MS Windows
briani 27239
Noget galt med min PATH-variabel
Fra : Uni Bull

Dato : 28-12-02 02:38

Hej.

Jeg kører WinXP Pro UK og har opdateret til SP1.

Hvis jeg starter en kommandoprompt (cmd) fra Start>Run
og eksempelvis vil pinge en eller anden IP, så får jeg at
vide at "ping is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file" - med mindre jeg altså stiller mig ned
i "c:\windows\system32", så er der ingen problemer. Men er er dælme
træls at skulle derned hver gang...

Nå... jeg kigger så på min PATH-variabel, men den indeholder ganske
rigtigt (bl.a.) "%SystemRoot%\system32". Det er ovenikøbet det første
led i min PATH-variabel...

Hvad der gør det hele mere mærkværdigt er, at hvis jeg smider en kopi
af "ping.exe" ned i et af de andre biblioteker der står i PATH, så
eksekveres "ping.exe" derfra uden problemer.

Det samme gør sig (selvfølgelig) gældende hvis jeg vil lave en "tracert".

Man kunne jo tro, at der er noget galt med min %SystemRoot%, men hvis
jeg kontrollerer denne med "echo %SystemRoot%" får jeg tilsyneladende
rigtige svar, nemlig "c:\windows"

Hvad dælen er galt?
--
Uni Bull
København K

Fra : Uni Bull

Dato : 29-12-02 19:35

Uni Bull wrote:
> Man kunne jo tro, at der er noget galt med min %SystemRoot%, men hvis
> jeg kontrollerer denne med "echo %SystemRoot%" får jeg tilsyneladende
> rigtige svar, nemlig "c:\windows"
>
> Hvad dælen er galt?

Er der slet ingen kvalificerede bud eller forslag?

Fra : ferling

Dato : 29-12-02 23:36

Det er nok fordi der ikke rigtig er nogen almindeligt kendt årsag til
dit problem. Jeg tror man skal have et meget detaljeret kendskab til
hvordan windows fungerer under overfladen.
Det eneste der falder mig i øjnene er at dit windowsdirectory hedder
windows, det plejer at hedde winnt i winNT -installationer. Har du lavet
en opgradering fra et dos-windows i dets gamle directory og kan det på
en eller anden måde have noget med problemt at gøre ?

Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Uni Bull

Dato : 30-12-02 01:51

ferling wrote:
> [...]
> lavet en opgradering fra et dos-windows i dets gamle directory og kan
> det på en eller anden måde have noget med problemt at gøre ?

Næh - det er skam en helt almindelig installation med boot fra CD'en...
Men jeg mener at man kunne angive hvad Windows-biblioteket skulle
hedde i forbindelse med installationen!?

Jeg har en fornemmelse af, at det har noget at gøre med SP1!?
--
Uni Bull
København K
Støjdæmpning af *min* computer http://uni.bull.homepage.dk
Nu opdateret efter skift til kabinet fra Noise Control...

Fra : Madsen

Dato : 30-12-02 01:56

Uni Bull skrev:

> Men jeg mener at man kunne angive hvad Windows-biblioteket skulle
> hedde i forbindelse med installationen!?

Standardnavnet for Windows-mappen i WinXP er Windows. I WinNT og
Win2000 hedder den som standard WinNT.

> Jeg har en fornemmelse af, at det har noget at gøre med SP1!?

Jeg kører med WinXP Pro UK SP1 og oplever ikke problemet.

Madsen.

Fra : Uni Bull

Dato : 30-12-02 17:23

Madsen wrote:
> Standardnavnet for Windows-mappen i WinXP er Windows. I WinNT og
> Win2000 hedder den som standard WinNT.

Så er det i hvert fald ikke her årsagen skal findes...

> Jeg kører med WinXP Pro UK SP1 og oplever ikke problemet.

Det var ligegodt satans....

Er der mon noget der hedder autoexec.bat i dag? Jeg tænkte på, om jeg ad
omveje kunne "påtvinge" en ny/anden/ændret path for den kommandoprompt
jeg starter...

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-12-02 17:39

In dk.edb.system.ms-windows, Uni Bull wrote:

> [...]

Heller ikke her, samme system.

>Er der mon noget der hedder autoexec.bat i dag?

Tja, der ligger en skjult i roden af mit C-drev. Og så ligger der en
autoexec.nt i system32-mappen, hvori der står:

AUTOEXEC.BAT is not used to initialize the MS-DOS environment.
AUTOEXEC.NT is used to initialize the MS-DOS environment unless a
different startup file is specified in an application's PIF.

Det er jo nok nt-filen du skal satse på så.

--
Lars Stokholm

Fra : ferling

Dato : 31-12-02 01:40

> [...]
> different startup file is specified in an application's PIF.
>
> Det er jo nok nt-filen du skal satse på så.

Nej, der er i på gale veje. nt-filen bruges kun til dos-sessioner og
autoexec.bat findes slet ikke. En kommandoprompt starter cmd.exe og kun
hvis man giver kommandoen 'command' starter en dossession.
Kunne det være en idé at skrive dine env.variable manuelt. Der kunne jo
være en stavefejl - virker andre programmer i system32. Nogen gange kan
it-ting jo også løse sig uforklarligt hvis man tager en indstilling væk
og så sætter den igen.

Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Uni Bull

Dato : 31-12-02 03:13

ferling wrote:
> [...]
> jo være en stavefejl - virker andre programmer i system32. Nogen
> gange kan it-ting jo også løse sig uforklarligt hvis man tager en

Hvis jeg eksempelvis kører "ping www.dr.dk" fra Start>Run, så eksekveres
(ganske korrekt) c:\window\system32\ping.exe
Men hvis jeg starter en kommandoprompt "cmd" fra Start>Run, så virker
min path til c:\windows\system32 ikke....
Meget underligt - jeg vil kigge lidt på mine evn-variable i morgen, nu er
klokken
over 0300 og jeg burde ligge og sove

Jeg vender tilbage i morgen når jeg har kigget lidt på sagerne i detaljer.
Tak for hjælpen indtil videre!

Fra : Madsen

Dato : 31-12-02 03:48

Uni Bull skrev:

> Man kunne jo tro, at der er noget galt med min %SystemRoot%, men hvis
> jeg kontrollerer denne med "echo %SystemRoot%" får jeg tilsyneladende
> rigtige svar, nemlig "c:\windows"

Hvad står der egentlig inde i Environment Variables hvis du kører
sysinfo32 fra Start > Run?

Her ser det sådan ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/environment.png>

Madsen.

Fra : Uni Bull

Dato : 31-12-02 14:43

Madsen wrote:
> Hvad står der egentlig inde i Environment Variables hvis du kører
> sysinfo32 fra Start > Run?
>
> Her ser det sådan ud:
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/environment.png

Interessant... Hvis man kigger på min tilsvarende
http://uni.bull.homepage.dk/diverse/Winxp.htm
(som jeg dog ikke bare kunne starte fra Start>Run, men jeg måtte
finde en html-side vha. søgning.... som kørte sysinfo...??)
....så ser vi to path-linier...
En "rigtig" og en ekstra som tilsyneladende er fremkommet efter
installation af Ulead DVD PictureShow (et program til at lave
fotoalbums på VCD med).

Jeg har nu fjernet denne "ekstra" path via properties for My Computer >
Advanced > Env.variables - da den også indgår i den "rigtige" path.
.... så er jeg tilbage efter en genstart (for en sikkerheds skyld)... No Joy!

Jeg tror efterhånden ikke det som sådan er PATH der er noget galt med,
det er som om %SystemRoot% ikke bliver tolket til C:\Windows....
Som sagt kan jeg smide en kopi af "ping.exe" i et andet bibliotek - der
lige-
ledes indgår i PATH og så virker det. Jeg er jo fristet til manuelt at ændre
%systemroot% til C:\Windows
.... jeg prøver lige...

...HOV! Se der var resultat at spore.... Ved manuel udskiftning af
%systemroot%
til c:\windows virker det!

Konklusionen må derfor være:
%systemroot% fortolkes ikke i min PATH-variabel til c:\windows...

Hvorfor ikke?

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 31-12-02 15:47

On Tue, 31 Dec 2002 14:43:24 +0100, "Uni Bull" <sorry@nojoy.here>
wrote:

[klip]>
> [...]
>til c:\windows virker det!
>
>Konklusionen må derfor være:
>%systemroot% fortolkes ikke i min PATH-variabel til c:\windows...

Hvad viser kommandoen set fra en kommandoprompt?
(hvis kommandoen findes i XP - det gør den formentlig)

Jeg anvender Win2000 Pro, og her viser set følgende:

[klip - nogle irrelevante linier]
comspec=d:\winnt\system32\cmd.exe
homedrive=d:
homepath=\
logonserver=\\zitech-soyo
number_of_processors=1
os=windows_nt
os2libpath=d:\winnt\system32\os2\dll;
path=d:\winnt\system32;d:\winnt;d:\winnt\system32\wbem
pathext=.com;.exe;.bat;.cmd;.vbs;.vbe;.js;.jse;.wsf;.wsh
processor_architecture=x86
processor_identifier=x86 family 6 model 8 stepping 6, genuineintel
processor_level=6
processor_revision=0806
programfiles=d:\programmer
prompt=$p$g
systemdrive=d:
systemroot=d:\winnt <--- systemroot
[klip - nogle irrelevante linier]
windir=d:\winnt

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Uni Bull

Dato : 31-12-02 22:42

Gert Søgaard Jensen wrote:
> Hvad viser kommandoen set fra en kommandoprompt?
> (hvis kommandoen findes i XP - det gør den formentlig)

Det er nemlig det der er så forbandet underligt...
Hvis jeg i en kommandoprompt skriver echo %systemroot%
så får jeg præcis "c:\windows"

Jeg fatter det ikke!

Fra : Madsen

Dato : 31-12-02 15:35

Uni Bull skrev:

> Konklusionen må derfor være:
> %systemroot% fortolkes ikke i min PATH-variabel til c:\windows...
>
> Hvorfor ikke?

Godt spørgsmål.

Madsen.