie således ud:

Jens Sørensen, M, 42
Pederrikke Gravesdatter, K, 41
Zidsel Jensen, K, 15
Graves Christen Jensen, M, 11
Søren Jensen, M, 9
Peder Hjøllund Jensen, M, 5
Kirsten Marie Jensen, K, 3
Niels Jensen, M, 1

Jeg mener også, det er ret tydeligt, at de to børn i 1840 hedder

Sidsel Jensdt.
Graves Christen Jensen
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-12-02 19:04

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 30 Dec 2002 11:54:17 +0100

>I 1845 ser samme familie således ud:
>
>Jens Sørensen, M, 42
>Pederrikke Gravesdatter, K, 41
>Zidsel Jensen, K, 15
>Graves Christen Jensen, M, 11
>Søren Jensen, M, 9
>Peder Hjøllund Jensen, M, 5
>Kirsten Marie Jensen, K, 3
>Niels Jensen, M, 1
>
>Jeg mener også, det er ret tydeligt, at de to børn i 1840 hedder
>
>Sidsel Jensdt.
>Graves Christen Jensen

Det er helt korrekt at det er den samme familie, og at manden i flere
andre sammenhænge er kendt som Jens Sørensen. Han vil også blive noteret
som sådan, ihvertfald i kommentarfeltet.

Mit problem her er, som andre også har været inde på, at det er som
fornavnet er for langt til kun at være Jens - som om der står noget
andet her eller ihvertfald noget mere.

Men som siden ser ud er det vel reelt umuligt at vide hvad der
oprindelig har stået, og det må man jo så bare konstatere.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-12-02 21:21

On Mon, 30 Dec 2002 19:03:39 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Men som siden ser ud er det vel reelt umuligt at vide hvad der
>oprindelig har stået, og det må man jo så bare konstatere.

Enig. En gang imellem skal vi nok også lære at leve med, at der er
ting, som ikke _kan_ læses. Det er jo derfor vi har opfundet ??

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 02:19

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 28 Dec 2002 13:38:32
+0100

>Her kommer så den sidste serie fra Hammerum herred i denne omgang, det
>drejer sig om Ikast 1840.

Mange tak til alle der har bidraget, såvel ved denne som ved tidligere
lejligheder. Med det særdeles vanskelige oplæg in mente, så er det
forbløffende hvor mange gode forslag der indløber.

Bente Henriksen har nu afsluttet de to sidste Ikast tællinger, og dermed
er Hammerum herred færdigindtastet også for 1834 og 1840.

En meget stor tak til Bente, Kaj og Poul for en god slutspurt. Det har
været en fornøjelse for både Leif Sepstrup og undertegnede at fungere
som lokalkendte sparringspartnere for de tre dygtige indtastere.

En konstruktion som andre måske burde overveje at tage op.?

Jeg har ihvertfald set en del ret skræmmende eksempler, hvor manglende
lokalkendskab har voldt selv den dygtigste indtaster gevaldige
problemer, - og har medført nogle helt fatale fejl.

Udover at være tilgængelig hos DDA og på min hjemmeside vil de komplette
tællinger for Hammerum herred 1834 og 1840 fra og med næste uge være
fremlagt udskrevet på papir på lokalarkivet i Herning - ligesom de
tidligere afskrevne tællinger allerede er det.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-01-03 00:23

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Thu, 09 Jan 2003 02:19:20
+0100

>Bente Henriksen har nu afsluttet de to sidste Ikast tællinger, og dermed
>er Hammerum herred færdigindtastet også for 1834 og 1840.

DDA har netop oplyst at også Aulum 1787 nu er afleveret, og dermed er
hele Hammerum herred færdigindtastet for perioden op til og med 1850.

Desværre er en del af af tællingerne afleveret uden korrekturlæsning (og
mange behøver det givetvis heller ikke, mens andre ubetinget gør), men
det må vi så tage op på lokalt plan og se at få gjort noget ved.

Ialt 16 forskellige indtastere har bidraget. Lige fra den første helt
tilbage i 1993 - og til den sidste her i januar 2003.

Både vi der bor her i området, og alle andre der arbejder med området,
skylder indtasterne (ingen nævnt, ingen glemt) en *stor* tak for deres
indsats.

Og iøvrigt er der da allerede godt gang i tællingerne efter 1850, så det
ser faktisk helt godt ud.

--
mvh, A:\Feldborg