MS Windows
briani 27239
ClearType
Fra : Palle Jensen

Dato : 27-12-02 22:46

Hej,

Hvad er egentlig meningen med ClearType?

Jeg har en ellers udemærket fladskærm og ville lige se hvad denne
ClearType ting kunne gøre for mig. Navnet antyder jo at bogstaver
skulle fremtå tydeligere, men jeg synes sgu det omvendte er
tilfældet.

Det er ligesom alt skrift udtværes en lille smule. Sådan a la halvfed
skrift. Er det dét?

--
Palle Jensen

Fra : Madsen

Dato : 27-12-02 23:01

Palle Jensen skrev:

> Hvad er egentlig meningen med ClearType?

Efter sigende klarere tekst på TFT-skærme.

> Det er ligesom alt skrift udtværes en lille smule. Sådan a la
> halvfed skrift. Er det dét?

Har du prøvet at justere lidt på det? Med WinXP kan du gøre det
online: <http://makeashorterlink.com/?F51A214E2>.
Jeg har dog tidligere hørt folk udtale at Cleartype er en fis i en
hornlygte og også på TFT-skærme. (Jeg har ikke selv testet det da
jeg bruger en CRT-skærm).

Madsen.

Fra : Palle Jensen

Dato : 27-12-02 23:13

> [...]
> Jeg har dog tidligere hørt folk udtale at Cleartype er en fis i en
> hornlygte og også på TFT-skærme. (Jeg har ikke selv testet det da

Ja jeg har prøvet den side... Kan godt se forskellene, men det er
stadig noget gøgl.. Man sidder jo og gnider sine øjne hele tiden..

Slår det fra med det samme

--
Palle Jensen

Fra : Madsen

Dato : 27-12-02 23:27

Palle Jensen skrev:

> Man sidder jo og gnider sine øjne hele tiden..

Det gør man uden tvivl også på en CRT-skærm hvis ClearType er slået
til. Jeg troede det var fordi at det ikke er en TFT, men åbenbart
ikke. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-12-02 00:43

On Fri, 27 Dec 2002 23:00:46 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Efter sigende klarere tekst på TFT-skærme.

Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan bekræfte, at det virker
sådan.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 28-12-02 00:49

> Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan bekræfte, at det virker
> sådan.

Så du ser det som værene klarere?

Jeg synes det ser sløret ud.

--
Palle Jensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-12-02 00:56

On 27 Dec 2002 23:49:02 GMT, Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk>
wrote:

>Så du ser det som værene klarere?

Jeps! Særdeles behageligt!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 01:01

Peter Loumann skrev:

[Klarere tekst med ClearType?]

> Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan bekræfte, at det virker
> sådan.

Der er åbenbart meget delte meninger om det, og det tyder også på
at der er meget forskel fra TFT til TFT-skærm. Prøv evt. at læse
følgende rimelig lange tråd fra <news:dk.edb.hardware.skaerm> hvor
det blev diskuteret for nogle måneder siden:

<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&rnum=1&thl=0,1049881195,1049826533,1049818620,1049814502,1049808808,1049807005,1049701366,1049686758,1049655254,1049553037,1049526141&seekm=2i5fhu0juu87iek82srrac8au2kqlcu1k8%404ax.com#link1>

Madsen.

Fra : Palle Jensen

Dato : 28-12-02 01:19

> [...]
> følgende rimelig lange tråd fra <news:dk.edb.hardware.skaerm> hvor
> det blev diskuteret for nogle måneder siden:

Tror mere der forskel fra person til person

Jeg har en fladskærm til min stationære PC. Jeg har en bærbar ved
siden af. På arbejdet har jeg ligeledes en bærbar...

Jeg oplever hele turen igennem at det føles som om jeg tager et par
briller på som ikke er mine Som om der er bitte bitte rød/grønne
pixel nuancer rundt om bogstaverne... Ses meget på f.eks. @ pga. "de
runde kanter"

--
Palle Jensen

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 02:13

Palle Jensen skrev:

> Tror mere der forskel fra person til person

Sikkert. Muligvis spiller grafikkortet også ind her. Det kort jeg
sidder med nu har bedre antialiasing end det gamle havde, men hvor
meget det giver på en TFT ved jeg ikke. Det giver en del på en CRT.
Jeg kan læse mindre punktstørrelser end jeg kunne før og så kan det
fintunes ned til mindste detalje. Ret genialt fundet på.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/parhelia/antialiasing.gif>

> Jeg oplever hele turen igennem at det føles som om jeg tager et par
> briller på som ikke er mine

Ja det er noget skrammel så. Det ville jeg heller ikke kunne leve
med.

Madsen.