MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WIN 98 eller hva'
Fra : Villy Jensen

Dato : 27-12-02 19:46

Hej eksperter

Hvilket OS skal jeg vælge på min næste PC?

... jeg har WIN 98 (ej SE) og det funker OK mht stabilitet og performance

Er der nogen god grund til at skifte til XP, når jeg gerne vil
kunne bruge QB og andre DOS-programmer
kunne spille MM3 (når det udkommer)
??

Hvad med
FireWire?
2 HD i RAID 0?
USB2?
P4 2.4GHz?

Jeg finder WIN98 OK, og har hørt om manges probs med XP....
Skal jeg bare stick to '98 eller er der gode grunde til at vælge XP?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Thomas

Dato : 27-12-02 20:41

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> .. jeg har WIN 98 (ej SE) og det funker OK mht stabilitet og performance
>

> Er der nogen god grund til at skifte til XP, når jeg gerne vil
Xp kan i de fleste tilfælde kører de gamle dos progs.
Win Xp er MEGET mere stabilt og sikkert styresystem.
Forskellen mellem Win98 og XP er meget stor i forhold til systemet ydeevne
og stabilitet, og jeg vil da anbefale at du opdaterer, Men er du meget glad
for 98 vil jeg anbefale at du prøver XP hos nogle andre og tester det.
Det er lidt dumt at brugeen masse penge på et os, men 98 er på vej ud på de
evige jagtmarker.

> [...]
> USB2?
> P4 2.4GHz?
>
> Jeg finder WIN98 OK, og har hørt om manges probs >med XP....
der er nu ikke så mange probs.. Ihvertfald ikke i forhold til mængden af
problemer der har været/er med win98.

> Skal jeg bare stick to '98 eller er der gode grunde til at >vælge XP?
har du pengene til det syntes jeg da at du skal opgradere til Win Xp "pro".
Både fordi fu får et mere stabilt og sikkert system.
men også fordi win98 er et døende system og du vil opdage at mange
programmer og hardwareproducenter i længden ikke vil suppportere win98.

Venligst

Thomas

Fra : Never Winternights

Dato : 27-12-02 22:09

Jeg tror næppe, at Windows 98 er et døende OS, da der stadig er mange, der
foretrækker at bruge det mht. gamle applikationer. Det er kun MS-DOS og
Windows 95, der er uddøde, da Microsoft ikke længere gir support til disse.
Hvis man er tilfreds med Windows 98, så er der ingen grund til at skifte til
Windows XP.

Mvh,
NWN

--
-=- [Windows 3.11 US] -=-
-=- [ATI 2Mb + Voodoo2 8Mb] -=-

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-12-02 13:07

Support af WIN 98 vil også snart være en saga blot. I 2004 vil det
være slut.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-12-02 00:28

Hej Thomas, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Men er du meget glad for 98 vil jeg anbefale at du prøver XP hos
> nogle andre og tester det.

Alternativt (iøvrigt derfor jeg indimellem spørger til Win XP) kan man
jo ved sin kommende pc normalt få fx Win XP-cd'en ret billigt med i
købet. Den kunne man så tage med, installere sin Win 98, stille Win XP
på hylden og så evt. senere installere den.

Fx er jeg selv særdeles tilfreds med min Win 98 SE, og den har i hvert
fald ét fortrin: Ren DOS. (Fx: 'Filen kan ikke slettes', 'Filen kan
ikke... [etc.]'. I DOS kan man gøre, hvad man vil, hvorefter man så
starter Windows op).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Pico

Dato : 28-12-02 15:18

Rudi Stegen wrote:
> Hej Thomas, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

Klip

> [...]
> fald ét fortrin: Ren DOS. (Fx: 'Filen kan ikke slettes', 'Filen kan
> ikke... [etc.]'. I DOS kan man gøre, hvad man vil, hvorefter man så

Det samme kan man da gøre fra Komandopromten i XP og det er
mens man køre XP.
Er man helt derude hvor man savner DOS er der noget der heder
Win 98 startdiskette
Pico

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-12-02 09:10

Hej Pico, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det samme kan man da gøre fra Komandopromten i XP og det er
> mens man køre XP.

Lige bortset fra i hvert fald de 1700 filer Windows selv lukker op ved
opstart, formoder jeg? (Ellers skulle Win XP da være noget helt
exceptionelt i familien på dette område).

> Er man helt derude hvor man savner DOS er der noget der heder
> Win 98 startdiskette

Det er selvfølgelig en mulighed.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-12-02 22:26

In article <Ed1P9.2867$oy.2815@news.get2net.dk>, vje@e-mail.dk says...
> Er der nogen god grund til at skifte til XP, når jeg gerne vil
> kunne bruge QB og andre DOS-programmer
> kunne spille MM3 (når det udkommer)

Support.

Styresystemer fra Microsoft har en livscyklus. Efter nogle år kommer
der ikke længere drivers og opdateringer. Ifølge Microsoft er Win98 i
"extended phase" allerede og "dør" i 2004.
<url:http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/desktop/consumer/defaul
t.mspx>

Drivers kan man måske få fra hardwareproducenterne, men
sikkerhedsopdateringer er kedelige at undvære.

> Jeg finder WIN98 OK, og har hørt om manges probs med XP....

Overvej evt. Win2000. Der har været tid til at luge ud i fejlene og der
er ikke så meget flimflam.

Windows 98 skalerer dårligt til meget RAM og FAT32 har ikke support for
filer over 4GB (eller var det 2GB?). Du får bedre udnyttelse af din
maskine med et ...ahem... rigtigt styresystem, dvs. NT/Win2k/XP.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 12:50

Edmund skrev:

> I min Win98 1st kan man godt optage f.eks en AVI- film på 4GB men
> er den større end 2GB kan jeg ikke flytte den i stifinder.

Nå for dælen. Jeg har aldrig rodet med så store filer på Win98, men
det lyder usmart. Er problemet mon det samme i Win98SE?
Gad vide om den kan flyttes med andre filhåndteringsprogrammer som
f.eks. den der kaffemaskinebrygger som jeg ikke lige husker navnet
på.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-12-02 15:14

Han kan da prøve, <http://www.ghisler.com/>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-12-02 15:32

On Sat, 28 Dec 2002 12:49:52 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>andre filhåndteringsprogrammer som
>f.eks. den der kaffemaskinebrygger som jeg ikke lige husker navnet
>på.

Total Commander, tidl. Windows Commander

http://home1.stofanet.dk/pelo/wincom.html

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 00:14

Toke Eskildsen skrev:

> og FAT32 har ikke support for filer over 4GB (eller var det 2GB?).

FAT16 = 2 GB. FAT32 = 4 GB hvis man skal tro på følgende side:
<http://www.lukesvideo.com/filesize.html>

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 28-12-02 09:27

Madsen wrote:

> [...]

I min Win98 1st kan man godt optage f.eks en AVI- film på 4GB men er den
større end 2GB kan jeg ikke flytte den i stifinder.
Med WinXP kan jeg godt flytte en 4GB med stifinder på et fat32 drev

--
Mvh Edmund