Hjælp til tydning af et ord i kirkebogen T~
Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 27-12-02 14:38

Hej NG.

Jeg er helt grøn i slægtsforskningens verden. Jeg har kun været afsted een
gang til Landsarkivet for Sjælland, Lolland Falster og Bornholm, men er
allerede dybt fascineret af denne 'trylleagtige' verden. - Jeg har fulgt med
i På sporet af slægten og har købt arbejdshæftet. Endvidere har jeg købt
IDG's Slægtsforskning på pc. Internettet er også blevet taget i brug, og
sidste skud på stammen er at benytte denne nyhedsgruppe.

Da jeg endnu ikke er så god til at læse de gamle kirkebøger, er jeg stødt
ind i et ord som jeg pusler meget med i min hjerne. Jeg håber at der er en
venlig sjæl her i nyhedsgruppen som måske kan hjælpe mig.

I kirkebogen for Torup Sogn, Strø Herred, Fr.borg Amt for året 1889 står der
under Fødte:
Nr.: 9
Aar og Datum: 24de April
Barnets fulde Navn: Jens Søren Jensen
Daabens Datum enten i kirken eller hjemme: 31) ?kjøb? (eller ?kjob?) af
Lærer Brammer den 4de Mai, publ. 30te Juni

Jeg undrer mig dels over udtrykket ?kjøb?/?kjob?, og endvidere over hvorfor
det er Lærer Brammer og ikke præsten som tilsyneladende har døbt Jens Søren
Jensen. Og hvad betyder egentlig det nummer står skrevet - 31)?
Jeg har stødt på Lærer Brammer i andre sammenhænge, men ingen steder har jeg
fundet at han skulle være præst.

Udfor de oven- og nedenstående personer står der ikke noget lignende.

Eksempelvis står der ved den efterfølgende person blot:
Nr.: 10
Aar og Datum: 26de April
Barnets fulde Navn: Jens Kristensen
Daabens Datum enten i kirken eller hjemme: 30) den 16de Juni

P.S. Mit mellemnavn er Stæhr, men jeg har endnu ikke fundet nogle aner
udover min far og faster som begge er født i 1940'erne med samme mellemnavn.
Har man i fortiden brugt mellemnavne som var skabt ud af det blå? - Det
undrer mig nemlig, at vi pludselig har fået mellemnavnet Stæhr, når hverken
min farmors eller farfars familie har været døbt Stæhr.

Med venlig hilsen
Wendy Stæhr Rasmussen

Fra : Leif Rasmussen

Dato : 27-12-02 15:36

> Barnets fulde Navn: Jens Søren Jensen
> Daabens Datum enten i kirken eller hjemme: 31) ?kjøb? (eller ?kjob?) af
> Lærer Brammer den 4de Mai, publ. 30te Juni

Der står hverken "kjøb" eller "kjob", men derimod "hjdb" hvilket er en
forkortelse af hjemmedøbt. "publ." er en forkortelse af publiceret, dvs. den
dag dåben er offentliggjort i kirken.

> [...]
Søren
> Jensen. Og hvad betyder egentlig det nummer står skrevet - 31)?

Formodentlig har man været usikre på om barnet ville overleve, hvorfor man
har foretaget hjemmedåben. Præsten har måske været bortrejst, og man har
derfor tilkaldt den "næstbedste", dvs. den lokale skolelærer - det er set
før!

Jeg vil næsten vædde med, at 31) står for moderens alder på
fødselstidspunktet. Men det skal du selvfølgelig sikre dig via hendes
fødsel, folketællinger el.lign.

> [...]
> Aar og Datum: 26de April
> Barnets fulde Navn: Jens Kristensen
> Daabens Datum enten i kirken eller hjemme: 30) den 16de Juni

Når der ikke står noget særligt om hjemmedåb eller andet kan du gå ud fra,
at dåben er sket i kirken. Den 16. juni 1889 var for øvrigt en søndag.

Mvh
Leif Rasmussen
DK-4000 Roskilde

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 27-12-02 15:46

Hej Leif.

Tusinde tak for dit hurtige og meget fyldestgørende svar.
Det virker så logisk når du forklarer det, men når man ikke er vant til at
læse kirkebøger så var det ikke lige i de baner jeg havde tænkt.

Wendy Stæhr Rasmussen

Fra : Bent Fleron

Dato : 27-12-02 18:59

Wendy Stæhr Rasmussen wrote:
> [...]
> Det virker så logisk når du forklarer det, men når man ikke er vant
> til at læse kirkebøger så var det ikke lige i de baner jeg havde

Hej Wendy.
Ud over en enkelt bemærkning til Leif's klare svar vil jeg da også ønske
dig velkommen til
Hjemmedåb er ret almindeligt forekommende og faktisk er min far og hans
enormt mange søskende døbt af en lærer Schønning i Skovkirken,
Jægerspris. Herudover vil jeg blot nævne at nøddåb kan foretages af
enhver. Det behøver ikke at være præsten.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Paradiset er pist væk, fordi de har fældet indianernes regnskov."

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 27-12-02 21:00

Tusinde tak til dig også, Bent.

Jeg kan kun blive klogere..... i denne nyhedsgruppe.

God aften.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@stofanet.dk