Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolpix
Fra : Henrik

Dato : 28-12-02 10:32

Hej
Jeg overvejer at investere i et digital camera. Nikon Coolpix 4300 eller
4500. Er der nogen der har erfaringer med en af disse og vil give mig et
godt råd vil jeg være meget taknemmelig. Eller findes der måske et bedre
camera i samme prisklasse er jeg også åben over for dette.
Hilsen Henrik

Fra : Erik

Dato : 28-12-02 12:30

"Henrik" <Wilche@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> godt råd vil jeg være meget taknemmelig. Eller findes der måske et bedre
> camera i samme prisklasse er jeg også åben over for dette.

Canon G2 er et bedre valg, sammenlign selv på:
http://www.dpreview.com

Mvh
Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-02 15:13

In article <Xns92F27EDB89B16eriknoemailno@62.243.74.162>, Erik wrote:
> "Henrik" <Wilche@tdcadsl.dk> wrote in

> Canon G2 er et bedre valg, sammenlign selv på:
> http://www.dpreview.com

Afhængigt af hvad det skal bruges til. Havde et G2 hjemme
nogle dage, men byttede til CP 4500.

Coolpix har en række fordele G2 ikke har, bl.a.
Ekstern batterilader - G2 oplader kameraet
Indvendig zoom. Dvs let at slutte til kikkerter, mikroskoper etc.
Masser af udstyr i form af zoom, vidvinkel etc
Suverænt bedste nærbilleder på markedet, ned til 2 cm.
Bedre hvidbalance
Længere mellem blitz og linse = færre røde øjne.
4x zoom (mod 3x i G2)
Mulighed for lange lukketider (mange timer)
Manuel kontrol over støjreduktion (dark fra subtraction)
Både fokus og belysnings bracketing.
Lidt flere muligheder for indstillinger i kameraet.
Lettere end G2 (360 vs 425 g)

G2 har andre fordele:
Lidt lettere at anvende som point-and-shoot
Større optik = lidt mere lysfølsom
Bedre autofokus i dårlig belysning
RAW format (Nikon har kun TIFF)

Jeg tager ikke mange billeder gennem søgeren på Nikon, men brugte
ofte denne på G2.

Om man køber den ene eller den anden er lidt et temperamentsspørgsmål.
De er kameraer i samme kategori, dog med lidt forskellige egenskaber.

Fra : Sylvester

Dato : 29-12-02 07:50

"Erik" <erik@noemail.no> skrev i en meddelelse
> "Henrik" <Wilche@tdcadsl.dk> wrote in

> Canon G2 er et bedre valg, sammenlign selv på:
> http://www.dpreview.com

Hvem vil købe G2, når G3 er på banen.
Canon G3 er et endnu bedre valg, G2 er trods alt 1 år ældre.

Mvh
Sylvester

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-02 09:45

In article <aum5r1$89lrq$1@ID-104905.news.dfncis.de>, Sylvester wrote:

> Hvem vil købe G2, når G3 er på banen.
> Canon G3 er et endnu bedre valg, G2 er trods alt 1 år ældre.

Det vil dem der tænker på hvad man får for de ekstra penge
ud over pralerøvseffekten. Der er angiveligt ikke den store forskel.
Og der er samme garanti på dem begge, så alderen betyder ikke noget.

Dit spørgsmål er lidt i stil med: Hvem vil købe en mellemblå jakke
når nu den nye model er mørkeblå ?

Fra : Sylvester

Dato : 29-12-02 10:53

meddelelse news:slrnb0tdh9.gb.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Det vil dem der tænker på hvad man får for de ekstra penge
> ud over pralerøvseffekten. Der er angiveligt ikke den store forskel.

Det er det man hører fotohandleren sige, hvis du spørger efter G3 og han
"kun" har G2 på hylden.
Der er masser af nye funktioner og forbedringer på G3.
Pravlerøvseffekten kan jeg ikke få øje på - G3 er ikke et kamera man falder
på halen over, det er ganske ordinært i sin prisklasse.

> Og der er samme garanti på dem begge, så alderen betyder ikke noget.

Jo, når du skal sælge det igen, og det skal man jo på et eller andet
tidspunkt.

> Dit spørgsmål er lidt i stil med: Hvem vil købe en mellemblå jakke
> når nu den nye model er mørkeblå ?

Har du overhovedet undersøgt forskellene på G2 og G3 ? Det er ikke kun
farven, check lige.

Mvh.
Sylvester

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-02 13:39

In article <aumgib$8gtc3$1@ID-104905.news.dfncis.de>, Sylvester wrote:
> [...]
> Pravlerøvseffekten kan jeg ikke få øje på - G3 er ikke et kamera man falder
> på halen over, det er ganske ordinært i sin prisklasse.

Ja, men det har et højere nummer. Og der er mange der mener at
det betyder alt. Det kan være alt fra det fuptal der angiver
CPU hastighed til størrelsen på en skærm (hvor mange endnu ikke
har fattet at 12" er bedre end 14" på en bærbar - hvis den skal være
bærbar)

> Jo, når du skal sælge det igen, og det skal man jo på et eller andet
> tidspunkt.

> Har du overhovedet undersøgt forskellene på G2 og G3 ? Det er ikke kun
> farven, check lige.

Jeg læste på dpreview eller et tilsvarende sted, at der generelt
var skuffelse over hvor få G2 fejl der var rettet, og hvor lidt nyt der
var kommet til.

Forskellene er som jeg kan se det hos Canon:
4x vs. 3x zoom
G3 har fået et fokus system hvor man kan flytte AF punkt som på Nikon
Derudover marginalt længere batterilevetid.

Og så koster G3 mere end 20% mere end G2. Men hvis du mener at
dette er 1500 kr mere værd, nå ja, så er G3 den rigtige til dig.
Jeg er ikke en der selv følger the (b)leeding edge. Jeg synes ikke
at disse småforbedringer er så meget mere værd. G3 er ikke et
nyt kamera, men en G2 de har rettet lidt på

Fra : Sylvester

Dato : 29-12-02 15:16

meddelelse news:slrnb0tr7f.gs.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> CPU hastighed til størrelsen på en skærm (hvor mange endnu ikke
> har fattet at 12" er bedre end 14" på en bærbar - hvis den skal være

Besynderlig sammenligning, duer ikke her, hvor der udelukkende er tale om
forbedringer.

> Jeg læste på dpreview eller et tilsvarende sted, at der generelt
> var skuffelse over hvor få G2 fejl der var rettet, og hvor lidt nyt der
> var kommet til.

Hvorfor vil du så anbefale G2, hvis den er fejlbehæftet?
Og hvilke fejl er det så? Dokumentation tak.

Der var stor skuffelse hos pixel- og teleoptikfreaks, da G3 kom gaden, men
hvis du bruger tid på at læse Canons specifikationer vil du se mange
forbedringer:

http://www.canon.co.jp/Imaging/PSG3/index-e.html

Du vil bl.a se at:

Ny og hurtigere processor,
Lavere shutterlag,
Bedre billedekvalitet,
4x zoom,
Bedre fokussystem,
Drejeknap til manuel fokus i stedet for trykknapper,
Længere batteri levetid,
Intelligent Orientation,
Bedre flashstyring, understøtter bl.a. ST-E2,
2 Custom modes,
Både AF og Focus Bracketing,
Interval shooting,
ND filter,
mere præcis AF, AE og hvidbalance.

Nogle forbedringer er måske ikke så store, men store nok til du også har
nævnt dem da du skulle fremhæve din Nikon 4500 mod G2.

> Jeg er ikke en der selv følger the (b)leeding edge.
Årh, ved nu ikke, du kunne da have købt en Nikon CP995, den er stadig i
handelen til en billig penge.

> G3 er ikke et nyt kamera, men en G2 de har rettet lidt på.
Passer simpelthen ikke, alene ny processor og ny optik, gør at kameraet er
meget anderledes.
Og så har jeg ikke nævnt et ord om design.

Mvh.
Sylvester

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-02 15:53

In article <aumvvd$88pp3$1@ID-104905.news.dfncis.de>, Sylvester wrote:

> Hvorfor vil du så anbefale G2, hvis den er fejlbehæftet?
> Og hvilke fejl er det så? Dokumentation tak.

Hvis du læser anmeldelser, så er der flere G3 forbedringer der
regnes som rettelse af fejl/uhensigtsmæssigheder i G2, og nogle der
er der endnu. Men sådan er det også med andre modeller/mærker, inklusive
mit Nikon.

> [...]
>
> Nogle forbedringer er måske ikke så store, men store nok til du også har
> nævnt dem da du skulle fremhæve din Nikon 4500 mod G2.

Jeg var ikke helt klar over at de var kommet med i G3. Og G2 samt
Nikon 4500 er i samme prisleje. Hvis G2 og G3 kostede det samme, så
var der ingen tvivl, men man betaler altså 20% eller mere ekstra. Og
i gensalgsværdi er det primært 4x zoom der betyder noget.

> Årh, ved nu ikke, du kunne da have købt en Nikon CP995, den er stadig i
> handelen til en billig penge.

Hvis jeg havde fundet en i en forretning, så havde jeg nok også købt
en. Men der var ikke lige nogen der havde en hjemme, hvilket som regel
er med til at gøre det lettere at handle om prisen. Og prisforskellen
er også kun 10% her, og ikke de 20%, og skridtet fra 995 til 4500 er
større end fra G2 til G3 på flere områder. Men G3 falder nok også i
pris når den initielle efterspørgsel er dækket.

Taget i betragtning jeg kommer fra en Powershot A20, så har jeg ikke
opgraderet ret meget for at følge med.

Fra : Sylvester

Dato : 29-12-02 19:19

meddelelse news:slrnb0u31e.hc.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Hvis jeg havde fundet en i en forretning, så havde jeg nok også købt
> en. Men der var ikke lige nogen der havde en hjemme, hvilket som regel
> er med til at gøre det lettere at handle om prisen.

Vær du glad for din CP4500, den er forhåbentlig ikke en strømtyv som CP995.

Mvh.
Sylvester