huller i historien i TTT (SPOILER)
Fra : Per

Dato : 27-12-02 14:29

Er det bare mig, der syntes at det er som om der er huller i TTT?

Eksempel 1: Da Gandalf fortæller om sin kamp med ilddæmonen står de
pludseligt oppe på en bjergtop og kæmper. Sidste så vi de faldt ned i en
underjordisk sø. Hvordan er de pludseligt kommer op på bjerget???

Eksempel 2: Da Sam falder ned ad bakken ved porten til Mordor trækker Frodo
kappen over sig og den ligner en sten. Men hvordan kan hans kappe uden
videre det? Nu ved jeg jo at de har fået kapperne af elverne, men det
fremgår ikke af nogle af filmene.

Eksempel 3: Denne er måske lidt tynd, men jeg syntes der manglede en
forklaring på hvem de mennesker var med de sorte "ninja" masker (dem som var
med Sauron).

Fra : Sparre

Dato : 27-12-02 15:00

> Eksempel 1: Da Gandalf fortæller om sin kamp med ilddæmonen står de
> pludseligt oppe på en bjergtop og kæmper. Sidste så vi de faldt ned i en
> underjordisk sø. Hvordan er de pludseligt kommer op på bjerget???

Jeg mener helt sikkert at Gandalf siger at da de kæmpede stak Balroggen af
og han jagede den gennem gange der var så gamle at de var bygget før
Dværgenes tid.....men måske er det fra bogen jeg kan huske det...

--
Sparre

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 27-12-02 19:54

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> wrote in message

> [...]
> Balroggen af og han jagede den gennem gange der var så gamle at de
> var bygget før Dværgenes tid.....men måske er det fra bogen jeg kan

Se, det spørgsmål kan jeg besvare omkring kl. 03.00 i nat...

--
/H3nrik V!

Special thanks goes to Intel for giving me that 1G OverClock
PIV 1.6A, now @ 2.6

Fra : Sparre

Dato : 27-12-02 20:03

> Se, det spørgsmål kan jeg besvare omkring kl. 03.00 i nat...

Det lyder da rart, god fornøjelse, glæd dig !

--
Sparre

P.S. Hils Gollum, og sig hej...

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 27-12-02 20:07

> Det lyder da rart, god fornøjelse, glæd dig !

Takker! Jeg skal vist lige lure en times tid nu her inden...!

> P.S. Hils Gollum, og sig hej...

I will...! :)

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-12-02 15:08

"Per" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eksempel 3: Denne er måske lidt tynd, men jeg syntes der manglede en
> forklaring på hvem de mennesker var med de sorte "ninja" masker (dem som

Eksempel 1: Det samme undrer jeg mig også over.. da det samme fremgår af
bogen... jeg havde derfor netop glæddet mig til at se PJ's fortolkning så
jeg kunne få udfyldt det hul mellem faldet til dybet og pludselig kamp ved
tårnet....

Eksempel 2: Kapperne får de af Galadriel i Lothlorien.. dette ser du i
Extended DVD edition af FotR... dog kan jeg godt se folk står temmelig
uforstående hvis man kun har set biograf versionen af FotR

Eksempel 3: Du får da at vide at det er folk fra syden som kommer op for at
deltage i Saurons hær?? Hvilket du også kan se på deres tøj og "Olifanten"
osv

Fra : Per

Dato : 27-12-02 15:27

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Extended DVD edition af FotR... dog kan jeg godt se folk står temmelig
> uforstående hvis man kun har set biograf versionen af FotR

Ja nemlig den har jeg også set, men det kan man da ikke forvente alle har.
Desuden kunne de blot have lavet en bemærkning til kapperne i filmen og så
havde alle vist det.

> [...]
at
> deltage i Saurons hær?? Hvilket du også kan se på deres tøj og "Olifanten"

Ja ok.

Fra : Jacob

Dato : 28-12-02 01:30

> Ja nemlig den har jeg også set, men det kan man da ikke forvente alle har.
> Desuden kunne de blot have lavet en bemærkning til kapperne i filmen og så
> havde alle vist det.

Det gav fint mening uden. Man kan se på emblemerne at kapperne er udleveret
af elverfolket, og kender man bare en smule til den slags (fremgår ikke af
filmene) så kender man til deres udsøgte håndværk og evner med en væv. :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-02 16:13

"Per" <pzk@crayon.dk> writes:

> [...]
> pludseligt oppe på en bjergtop og kæmper. Sidste så vi de faldt ned i en
> underjordisk sø. Hvordan er de pludseligt kommer op på bjerget???

Læs bogen:

<Gandalf fortæller til Aragorn, Legolas og Gimli>
'We fought far under the living earth, where time is not counted. Ever
he clutched me, and ever I hewed him, till at last he fled into dark
tunnels. They were not made by Durin's folk, Gimli son of Glóin. Far,
far below the deepest delving of the Dwarves, the world is gnawed by
nameless things. Even Sauron knows them not. They are older than he.
Now I have walked there, but I will bring no report to darken the
light of day. In that despair my enemy was my only hope, and I pursued
him, clutching at his heel. Thus he brought me back at last to the
secret ways of Khazad-dûm: too well he knew them all. Ever up now we
went, until we came to the Endless Stair.'

'Long has that been lost,' said Gimli. 'Many have said that it was
never made save in legend, but others say that it was destroyed.'

'It was made, and it had not been destroyed,' said Gandalf. 'From the
lowest dungeon to the highest peak it climbed. Ascending in unbroken
spiral in many thousand steps, until it issued at last in Durin's
Tower carved in the living rock of Zirak-zigil, the pinnacle of the
Silvertine.
</>

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Per

Dato : 27-12-02 17:54

> Læs bogen:

Min pointe er jo netop at man vel ikke skal have læst bogen for at fatte
filmen.

Cool tak for uddraget!

Fra : kfc

Dato : 28-12-02 12:50

> Læs bogen:

hey

trode dette var en dk.kultur.film , hvor det var film man talte om

kfc :)

p.s venter selv med at læse bøgerne, da filmverden er mere intersant

Fra : USH

Dato : 30-12-02 23:12

> hey
>
> trode dette var en dk.kultur.film , hvor det var film man talte om

Man kan ikke rigtig undgå at komme ind på bøgerne når det handler om LOTR.
En film bygget over en bog som en pænt stor minoritet af den vestlige
verdens befolkning har læst og finder kult vil aldrig få lov til at stå
alene.

#USH#

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-01-03 18:55

"USH" <tidsrejse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En film bygget over en bog som en pænt stor minoritet af den vestlige
> verdens befolkning har læst og finder kult vil aldrig få lov til at stå

Jeg ville ikke kan det en stor minoritet... men snarere en majoritet, da vi
f. eks hører på extramaterialet af FotR, at "The Lord of the Rings had
become the most read books in the western-world after the Bible"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-01-03 20:25

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Jeg ville ikke kan det en stor minoritet... men snarere en majoritet, da vi
> f. eks hører på extramaterialet af FotR, at "The Lord of the Rings had
> become the most read books in the western-world after the Bible"

Det er nu stadig en minoritet.

Det er bestemt ikke halvdelen af den vestlige verdens befolkning, der
har læst Bibelen - og heller ikke LOTR.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 29-12-02 21:52

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Læs bogen:

Jeg håber det kommer med i den udvidede version.

Jeg opfattede det i filmen som en "mystisk" kamp det ikke kun foregik
i de dødeliges verden, og at reglerne derfor var anderledes.

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-12-02 16:45

> [...]
> pludseligt oppe på en bjergtop og kæmper. Sidste så vi de faldt ned i en
> underjordisk sø. Hvordan er de pludseligt kommer op på bjerget???

Balroggen har vinger.

> [...]
> kappen over sig og den ligner en sten. Men hvordan kan hans kappe uden
> videre det? Nu ved jeg jo at de har fået kapperne af elverne, men det

De har ingen grå kapper da de ankommer til Lothlorien. De har grå kapper da
de sejler afsted. U do the math.

Men så er man også meeeeget flink ved PJ

/jim

Fra : CybaMerc

Dato : 27-12-02 17:35

A long time ago in a galaxy far, far away....
Jim Andersen wrote:

>Balroggen har vinger.

Men det har Gandalf ikke. Hvis den flyver væk for at undslippe ham,
kunne han jo sådan set bare smutte. Den eneste grund til, at han
konfronterer den er jo for at beskytte Frodo og ringen.

[snip]

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-12-02 19:45

"CybaMerc" <CybaMerc@REMOVE_THISimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne han jo sådan set bare smutte. Den eneste grund til, at han
> konfronterer den er jo for at beskytte Frodo og ringen.

Vi har jo lige fået et kæmpe uddrag af bogen.. og endda på original
sproget... Så den diskution er vist overstået og spørgsmålet er besvaret går
jeg ud fra??

Forresten mange gange tak til Trine for uddraget... hvilket fyldte mit
tomrum i hukommelsen ang. kampen mod Balroggen

Fra : Jacob

Dato : 28-12-02 01:33

> Balroggen har vinger.

Rudimentære vinger.

Bemærk at balroggen _falder_ ned i dybet... ;)

Fra : USH

Dato : 30-12-02 23:14

> Rudimentære vinger.
>
> Bemærk at balroggen _falder_ ned i dybet... ;)

He he

#USH#

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 27-12-02 23:13

> [...]
> kappen over sig og den ligner en sten. Men hvordan kan hans kappe uden
> videre det? Nu ved jeg jo at de har fået kapperne af elverne, men det

Ja, præcis. Det lagde jeg også mærke til, så den igen her til aften kl. 18.
Pippin smider også bladspændet fra sin kappe, da de er taget til fange af
uruk-hai. Da Aragorn finder den, siger han noget med at et elverblad aldrig
forgår. Det kræver jo også en EE for at fatte den.

> Eksempel 3: Denne er måske lidt tynd, men jeg syntes der manglede en
> forklaring på hvem de mennesker var med de sorte "ninja" masker (dem som
var
> med Sauron).

Østerlændinge, der tjener Sauron. Det eksotiske folkefærd kan man sige. Det
er der vist også allerede givet svar på i gruppen.

Jeg lagde desværre ikke mærke til begivenhederne omkring Balrog Vs. Gandalf,
men jeg mener faktisk ikke, at der gives et ordentligt svar på hvorfor han
kæmper der.

Ydermere er jeg stadigvæk uforstående overfor hvorfor Frodo, Sam og Gollum
skal med til Osgilliath, og i samme moment hvorfor Faramirs karakter skal
ændres som det gøres.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 28-12-02 03:32

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@spam-smartazz.dk> wrote in message

> Ja, præcis. Det lagde jeg også mærke til, så den igen her til aften
> kl. 18.

Er lige kommet hjem... :)

> Pippin smider også bladspændet fra sin kappe, da de er taget
> til fange af uruk-hai. Da Aragorn finder den, siger han noget med at
> et elverblad aldrig forgår. Det kræver jo også en EE for at fatte den.

Hmmm... Jeg fangede da lidt symbolik i den, men OK - jeg kan fornemme nu at
der var en forbindelse til EE...!

> Jeg lagde desværre ikke mærke til begivenhederne omkring Balrog Vs.
> Gandalf, men jeg mener faktisk ikke, at der gives et ordentligt svar
> på hvorfor han kæmper der.

Gandalf fortæller at hanfaldt gennem ild og vand for til sidst at knuse sin
modstander ud over en klippekant (eller noget deromkring - se lige hvad
klokken er...)

> Ydermere er jeg stadigvæk uforstående overfor hvorfor Frodo, Sam og
> Gollum skal med til Osgilliath, og i samme moment hvorfor Faramirs
> karakter skal ændres som det gøres.

Faramir vil overrække ringen til sin far, kongen, for at vende krigslykken.
Frodo, Sam og Gollum er vel nærmest krigsfanger. Faramir's karakter ændres
jo nok som følge af at Sam fortæller at Boromir blev drevet til vandvid af
ringen - og så lige det faktum at en Nazgûl på drageryg er nok et ret
overbevisende argument...!

Men ellers... FEEEEEED film...!

Og til Sparre: Sméagol siger HEJ! ;)

Go'nat herfra...!

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 28-12-02 15:28

> [...]
> jo nok som følge af at Sam fortæller at Boromir blev drevet til vandvid af
> ringen - og så lige det faktum at en Nazgûl på drageryg er nok et ret

Det har jeg haft tænkt en del over, og jeg tror at Jackson og co. har villet
føje et actionmoment til det tredje parallelforløb i historien. Dvs. at A)
Aragorn, Legolas og Gimli har slaget ved Helm's Deep som actionafslutning på
deres forløb, B) Merry og Pippin har enternes angreb på Isengard, mens C)
Frodo, Sam og Gollum/Sméagol ikke har haft noget tilsvarende, før Jackson og
co. har tilføjet det, rejsen til Osgiliath, Faramirs personlighedsændringer
og mødet med den vingede Nazgûl. Hermed blandes det hele sammen til en
effektfuld finale på filmen, som virker perfekt rent cinematografisk. Vi får
samtidig en introduktion til Gondor (Osgiliath), som vender tilbage i RotK,
plus at de sorte ridder holdes inde i historien, for at folk ikke 'glemmer'
dem.

Disse træk kan hermed sagtens forsvares pga. klassisk cinematografi, men
uden at have læst bogen helt igennem vil jeg sige at trækket har været en
fejl (det skulle så også være en af de få rigtige fejl); En ting er at det
afviger væsentligt fra Tolkien (og hans bøger er bibler, forstås), en anden
er at Tolkiens pointe med Faramir der afviger fra sin bror er gået tabt (og
Tolkien har sikkert haft en kolossal god pointe med denne sammenstilling).
Personligt mener jeg at Faramir i filmen er røget på gulvet, han er for
'simpel', for stereotyp, for lig Boromir, han er for hurtig glemt. Scenen
med Frodo og Nazgûl'en (og Sam der endnu engang redder situationen, han er
min helt!) er rigtig fed og i stil med Tolkiens ånd, men trækket er
allligevel (IMHO) en fejl.

Indtil videre i hvert fald, en dag når man ser trilogien i sammenhæng kan
det være det passer meget godt sammen...

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 28-12-02 19:42

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

RotK,
> plus at de sorte ridder holdes inde i historien, for at folk ikke

Jammen isteddet for at opfinde noget nyt (Osgiliath) kunne PJ da bare have
taget den action-fyldte kamp-scene med den frygindgydende Shelob med
isteddet?!?! Det er netop det der giver enden på Frodo og Sams part af TTT i
bøgerne......

Men jeg har dog læst at han vil tage dette med i starten af Return of the
King...(fordi ellers ville Frodo og Sams part være for kort)...((efter min
mening nonsens))

Ps. Jeg bliver stadig irreteret over PJ's måde at klippe dele af Tolkiens
historie ud, for derefter selv at opfinde noget nyt

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-12-02 23:11

> [...]
> bøgerne......
>
> Men jeg har dog læst at han vil tage dette med i starten af Return of the

Er ret sikker på at den kommer. I extra-materialet (2-disc versionen) ser
man i baggrunden en medarbejder sidde og arbejde med en miniatureudgave af
Shelob.

/jim

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-01-03 18:57

"Jim Andersen" <ccc92422@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man i baggrunden en medarbejder sidde og arbejde med en miniatureudgave af

Time will show us, and we can only hope

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 01-01-03 22:41

On Sun, 29 Dec 2002 23:11:27 +0100, "Jim Andersen"
<ccc92422@vip.cybercity.dk> wrote:

>Er ret sikker på at den kommer. I extra-materialet (2-disc versionen) ser
>man i baggrunden en medarbejder sidde og arbejde med en miniatureudgave af
>Shelob.

We can let *her* kill them. Citat af Gollum.
Gæt hvem det refererer til :)

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-01-03 12:09

"Stefan Bruhn" <spamfilter@bruhn.tk> skrev i en meddelelse

> We can let *her* kill them. Citat af Gollum.
> Gæt hvem det refererer til :)
>
> --
> Mvh. Stefan
> For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.
> "I demand the right to keep and arm bears"
> "A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Jep jep, det lagde jeg skam udemærket mærke til... og sad faktisk allerede
og håbede på scenen skulle komme der....
Eneste jeg grubler over er om det kommer i Extended DVD af TTT eller om vi
først skal se den frygtindgydende edderkop i The Return of the King

Venlig Hilsen Martin Ohlsson

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-01-03 16:40

> [...]
> Eneste jeg grubler over er om det kommer i Extended DVD af TTT eller om vi
> først skal se den frygtindgydende edderkop i The Return of the King

Til premieren på TTT sad jeg og læste en større avis om filmen og universet,
og der stod PJ citeret for at have sagt at Shelob (som jeg på de tidspunkt
ikke anede hvad hulen var for en starut) var blevet 'udsat' til film tre. Et
eller andet med at det var skønnet en bedre dramaturgisk efekt at tage den
fra starten af film tre i stedet for i slutningen af film to.
Nu ved jeg så efterhånden hvem Shelob er, jeg ved ikke om jeg skal være enig
eller uenig i dispositionen.

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-01-03 18:27

> [...]
> fra starten af film tre i stedet for i slutningen af film to.
> Nu ved jeg så efterhånden hvem Shelob er, jeg ved ikke om jeg skal være

Der skal jo være noget tilbage til 3'eren. Han har droppet "afbrændingen af
Herredet", og det meste af kampen foran Gondor, og skænderiet mellem Elrond
og Arwen, og Aragorns død.... så tiden skal jo gå med et eller andet

/jim

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 03-01-03 19:10

"Jim Andersen":

> [...]
>Herredet", og det meste af kampen foran Gondor, og skænderiet mellem Elrond
>og Arwen, og Aragorns død.... så tiden skal jo gå med et eller andet

Aragorns død...? Eh...?

Mon ikke vi får lidt af slaget på Pelennor Fields at se. Det bliver også
spændende at se om Gandalf overhovedet gider redde Faramir fra Denethors
galskab, nu hvor Faramir har vist sig som en ringgrådig gavtyv.

--
/Jesper B. Nielsen

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-01-03 21:06

"Jesper B. Nielsen" <no@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spændende at se om Gandalf overhovedet gider redde Faramir fra Denethors
> galskab, nu hvor Faramir har vist sig som en ringgrådig gavtyv.

Enig.. det bliver i det hele taget sjovt at se hvor langt væk fra bøgerne
historien kan komme

imens ligger jeg hulkende og venter ;-(

hehe...

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-01-03 11:25

"Jesper B. Nielsen" <no@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jim Andersen":

Elrond

> Aragorns død...? Eh...?

Ja ikke lige dødstidspunktet, men han ligger jo og er død mens Arwen står og
kigger sørgmodigt på ham, hvorefter han "morphes" til en
lit-de-parade-statue.

> Mon ikke vi får lidt af slaget på Pelennor Fields at se.

Joe, men ikke så meget. De siger jo at Helms Deep slaget er "det største
slag" etc, så det må jo være større end Pelennor Fields slaget.

> Det bliver også
> spændende at se om Gandalf overhovedet gider redde Faramir fra Denethors
> galskab, nu hvor Faramir har vist sig som en ringgrådig gavtyv.

LOL !

/jim

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 05-01-03 16:51

> [...]

> Joe, men ikke så meget. De siger jo at Helms Deep slaget er "det største
> slag" etc, så det må jo være større end Pelennor Fields slaget.

Hmmm det er da trist hvis Helms Deep slaget var det største, da Pelennor
slaget i bøgerne er jo langt større (og voldsommere).... Jeg har i tanker at
man fik en helt verden af orker at se, som kom stormende for at udrydde
Minas Tirith med mere..

Bliver der overhovedet noget som er værd at se på når man skal ind og se
3'eren ??

Fra : Eva Andersen

Dato : 30-12-02 12:31

Enig. Det var synd at Faramir skulle gøres til en ringere person end han er,
men det trækker selvfølgelig spændingen ud i filmen, og det er vel godt nok
Det var lidt det samme med enterne - de var godt selv klar over at der var
noget galt med træerne og de behøvede ikke (i bogen) at blive overtalt på
den måde, selvom de brugte et par dage på at diskutere om de skulle gå i
krig.
mvh. Eva

Fra : Sparre

Dato : 28-12-02 19:23

> [...]
aldrig
> forgår. Det kræver jo også en EE for at fatte den.

Han sige at et Elverblad aldrig falder forgæves..... bare for at slå det
på plads..

--
Sparre

Godt Nytår eller noget...

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 28-12-02 20:54

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> skrev i en meddelelse

> Han sige at et Elverblad aldrig falder forgæves..... bare for at slå
> [...]

Tak for det. Det var da tæt på, var det ikke?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 05-01-03 18:16

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Bliver der overhovedet noget som er værd at se på når man skal ind og se
> 3'eren ??

Shelob

Jeg er mest spændt på hvordan ringens ødelæggelse og Saurons endeligt
bliver visualiseret, det er en af de få scener jeg stadig kan huske
fra bøgerne.

Fra : hl

Dato : 11-01-03 22:26

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse >
> Shelob

Hvad/hvem er det?

Fra : USH

Dato : 11-01-03 23:51

> Hvad/hvem er det?

Hvis det kan lade sig gøre, så vent med at finde ud af det til man ser hende
i tredje film. Ingen grund til at ødelægge fornøjelsen på forhånd

#Ulrik#

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-01-03 03:03

> Hvis det kan lade sig gøre, så vent med at finde ud af det til man ser
hende
> i tredje film. Ingen grund til at ødelægge fornøjelsen på forhånd

FULDstændig enig!!!

Fra : Peter G

Dato : 12-01-03 09:48

"hl" <hljensen@worldonline.dk> wrote:

>Hvad/hvem er det?

Frodos glemte ungdomskærlighed som Gollum har torturet og korrumperet
så hun er blevet vanvittig. Deres forhold er er en kærlighedhistorie af
Shakesperianske proportioner og vakte stor furore da bøgerne først
udkom.

--
M.v.h. Peter. Email addresse virker.
http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Michael Bruun Peters~

Dato : 28-12-02 01:20

Per wrote:

> Eksempel 1: Da Gandalf fortæller om sin kamp med ilddæmonen står de
> pludseligt oppe på en bjergtop og kæmper. Sidste så vi de faldt ned i en
> underjordisk sø. Hvordan er de pludseligt kommer op på bjerget???

I bogen er det som andre har nævnt beskrevet nogenlunde detaljeret. I filmen
siger Gandalf noget i stil med:

"From the lowest dungeon to the highest peak, I fought him, the Balrog of
Morgoth."

Hvilket i nogen grad forklarer, hvordan de er havnet på toppen af bjerget.
Jeg synes i hvert fald ikke, at det er et hul.

> [...]
> uden videre det? Nu ved jeg jo at de har fået kapperne af elverne, men det

Nej, men umiddelbart efter den episode har vi noget i stil med følgende:

Frodo: I do not ask you to come with me, Sam.
Sam: I know, Mr Frodo. I doubt even these elvish cloaks will help us in
there.

.... og ud fra det kan den (meget) opmærksomme seer nok regne ud, at der er
noget særligt ved de kapper, og måske endda, hvor de har fået dem. Men det
er selvfølgelig meget klarere, hvis man har set FotR EE.

Fra : Michael Skov

Dato : 12-01-03 11:23

PeterNOSPAMPedal@gmx.net skriver:
> [...]
>så hun er blevet vanvittig. Deres forhold er er en kærlighedhistorie af
>Shakesperianske proportioner og vakte stor furore da bøgerne først

LOL
MU!