digital kamera
Fra : Jørgen

Dato : 27-12-02 20:40

Jeg vil høre om der er nogen der ved om man
må affotografer enkelsider af kirkebøgerne m.m.
og andre dokumenter, til senere hjemme studie.

Jørgen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 27-12-02 22:13

Fri, 27 Dec 2002 20:40:18 +0100 skrev Jørgen:

> Jeg vil høre om der er nogen der ved om man må affotografer enkelsider
> af kirkebøgerne m.m. og andre dokumenter, til senere hjemme studie.

Det må man godt.

Det er måske mere relevant at spørge hvordan KMS kan
forbyde tilsvarende affotografering af deres materiale,
som jo også er tilvejebragt via skatteydernes betaling.

Mvh,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-12-02 11:17

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-29@lklundin.dk> wrote in message

> Det må man godt.
>
> Det er måske mere relevant at spørge hvordan KMS kan
> forbyde tilsvarende affotografering af deres materiale,
> som jo også er tilvejebragt via skatteydernes betaling.

Det kan de vel godt af hensyn til originalernes (altså
papirernes - haha!) tilstand efter fotograferingen.
Det kan sagtens skade, hvis det sker jævnligt.

Mvh. Bodil.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-12-02 13:20

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message news:3e0d7980$0$150$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Lars Kr. Lundin" <news-gi-29@lklundin.dk> wrote in message

> Det kan de vel godt af hensyn til originalernes (altså
> papirernes - haha!) tilstand efter fotograferingen.
> Det kan sagtens skade, hvis det sker jævnligt.

Just ask permission

at PRO in Kew
near London (UK Rigsarkiv)

I saw digital cameras in use but in a separate room by natural light,
so that all the clickery and beeps on the computer do not disturb readers.

These professionals connected the camera directly to a laptop computer

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-12-02 15:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev Sat, 28
Dec 2002 11:16:32 +0100

>Det kan de vel godt af hensyn til originalernes (altså
>papirernes - haha!) tilstand efter fotograferingen.
>Det kan sagtens skade, hvis det sker jævnligt.

En digital affotografering uden blitz[1] er betydelig mere skånsom end
den kopiering arkiverne selv foretager.

Men netop mht. kort er der ophavsretlige problemer der gør sig gældende.

[1]:
Man bør alligevel *aldrig* bruge blitz til den type optagelser, men
istedet udnytte det lys der er i lokalet. Det giver en langt mere jævn
belysning af emnet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 28-12-02 18:18

Arne Feldborg/Bodil Grove Christensen skrev :

> En digital affotografering uden blitz[1] er betydelig mere skånsom end
> den kopiering arkiverne selv foretager.

Om en moderne blitz skader arkivalier o.lign., er så vidt jeg ved et åbent
spørgsmål.
I hvert fald har jeg læst om en undersøgelse, hvor man blitzede flere
tusinde gange mod en væg med kalkmalerier, uden at der kunne konstateres
ændringer overhovedet. Konklusionen på denne undersøgelse var, at det var en
myte, at blitz-fotografering af kalkmalerier kunne skade disse - og at evt.
modvilje herimod fra præst oa. mere skyldtes en mere generel modvilje mod
teknik i en kirke (f.eks. videooptagelser, hvor man ikke benytter blitz).
Men måske nogen kender andre undersøgelser.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-12-02 15:00

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-29@lklundin.dk> skrev Fri, 27 Dec 2002
22:13:00 +0100

>Det må man godt.

Så vidt jeg har forstået det, så er der vidt forskellig indstilling til
dette fra det ene arkiv til det andet.

>Det er måske mere relevant at spørge hvordan KMS kan
>forbyde tilsvarende affotografering af deres materiale,
>som jo også er tilvejebragt via skatteydernes betaling.

Kort er omfattet af ophavsret og er altså ihvertfald beskyttet i 70 år
efter udgivelsen.

Og under alle omstændigheder har det enkelte arkiv / kontor jo
ejendomsret til de ting de selv har liggende. Så de kan i princippet
også bestemme om du må kopiere dem eller blot gennemse dem.

Jeg kan ikke lige huske lovgrundlaget, men jeg mener også der er en
bestemmelse om at KMS har eneret på at udgvie og distribuere kort her i
landet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Krabsen

Dato : 30-12-02 21:11

Vel ikke eneret på at distribuere kort - flere andre laver kort (Krak -
Mostrup - Kortal.dk).

Men naturligvis copyright på de kort /kortgrundlag, som KMS selv bekoster og
fremstiller.
Der er dog et par opblødninger i forbindelse med brug af 'Det Levende
Danmarkskort' - specielt i forbindelse med Lokalhistorie eller
slægtshistoriske udgivelser.

Ellers skal selv spejdere søge om tilladelse til at kopiere kort til et
natløb (en tilladelse, der altid gives og ikke koster alverden).

At kortmaterialet er fremstillet for skattepenge gør det jo ikke
nødvendigvis til allemandsret - der er jo heller ikke ubegrænset adgang til
alle offentlige områder/bygninger, lige som man ikke bare kan låne en
kommunal bil, hvis man har brug for een..

mvh

Krabsen

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 27-12-02 23:37

På Rigsarkivet er jeg blevet pålagt at lægge mit kamera ud i garderoben, så
der gælder vist ikke ens regler i Statens Arikiver...

mvh
Ole