Forskelle ml. Tele Danmarks ADSL-løsninger~
Fra : Jan Viegand

Dato : 28-12-02 10:09

Jeg skal have ADSL i min lille virksomhed med få personer koblet op, og jeg
tror jeg vælger Tele Danmark. Spørgsmålet er nu hvilke forskelle, der er
mellem TD Bredbånd, TDC Internet og privat- og erhvervsudgaverne af begge,
når man ser bort fra om router er med, og om man får fast/dynamisk IP.

Der er noget med opkobling via PPPoE og DHCP i forskel, men betyder det
noget for mig? Betyder PPPoE at man skal logge på, og hvordan gør man det
med en router?

Jeg vil selv købe en trådløs router og sætte på (Netgear FM114P). Jeg skal
ikke hoste nogle servere eller lignende, men skal kun bruge en ren
internet-adgang og så en SMTP-server hos udbyderen. Jeg har mail- og
web-hosting hos Tiscali. Jeg har desuden i forvejen et
ISDN-telefon-abonnement hos TD.

Det skal helst være sådan, at jeg bare tænder modem og router og derefter
computeren, og der er så forbindelse.

Desuden er der forskel i pris for privat- og erhvervs-udgaven. For
2048/512-hastighed er privat-udgaven ca. 100 kr. billigere pr. måned uden
moms. Hvad er forskellen her? Måske service, som specifikt bliver nævnt
under erhverv (gennemsnitlig fejlretningstid på mindre end 45 timer.)

Tak for svar.

Jan

Fra : Jens

Dato : 28-12-02 11:19

"Jan Viegand" <news@janFJERNviegand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> moms. Hvad er forskellen her? Måske service, som specifikt bliver nævnt
> under erhverv (gennemsnitlig fejlretningstid på mindre end 45 timer.)

Uden at have kikket på vilkårene hos de to, er det nok noget med at tdc
siger èn pc på linien, ellers koster det ekstra på privat abonnementerne.
Undersøg det så du ved hvad der står i de to aftaler.

Med en 2mbit linie kan der være ret mange brugere, hvis det kub er lidt mail
og hjemmesider der skal ses.
En mindre forbindelse kan sagtens bruges til en lille virksomhed, der er
formodentlig ikke den store download eller upload trafik.
Du undgår ikke en opsætning af routeren, men det er kun èn gang, så er det
som det skal være, og du kan bare tænde som du selv siger.

Fejlretnings tiden er der nok ikke den store forskel på i praksis, på tdc
kabelnet, jeg kan forestille mig en del tlf. opkald hvis de private mister
nettet i bare et par timer.
Men der kan være fejlretnings aftaler om lokalnettet med en erhvervs aftale,
og det koster jo så et eller andet.

mvh Jens

Fra : Jan Viegand

Dato : 28-12-02 11:57

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> [...]
> siger èn pc på linien, ellers koster det ekstra på privat abonnementerne.
> Undersøg det så du ved hvad der står i de to aftaler.

Nej, de taler om husstanden, men samtidig at kunden kan være en
enkeltmandsvirksomhed, og tilbyder opkobling med routere til netværk, så det
skulle være i orden at koble flere brugere i virksomheden på.

> [...]
> En mindre forbindelse kan sagtens bruges til en lille virksomhed, der er
> formodentlig ikke den store download eller upload trafik.

Ja, det er nok over behovet, men det koster ikke så meget mere, og hvis de
gange jeg skal overføre store datamængder, er det rart med den store
hastighed. Men jeg kunne også starte med en lavere hastighed, der er jo ikke
noget gebyr på at få den hævet.

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-12-02 12:36

> [...]
begge,
> når man ser bort fra om router er med, og om man får fast/dynamisk IP.

Lettere outdated pt, men der er lidt information her:
www.makr.dk/?adslvarianter

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Steen Nissen

Dato : 28-12-02 14:27

> Lettere outdated pt, men der er lidt information her:
> www.makr.dk/?adslvarianter
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Bliver nok snart revideret, da TDC Internet og TDC Tele Danmark nu bliver
slået sammen igen.

Steen

Fra : Jens

Dato : 28-12-02 14:42

"Steen Nissen" <steen.nissen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver nok snart revideret, da TDC Internet og TDC Tele Danmark nu bliver
> slået sammen igen.

Det kan da ikke betale sig, de bliver vel delt igen inden så længe.

mvh Jens

Fra : Jan Viegand

Dato : 28-12-02 15:58

> [...]
> er
> begge,
>
> Lettere outdated pt, men der er lidt information her:

Tak Martin, din side giver en god forklaring. Hvorfor har Tele Danmark ikke
sådan noget? Selv om det er forskellige afdelinger, burde de kunne lave en
sammenligning sammen.

Ud fra din side og mine forudsætninger ser det ud til at for mig giver alle
valg det samme. Så jeg kan vælge frit.

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-12-02 16:58

> [...]
ikke
> sådan noget? Selv om det er forskellige afdelinger, burde de kunne

Tjaa, der har været direkte konkurrence firmaerne imellem. Men det hører
op her til den 1. og så går der jo nok lige lidt tid inden der bliver
ryddet op.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats