MS Windows
briani 27239
Prob m XP Pro og CD-drev
Fra : René Roager

Dato : 27-12-02 14:19

Hej!

Min nabo har fået en PC med Windows XP Pro og en CD-drev mrk ATAPI 48X

Problemet er at CD drev ikke vil læse CD har prøvet både spil og
andet, kan se den står og arbejder men får så meddelesen indsæt disk i
CD drev.
Når vi klikker på D - drev får vi sammen meddelse. Den ved god at
CD-drev er installeret men kan åbenbart ikke læse fra det.

Vi har prøvet at montere min gamle CD men det er det samme.

Det skal lige siges at jumperen på hans CD er sat på "slave" jeg menr
den skal stå på master??

Hvis vi sætter den på master både hans og min får vi besked under
opstart om at indsætte boot disk ?

Når vi sætter den tilbage på slave strater pc uden prob. men med
ovennævnte prob.

Der er kun monteret 1 CD og et A-drev samt HD.

Er der et bud??

Fra : Madsen

Dato : 27-12-02 14:20

René Roager skrev:

> Det skal lige siges at jumperen på hans CD er sat på "slave" jeg menr
> den skal stå på master??

Det kommer an på hvordan den er monteret. Hvis den sidder på det samme
kabel som harddisken så skal den stå til at være slave, da harddisken
temmelig sikkert er stillet til at være master. Hvis cd-drevet sidder
alene på den sekundære controller, så er det sådan set underordnet om
den kører slave eller master, da der ikke er andre drev på kablet at
tage hensyn til.

> Er der et bud??

Er der udråbstegn udfor drevet inde i Enhedshåndtering? Bliver cd-
drevet i det hele taget fundet af Windows? Kan du se det inde i
Denne Computer? Hvis cd-drevet er koblet på den sekundære controller,
er controlleren så slået til i BIOS?

Madsen.