firelines afløser, hvad skal jeg være opmæ~
Fra : jakob

Dato : 27-12-02 10:34

Jeg har set at berkley nu laver en ny type fireline der er sygelig
stærk. Den holder 10 kg i 0,06 mm !! Jeg har aldrig brugt fireline før
men vil til og igang. Derfor overvejer jeg denne nye type men ka ikke
lade være med at tænke om der er ulemper ved så tynd en line i praktisk
brug. Så derfor høre jeg gerne om dine erfaringer hvis du har prøvet
denne nye line.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kasper Leed

Dato : 29-12-02 15:54

du skal nok være opmærksom at det er meget glat
så du skal binde nogle gode knuder ellers stryger blinket lige af.

Fra : jens

Dato : 29-12-02 18:30

Kan det virkeligt passe at en 0,006 mm line kan holde 10 kg??? Jeg
har ikke været i forretninger længe, så det er i hvert tilfælde
undgået min opmærksomhed, men imponeret er jeg da. Men min første
tanke er da: Hva' filen gør man når man får bundbid??? Jeg har en
line på så vidt jeg husker, 0,20 mm med god (?) styrke, Det er enten
Fireline eller en anden af samme slags, jeghar haft den i vel 4 år og
den er blevet grå og "flad" men er stadig meget stærk. Men med
bundbid må jeg finde en kæp og vikle den om, for man kan ikke trække i
den med de bare hænder. Den nye I omtaler måtte vel være god til
tip på en flueline, men hvilke knuder kan man samle linerne med, og
hvilke kan holde på en flue????

Godt nytår til alle Isac Waltons efterkommere.

Jens.

Fra : jakob

Dato : 30-12-02 00:16

In article <4pbu0vkegvd5l51rv2im6jq2o00rc5cs99@4ax.com>,
fisherman@adr.dk says...
> Kan det virkeligt passe at en 0,006 mm line kan holde 10 kg???

Jamen det står der i deres nye katalog. Jeg har det ikke lige her men
mener bestemt ikke at jeg har set forkert. Det var også det jeg var lidt
chokeret over. Men det kan da egentlig ikke være behageligt for
"kastefingeren" så måske skulle jeg kaste mig over almindelig fireline

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-12-02 19:10

Hvis jeg var dig ville jeg vælge Ron Thomsons Dynacable i stedet. Den larmer
ikke i øjerne og flosser ikke. Tilligemed holder den virkelig længe. JEg
synes det er et noget bedre valg end Fireline.

Godt nytår

/Martin

Fra : jakob

Dato : 30-12-02 23:09

In article <3e108be2$0$176$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
m.n@adslhome.dk says...
> Hvis jeg var dig ville jeg vælge Ron Thomsons Dynacable i stedet. Den larmer
> ikke i øjerne og flosser ikke. Tilligemed holder den virkelig længe. JEg
> synes det er et noget bedre valg end Fireline.

Det lyder rimeligt, tak for tippet

mvh

Jakob

Fra : Michael

Dato : 31-12-02 09:36

Min Dynakable mener det var det ellers var det Dynawire holdte 2 ture og var
så helt flad og føltes som sytråd dvs alt for blødt og så delte den sig..
det har været prøvet 2 gange nu og det blir de eneste gange jeg bruger det
snot.. det var en 0,25 og den blev prøvet både på multirulle og fastspole
på fastspolen var den HELT ubrugelig pga den blev så flad og delte sig.. men
uanset hvad holdt den dog sin styrke... mht knuder så læg linen dobbelt og
bind din alm knude hvis der kun er en "tråd/løkke" der holde i snaplåsen
eller blinket vil den 9 ud af 10 gange knække der ved bundhug pga det skarpe
knæk. Læg den dobbelt så undgår du dette bruger altid kun den knude nu os på
nylonline det holder bedre..

Fra : SEJ

Dato : 31-12-02 11:44

Hej

Jeg har benyttet dynacable nu i 4 år på alle mine multiruller og det har
fungeret perfekt. Min ældste line er 4 år og er stadig udemærket. ABU rocket
og Shimano 15/20.
Jeg har fundet ud af jo større linetykkelse jo længere holder linen, dvs den
kan løses op når der opstår fugleredder, -man er jo uopmærksom engang
imellem. Dynacable 0,28 er til at se og løse hurtigt op mens mindre
tykkelser tit ender med at jeg må klippe den op. Jeg mener at jeg har 0,12
på et af mine kysthjul, det fungerer men ikke så problemfrit.
Jeg har altid bundet et stykke knækline lige før blinket således at jeg ikke
mister den dyre line.
Det er sjældent at jeg binder knuder med linen, men ellers er det rigtigt at
linen bare skal lægges dobbelt når knuden bindes, jeg benytter altid
Berkleys "not a knot" da det er hurtigt at skifte forfang på den måde.

Hilsen Svend

Fra : jens

Dato : 31-12-02 13:53

Hvad er det for en????? der ikke er en knude???

mvh o g n å Jens

Fra : Henric

Dato : 31-12-02 17:28

> Hvad er det for en????? der ikke er en knude???

Titta in på Utrustning på min sida så ser du en not a knot en bit ner på
sidan.
http://www.telescopesoftware.se/personal/henric.nu/
Mvh Henric

Fra : Michael

Dato : 31-12-02 20:17

Hmm.. mystisk... mit var 0,25.. havde også en tendens til at lissom hænge
fast på multihjulet et ABU 6500c3 prøvede det også på et fastspolehjul, et
Shimano 4000.. linen er kasseret som fiskeline for længst brugte det på en
5-6 ture allerede efter 2 ture trevlede det op og virkede meget slidt ...
men styrken mistede det absolut ik. Nu fungere det som "allround" snor i
værkstedet og til at binde blomster med.. det fungere det fortrinligt til...
=)

Fra : Martin Nielsen

Dato : 01-01-03 19:48

Det lyder underligt. Jeg har aldrig haft problemer med at linen flosser op
eller bliver flad. Linen virker naturligvis mere "død" i det pga. fibrene.
Jeg tror det er dynawire du har haft brugt, den kunne jeg godt forestille
mig ville give problemer, den virker meget lig Firewiren både at se og mærke
på. Hvorimod Dynacablen er meget glat selv fra ny. Jeg bruger i øvrig alm.
knuder til Dynacable uden problemer så snart linen er brugt ca 10 gange.

Godt nytår
/Martin