Opdrætter anbefales
Fra : Helle

Dato : 28-12-02 00:40

Hejsa.

Som der bliver talt om her inde, så hører vi aldrig om gode ting - kun
rygter, skidt og møg om opdrættere. Dét fik mig til at tænke på, at jeg
VARMT vil anbefale Løvehulens Maine Coon opdræt! Rita er virkelig en kanon
dame - skrap, bestemt men en herlig og DYGTIG opdrætter. Vi købte Mikkel hos
hende og hun står altid til 100% rådighed, vejledning og hjælp!

Knus Helle

Fra : Birgitte

Dato : 28-12-02 01:22

Det var da et godt emne du tog op, vi glemmer nemlig ofte de gode ting
Jeg vil varmt anbefale Sarafina MCO opdrætter, hun har flere gange hjulpet
mig igennem flere problemer.
Hun er et utroligt varmt og dejligt menneske, en af de slags man kun kan
elske og holde af
Hun er utrolig ærlig og reel, og siger tingene lige ud.
Missetanker fra Birgitte
DK. True Trust
Birgitte Stenskjær
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Helle

Dato : 28-12-02 01:31

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message
> [...]
> elske og holde af
> Hun er utrolig ærlig og reel, og siger tingene lige ud.

Lige præcis - Sarafina er også et godt opdræt. Det var meningen, at jeg
skulle købe hos hende. Hun har også hjulpet mig rigtig meget

Mvh Helle

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-12-02 01:33

virkelig en kanon
> dame - skrap, bestemt men en herlig og DYGTIG opdrætter.

Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvornår er en opdrætter "dygtig"?
Hvad kræver vi af vores opdrætter?

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Helle

Dato : 28-12-02 01:35

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in message
> virkelig en kanon
>
> Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvornår er en opdrætter "dygtig"?
> Hvad kræver vi af vores opdrætter?
>
> Nina
> www.tendertribes.dk

Godt spørgsmål! "Hvornår er en opdrætter dygtig?" for mit vedkommende er
det, når der er mange års erfaring hvor opdrætteren har prøvet en masse
forskellige ting. Vedkommende skal sætte krav overfor køber og han/hun skal
tjekke hvem de sælger til ved at sætte en masse spørgsmål og få masser af
informationer fra pågældende køber og ikke fra rygter!
En dygtig opdrætter tager sine dyr alvorligt og har dem ikke anbragt i små
bure døgnet rundt. Han/hun har aktiviteter til misserne og de er sunde og
raske og ellers vil de blive set på af en dyrlæge. En dygtig opdrætter er
også interesseret i sine solgte missers udvikling, opførsel og fremtidige
liv.
Det var lidt om mine meninger

Mvh Helle

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-12-02 20:12

For nogle er en dygtig opdrætter en, der "altid" vinder på udstillinger. Det
er ikke kriterierne for mig.

Jeg mener, det vigtigste er, at opdrætteren avler racetypiske, sunde katte
med godt temperament, og at opdrætteren har gratis "hot-line" hele kattens
liv.

Sælger opdrætteren avlskatte, skal hun/han også være i stand til at sætte
nye opdrættere i gang dvs have en vis viden/erfaring i genetik, fødsler,
prægning af killinger m.m.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-12-02 01:54

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvornår er en opdrætter "dygtig"?
> Hvad kræver vi af vores opdrætter?

Godt spørgsmål
For det første tror jeg, at vi stiller forskellige krav som
købere af en kælekat og købere af en avlskat - jeg gør i
hvert fald.

For mig er en god opdrætter bl.a. en opdrætter, der har
den fornødne viden. Og hvad er så det ? For mig er det
en opdrætter, der har undersøgt, hvad der ligger i linierne
af forskellige dårligdomme og foretaget parringer på
baggrund af sin viden - og ikke kun kigget på, om katten
blev pæn.

En god opdrætter tager tingene alvorligt - uden at
overreagere - og kigger bl.a. også meget på kattenes
temperament og deres evne til at føde og passe killinger
og gør i det hele taget hvad han/hun kan for at bevare
racen sund og forsøger at bevare kattens basale instinkter.

En god opdrætter stiller krav til killingekøberne og endnu
højere krav til køberne af avlskatte og udviser interesse
for alle sine katte - også de, som er flyttet hjemmefra.

En god opdrætter glemmer aldrig, at det er kattene, som
kommer først.

En god opdrætter tager aldrig let på sundheden og
reagerer på den mindste infektion.

En god opdrætter har tænkt tingene igennem og kender
allerede sin egen moralske indstilling til diverse ting i
forbindelse med opdræt.

En god opdrætter vil altid gerne hjælpe med råd og
vejledning til sine killingekøbere.

De *bedste* opdrættere lytter til deres instinkter.

I bund og grund tror jeg at en god opdrætter er mange
ting. Jeg synes det er vigtigt at finde en opdrætter, som
man deler holdninger med - og det kan jo være meget
forskelligt fra person til person. En opdrætter kan have
nogle holdninger, som jeg ikke bryder mig om, men som
andre vil finde rigtig gode. Et eksempel kan være
diskussionen om åbne/lukkede stamtavler - ikke at jeg vil
starte den igen, altså ! Jeg ville f.eks. aldrig sælge en
avlskat til en opdrætter, som går ind for åbne stamtavler
og det vil nogle se som en god ting og andre som en
dårlig. Der er jo en del emner, hvor tingene ikke er
sort/hvide, så derfor er det en stor fordel, hvis man deler
holdninger, så man sparer nogle uenigheder. Et andet
eksempel er ude/indekatte-"problematikken". Igen en ting,
hvor det kan være en stor kilde til problemer, hvis
opdrætter og køber ikke er enig og køberne vil have
forskellige holdninger omkring, hvem der er en god
opdrætter.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Birgitte

Dato : 28-12-02 02:16

Hej Helle
Jeg kunne ikke have beskrevet det bedre.
En god opdrætter er også en person, der ikke er bange for at være åben og
ærlig, og dele ud af egne erfarringer, både gode og dårlige.

DK. True Trust
Birgitte Stenskjær
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-12-02 02:18

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne ikke have beskrevet det bedre.
> En god opdrætter er også en person, der ikke er bange for at være åben og
> ærlig, og dele ud af egne erfarringer, både gode og dårlige.

To sjæle én tanke Jeg sad lige og tænkte på, at jeg
havde glemt at skrive, at det ikke kun er vigtigt at kende
de forskellige ting i linierne, men også villigt at dele ud af
den viden og ikke holde det som "hemligheder".

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Birgitte

Dato : 28-12-02 02:32

> [...]
> de forskellige ting i linierne, men også villigt at dele ud af
> den viden og ikke holde det som "hemligheder".

Dejligt at man lige kan suplere hinanden lidt
Det er nemlig utrolig vigtig ikke at holde noget som helst skjult, men
desværre er det blot ikke alle, der deler ud.....

DK. True Trust
Birgitte Stenskjær
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-12-02 02:38

> Det er nemlig utrolig vigtig ikke at holde noget som helst skjult, men
> desværre er det blot ikke alle, der deler ud.....

Nej, desværre. Vi aby-opdrættere er dog ret priviligerede
mht. til den slags, fordi der er tradition for at dele disse
informationer. Det er ikke spor ualmindeligt at se det
"proklameret" offentligt på f.eks. Aby-Listen, hvis en kat
er blevet ramt af en arvelig sygdom, så alle får de
nødvendige informationer. Men aby'en er jo også en
"gammel" race, så måske har man lært af fortidens
fejltagelser.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Jylland's Norske Sko~

Dato : 28-12-02 12:06

Det er en meget kort, men rammende, beskrivelse af en god og ansvarlig
opdrætter.

Som du selv anfører, vil der ofte opstå "religionskrige" om nogle af
punkterne, men alene debatten om emnet vil give anledning til mange tanker
hos både køber og sælger.

Men jeg synes egentlig også, at det kunne være interessant at høre, hvilke
krav kan stilles til en god killingekøber???

Med venlig hilsen

Knud

--
Jylland's Norske Skovkatte
v/ Anna-Lise Bjerregaard & Knud B. Jørgensen

Tlf. 75 60 18 99 eller 20 32 93 34
E-mail: Jylland@mail1.stofanet.dk
Homepage: http://home1.stofanet.dk/Jylland

Fra : maz

Dato : 28-12-02 12:43

"Jylland's Norske Skovkatte" wrote in message
> [...]
>Men jeg synes egentlig også, at det kunne være interessant at høre, hvilke
> krav kan stilles til en god killingekøber???

Hmmm.... det vil jeg da gerne give et bud på (men kan jo selvfølgelig kun
tale for mig selv som 'køber' om man vil):
Sætter det lige i punktform - ikke prioriteret - men bare hvad der bør
forventes af en kattekøber:

- at køber overholder salgskontrakten
- at køber respekterer et evt. avlsforbud og tager kontakt til opdrætter
såfremt køber ønsker at avle på katten alligevel
- at køber *altid* henvender sig til opdrætter såfremt katten udvikler
sygdomme eller dør
- at køber er 100% ærlig i købsøjeblikket vedr. sine forhold (f.eks. bolig,
plan med katten, børn, andre dyr etc)
- at køber *altid* henvender sig til opdrætter, såfremt køber ikke længere
kan have katten (ændrede forhold)
- at køber sætter sig grundigt ind i den specifikke katterace og gør sig
klart hvad katten kræver og er parat til at efterkomme dette (f.eks skal man
ikke anskaffe sig siameser, hvis man er meget lidt hjemme eller har mange
børn...)
- at køber hvis muligt ser/besøger killingen/opdrætteren et par gange først
hvis muligt..... (er jo selvfølgelig ikke altid muligt)
- at køber kontakter opdrætteren hvis katten vantrives gennem længere tid
(tidsbegrebet er jo relativt..)
- at køber overvejer tidsperspektivet nøje mht kattes generelle levealder
(altså spec. for dem der er førstegangskøbere)
- at køber overholder evt. vacc. regler/retningslinier
- at køber er bekendt med det øk. perspektiv i at have kat (spec. evt
dyrlægekonsultationer..)

- og sidst - men måske vigtigst af alt: at katten er 'drømmekatten'.....
:0)) - altså at det lige præcis er dén kat/race osv, man som kattekøber
ønsker sig....og at opdrætter ikke føler, at ens valg er 'second best'....

:) maria

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-12-02 13:28

"maz" <SLETDETTEmack@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ønsker sig....og at opdrætter ikke føler, at ens valg er 'second best'....

Præcis ! Opdrættere er jo også en slags mennesker Og der er altså ikke
noget bedre end at se en
killingekøber svømme helt hen over en ganske bestemt
killing, som bare er Katten for han/hende/dem og vide, at
det er den kat de bare *må* have og den kat, som de har
drømt om altid - måske helt uden at vide det før

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Kate

Dato : 28-12-02 15:32

"maz" <SLETDETTEmack@mail.dk> wrote in

> at køber *altid* henvender sig til opdrætter såfremt katten udvikler
> sygdomme eller dør

Hmmm, nu må jeg egentligt spørge om hvor lidt eller meget syg katten
skal være før man kontakter opdrætter? Selvfølgelig ville jeg altid
kontakte min opdratter af Lante hvis han blev alvorligt syg, men hvor
går grænsen?

Ellers må jeg give dig ret i dine punkter. Selvom jeg ikke har haft
brug for opdrætteren omkring Lante så er det nu rart at vide at hun er
der hvis jeg får problemer og jeg fandt det utroligt vigtigt at katten
var tryg og tillidsfuld. Jeg forventede ikke, og forventer heller ikke
i fremtiden, at katten skal falde mig om halsen ved først øjekast, men
en glad, venlig og tryg kat(teflok) er vigtigt for mig.

Nu kendte jeg jo Joana som jeg købte Lante af gennem mine forældre så
jeg var ikke et sekund i tvivl om at det var der jeg skulle ha' kat
fra. Og alle mine forventninger er også blevet indfriet og mere til.
Som Helle skriver er der en stor åbenhed indenfor Aby/somali-verdenen.
Selvom jeg på intet tidspunkt har haft planer om hverken udstilling
eller avl har jeg alligevel fået at vide at en af Lantes slægtninge
blev aflivet pga sygdom (har glemt både hvor i familien og hvilken
sygdom), men hvis han blev syg senere ville jeg da spørge Joana om hvad
det drejede sig om, for Lantes skyld.

Jo, jeg er sikker på at der findes rigtigt mange gode opdrættere,
desværre overskygger de dårlige oplevelser bare som regel de gode.
Sådan er det jo i hele livet.

Nåmen, hvis nogen skulle ønske sig en Somali eller Aby ville jeg da
ikke tøve med at anbefale Saltvig som er Joana Beeck på Lolland.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-12-02 15:39

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal være før man kontakter opdrætter? Selvfølgelig ville jeg altid
> kontakte min opdratter af Lante hvis han blev alvorligt syg, men hvor

Grænsen går ved *alt* hvad der muligvis kan være
arveligt. Hvis Lante skulle få en eller anden maveinfektion,
er der ingen grund til at kontakte opdrætteren, men hvis
han f.eks. fik urinvejsproblemer, er det noget som
opdrætteren bør vide. Det samme gælder problemer med
knogler (ikke spontant opstået), øjne, tænder ect.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : maz

Dato : 28-12-02 15:53

"Helle Andersen" < wrote in message
> [...]
> opdrætteren bør vide. Det samme gælder problemer med
> knogler (ikke spontant opstået), øjne, tænder ect.

Jep - det var lige præcis sådan jeg mente....altså hvilke slags sygdomme -
de arvelige.......
:) maz

Fra : Kate

Dato : 28-12-02 16:00

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in

> [...]
> opdrætteren bør vide. Det samme gælder problemer med
> knogler (ikke spontant opstået), øjne, tænder ect.

Indrømmet da Lante fik urinvejsbetændelse kontaktede jeg hende ikke i
først omgang. Dvs. jeg gjorde det efter han havde været hos dyrlægen,
men hvis jeg spørger herinde om noget vil jeg da være glad hvis i sagde
gik lige Joana besked om det hvis det var noget i selv gerne ville vide
omkring jeres solgte katte.
Og nej, da Lante fornyligt fik en rift i numsehullet skrev jeg nu
heller ikke til hende, det havde jeg jo nok gjort hvis det var noget
alvorligt, men jeg vægtede et dyrlægebesøg højere.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 28-12-02 21:19

Ved alt arveligt bør man kontakte sin opdrætter og gøre denne bekendt med
sygdommen. Personligt har jeg ikke noget imod at blive spurgt til råds i
andre henseender også - det kunne jo være at opdrætteren lå inde med nogle
gode råd eller erfaringer man kunne bruge - eller bekræfte en i at det er
rigtigst at tage til dyrlægen eller lign.

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Trine Piltoft

Dato : 28-12-02 21:02

En dygtig opdrætter.......jeg er enig i det meste af det som Helle A. har
skrevet, men vil lige tilføje, at for mig behøver en dygtig opdrætter ikke
nødvendigvis være en jeg deler holdninger med i alting, men en hvis
holdninger jeg respekterer uanset om jeg så ikke selv udøver samme praksis.

<snip> Jeg ville f.eks. aldrig sælge en
> avlskat til en opdrætter, som går ind for åbne stamtavler
> og det vil nogle se som en god ting og andre som en
> dårlig. <snip>

Selv om dette kunne være en af de ting man kunne være uenige om, behøver det
jo ikke nødvendigvis at betyde at man ikke på andre områder syntes at den
pågældende opdrætter er dygtig, og jeg kan sagtens respektere at andre ikke
altid har samme holdninger som mig selv. Det er dog ikke sikkert jeg ville
sælge en kat til en person jeg ikke deler holdninger med, men det er så en
andet sag. Jeg ville f.eks. ikke bryde mig om at sælge en kat til en
opdrætter jeg vidste med stor sansynlighed ville omplacere katten inden for
få år - men til trods for dette kunne jeg på en masse andre områder godt
synes at den pågældende opdrætter var/er dygtig

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-12-02 01:17

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> altid har samme holdninger som mig selv.

Det var bestemt heller ikke det, jeg mente Blot at det
er vigtigt at få afstemt nogle forventninger/holdninger, så
man netop ikke ender i nogle "uvenskabelige" situationer.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Trine Piltoft

Dato : 29-12-02 01:33

Hej Helle

> Det var bestemt heller ikke det, jeg mente Blot at det
> er vigtigt at få afstemt nogle forventninger/holdninger, så
> man netop ikke ender i nogle "uvenskabelige" situationer.

Ja selvfølgelig i forbindelse med køb/salg......men til spørgsmålet om hvad
der gør en opdrætter til en dygtig opdrætter syntes jeg blot at det var
vigtigt at få frem, at fordi man ikke nødvendigvis deler de samme holdninger
hele vejen igennem, så kan man evt. godt mene at en anden opdrætter er
dygtig eller kompetent (IMO)

Fra : Majer

Dato : 28-12-02 12:24

> Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvornår er en opdrætter "dygtig"?
> Hvad kræver vi af vores opdrætter?

Hej Nina!

Det kommer vel helt an på hvilke ambinationsniveau eller forventninger man
har. Vi ville have en legekammerat til Peter, og var enige om at det skulle
være en Norsk Skovkat. Jeg ville så gerne have en cremefarvet hun, og så er
"markedet" efterhånden begrænset... med mindre man er begavet med en stor
portion tålmodighed, og vil vente meget længe. Vi fandt en killing der
svarede til vores krav om det ydre, og tog på besøg hos opdrætteren. Hun
havde lidt krav til os, og vores krav var "bare" at katten "ville" os, at
hun var en nysgerrig killing der trivedes hvor den boede nu, samt var sund
og rask. I virkeligheden var det ikke så vigtigt for os, om opdrætteren og
jeg gik "godt i spænd", da jeg ikke havde nogen forventning om at skulle
"bruge" hende senere. Men det er klart at det var vigtigt at der var en god
atmosfære.

Mange hilsner fra
Majer

Fra : Elwarth

Dato : 28-12-02 23:23

> Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvornår er en opdrætter "dygtig"?
> Hvad kræver vi af vores opdrætter?

Hej Nina og alle I andre!

Hvornår en opdrætter er dygtig er jeg alt for grøn og uerfaren til at kunne
vurdere. Men jeg lytter godt efter, hvad de siger om kattehold, racen, avl,
udstilling og alt muligt andet. Hvis det, de siger, lyder overbevisende,
tror jeg på, at de ved, hvad de har med at gøre (Ja, jeg er naiv)
Så ser jeg på kattene (alle kattene i husstanden) og deres omgivelser. Jeg
behøver ikke selv kunne leve som de, men sunde, velpassede og psykisk
harmoniske katte er et must.
Men det allervigtigste for mig er at iagttage opdrætteren, når han/hun ser
på sine katte. Hvad siger øjnene, når de tager en af deres katte/killinger
op? Det blik har indtil nu kun vist stolthed, glæde og kærlighed. Og med de
følelser i blikket tager jeg som en selvfølge, at han/hun hellere end gerne
vil hjælpe sit lille vidunder i dets nye liv hos os, dvs. stå klar med gode
råd og vejledning, når vi har brug for det.

Og så kan jeg tilføje, at vi er blevet rigtig godt behandlet, både de 2
steder vi har købt fra, men også de steder hvor vi kun har været ude at
kigge.

Venligst
Dorthe

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 28-12-02 15:19

Hejsa.
Kan skam godt forstå at man gerne vil anbefale en opdrætter som man selv
er glad for!
Men det _er_ alt andet lige kun en subjektiv mening man kommer med....
At Helle har haft gode oplevelser med Løvehulen, er skam fint - for
Helle! Og for alle andre som har købt kat der, og som er
tilfredse...
Der _kan_ dog være andre som har haft andre oplevelser af det samme
sted...
( Og så bare lige - NEJ, jeg kender INTET til Løvehulen! Men det lyder
da som et sted man burde tage med i sine overvejelser, hvis man vil have
Maine Coon )

For lige at vise rigtigt, hvad jeg mener kommer her et ex... ganske vist
om hunde, men bær over med mig
Jeg har en raceren Shetland Sheepdog... købt efter mange overvejelser
ang køn og kennel... Jeg vidste, hvad jeg ville have - nemlig en hund,
hvis stamtavle kunne opvise en baggrund, som beviste at den hund _jeg_
skulle have, også havde noget mellem ørerne!
Dvs at jeg skulle til at sætte mig ind i lidt omkring titler og sådan
noget... Havde en laaaaang snak med Dansk Kennel Klub ang dette...
Henvendelse til Specialklubben gav faktisk ikke noget særligt Man
taler ikke dårligt om hinanden, når det drejer sig om en nytilkommen,
ukendt hvalpekøber, der stiller spørgsmålene... og dét betyder så at
man/jeg stod på herrens mark... Min Mand er brugshundemand og kunne
sagtens have vejledt mig, hvis jeg ville have haft en brugshund - men
sådan en lille tæppetisser - nej det ved han lige så lidt om som jeg
Nå, jeg gjorde så det eneste jeg kunne komme i tanke om... kontaktede og
besøgte et ikke nærmere bestemt antal opdrættere af shelties... søgte på
nettet om oplysninger om racen som familiehund (altså _ikke_ hos
opdrættere, men hos "almindelige" ejere)... Og fandt så frem til, hvad
det var jeg egentlig ville have... en tricolor HANhund (farven er smuk!)
med aner fra (helst) arbejdende hyrdehunde og (gerne) champions indenfor
lydighed/agility - samtidig skulle stamtavlen også kunne opvise et par
dyr, som havde klaret sig godt indenfor udstillingsverdenen (ikke fordi
jeg lægger så meget i udstilling, men det har betydning for korrekt
type)... og så _skulle_ især min hunds forældre være gode familiehunde!
Jeg fandt, hvad jeg søgte i en lille kennel langt ude på landet! En
"ukendt" kennel... Og med en opdrætter, som brugte en ½ time, ved vores
første telefoniske kontakt, på at fortælle mig, hvorfor jeg _ikke_
skulle have en sheltie ;) Stor forbavselse, da jeg opdagede, at hun ikke
selv fysisk var i stand til at leve op til ret meget af det, hun krævede
af sine hvalpekøbere
Desværre havde hun ingen tricolor hanhvalpe, men Dise bestemte selv at
hun ville bo hos mig, så jeg fik en tricolor tævehvalp i stedet
Noget opdrætteren (og min mand) faktisk var glad for... hun (og han)
anbefalede nemlig at jeg netop skulle tage tævehvalpen med hvirvlen på
snuden
Som noget ikke usædvanligt hos sheltie, har Dise på bagbenene ulvekløer,
der heldigvis er knoglehæftede til "skinnebensknoglen"... Jeg undrede
mig over at det kun var hende og hendes ene bror, der havde det, men
opdrætter fortalte at det ikke var underligt at der i et kuld fandtes
"begge slags", dvs hvalpe med og uden kløerne (har siden spurgt andre
opdrættere og min dyrlæge - der alle bekræfter dette)...
De af gruppen, som har haft fornøjelsen at møde min bindegale,
skrupskøre sheltie ved at hun _ikke_ er nervøs, mistænksom eller
reserveret... nærmere tværtimod! Hun er signalfølsom, men det skal hun
være med sin hyrdebaggrund... Det forhindrer hende afgjort ikke i at
være en kælegris ud over alle grænser - og gæster kommer kun herhjem for
at kæle med Dise, hvis I spørger hende!!! Nå, ja - hun gøer meget
*suk*, men det skal en sheltie faktisk gøre - selv specialklubben
"advarer" nye hvalpekøbere om det
Hendes indførsel i et hus med 4 katte og en voksen ældre hund, gik
fuldkommen problemløst... hun var ikke bange for noget! Lidt skeptisk
over kattene, der hvæsede af hende, men det gik over i løbet af et døgn
Og efter tre dage _vidste_ hun at hun hørte til hos os og ikke andre
vi tilfældigt mødte... Og så kunne vi se, at vi også havde fået en lille
bestemt dame - hun ved hvad hun vil!
Dise er siden vokset op - og det har vist sig at hun har nogle fejl i
forhold til standarden, fx er hun for høj og har et stritøre... Da jeg
taler med opdrætter i en helt anden anledning og fortæller disse ting,
tilbød hun mig omgående kompensation for dette (Dise er købt på en
såkaldt opdrætter-kontrakt - hvis nu... )
Spørger du _mig_ vil jeg gerne anbefale den kennel, hun kommer fra...
især, hvis du "kun" vil have en arbejds-/familiehund...
Men - lad være med at spørge de som købte Dise's kuldsøster! De har
INTET tilovers for opdrætteren og hendes arbejde... faktisk har de (i
det skjulte) beskyldt hende for selv at have fjernet ulvekløerne på
deres hvalp (noget der er forbudt selv dyrlæger, med mindre kløerne er
til skade for hunden)... de undrer sig også over den lille _bange_ og
kontaktsky hvalp, de kom hjem med... osv, osv, osv.... Søsteren er også
købt på opdrætterkontrakt, men da hendes fejl (også stritøre) dukkede
op, ville man ikke kontakte opdrætter "for det kom der vel alligevel
ikke noget ud af"!... Købernes opfattelse af opdrætter er rent ud sagt,
at hun ikke har forstand på noget som helst og at hun på alle måder er
useriøs og uvederhæftig! Faktisk burde hun ikke have hund, med mindre
den var af porcelæn....

Kan I alle se, hvad det er jeg forsøger at fortælle???

Mvh Ann - der altså er godt tilfreds med sin sheltie

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-12-02 15:40

Hej
Tak Ann for dit lange men spændende indlæg. Jeg tror også netop det afhænger
af "øjnene der ser" hvad man mener om sin opdrætter.
Jeg har lige haft en oplevelse med en katteopdrætter jeg kender.
Jeg var lige en smut forbi for at aflevere noget jeg havde lånt og
opdrætteren havde så besøg af nogle killingekøbere. De var ved at udfylde
nogle papirer og tøvede da de nåede til racens navn: hvad var det nu det
var?
Jeg havde lidt på fornemmelsen at det var et impulskøb, hvis man ikke engang
kan huske navnet på racen har man nok ikke sat sig meget ind i netop den
races egenskaber. Desværre tror jeg opdrætteren var glad bare de fik
killingen solgt. Og det sker nok desværre ret tit.
Nogle gange er jeg glad for at vi har killinger til salg yderst sjældent (på
nær en enkelt killing er det 3 år siden vi sidst havde killinger).
Hilsen Vibeke

Fra : Kate

Dato : 28-12-02 16:01

"\(2610 \)Jan R." <tsars@os.dk> wrote in

> Det forhindrer hende afgjort ikke i at
> være en kælegris ud over alle grænser - og gæster kommer kun
> herhjem for at kæle med Dise, hvis I spørger hende!!!

Ja, det er ikke engang løgn men hun er nu også sød.

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 28-12-02 22:40

Hej Gruppe

Ja som både kattekøber og opdrætter har vi jo alle krav *S'

Vores til killinge købere er at de har sat sig ind hvad det vil sige at have
kat og noget om racen, det er vigtigt vi føler os trygge med køberen og
omvendt.
Vi vil også at folk er klar over hvad deres formål med katten er , om det er
til avl/kæl, ellers rådgiver vi alt det vi kan.
Og at folk er interesseret i at kontakte os ved sygdom som er alvorlig
karakter, alt derud over ser vi som en xtra bonus

Som killinge køber er det for os vigtigt vi føler os velkommen ved
opdrætteren, at opdrætteren er ærlig om både gode og dårlige ting i sit
opdræt, og at opdrætteren er villig til at give råd/vejledning også efter
missen er blevet 6 mdr. *SS*
Selvfølgelig at kattene på stedet ser gode og tillidsfulde ud, men det giver
vel sig selv .

MVH

Gitte
DK Sacala´s Norske Skovkatte
www.sitecenter.dk/sacalas

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 29-12-02 13:23

>Ja, det er ikke engang løgn men hun er nu også sød.

Ihhh Kate - kan du mærke den store tungeslasker, du lige har fået
Vov fra Dise - der er lidt træt lige nu... har leget fangeleg med
Namacoola i næsten et kvarter - og drevet Ann til vanvid

Fra : Kate

Dato : 30-12-02 03:27

> Ihhh Kate - kan du mærke den store tungeslasker, du lige har fået

Puhaa heldigvis ikke Er ikke ret vild med at blive vasket af
dyrene, heller ikke mine egne katte. Det sker, men ikke så tit for de
lærer jo trods alt hurtigt

Fra : Midde Riis

Dato : 31-12-02 09:33

> [...]
>Coon opdræt! Rita er virkelig en kanon
>dame - skrap, bestemt men en herlig
>og DYGTIG opdrætter. Vi købte Mikkel hos

Ja så må jeg jo ligesom også varmt anbefale min opdrætter Kirsten
Ulsø, DK*Kiru's, hun er skrap, stiller krav til en killingekøber,
sælger ikke for enhver pris sine katte, hvis hun har den mindste
tvivl, ja så beholder hun hellere killingen, og dette må siges at
være et stort plus, og viser at det ikke er for penge hun
opdrætter.
Kirsten har altid været der for os, kommer gerne kørende de 200 km
for at hjælpe, råd og vejledning øser hun af.
Nu taler jeg af 15 erfaring med min opdrætter, jeg har pt 3 katte
fra hende, den ældste er 10½, den yngste 1½, og altid har hun
været der for os, og ikke kun lige da vi købte.
Venlig hilsen Midde