Hvor går grænsen ?
Fra : Niels Riis

Dato : 06-03-01 00:01

Jeg har været aktiv jæger i mere end 25 år, og er det stadigvæk.

Da jeg begyndte at gå på jagt, var det i gummistøvler, arbejdstøj, gevær og
patronbælte.
I dag når jeg tager afsted er det ofte i læderstøvler der kun bruges til
jagt, GoreTex bukser, jakke, handsker og hat (selvfølgelig med mulighed for
varmepuder) med kikkertsigte, håndkikkert, mobiltlf. GPS og meget andet
udstyr som langsomt er gledet ind i min jagthverdag.

Jeg har ikke noget i mod de hjælpemidler jeg bruger, så kunne jeg jo blot
lade være, men hvor går grænsen egentlig, og her tænker jeg både på udstyr,
og rent etisk med hensyn til udsætning, fodring osv.

Stoppe vi op engang imellem, og overvejer om vi ønsker alt det her, eller
køber vi det blot fordi det er der, og kammeraterne bruger det jo.... eller
er det producenterne af alt det her, der langsomt sætter dagsordenen for os.
Vi køber jo snart sagt alt de laver, og endda til priser der efterhånden
ikke har ret meget med virkeligheden at gøre.

Giver disse hjælpemidler os en bedre oplevelse af jagten, og er de
nødvendige? eller er det blot min magelighed der bestemmer hvor min egen
grænse er (og min tegnebog)

Det er et emne jeg har tænkt en del over i den sidste tid, og jeg er MEGET
interesseret i at høre andres meninger om emnet.

Med venlig jægerhilsen

Niels Riis

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 09-03-01 18:37

Jeg tror ikke der er nogen øvre grænse, på hvad man vil ofre på sig selv med
hensyn til beklædning eller udstyr, jeg var selv med til at indføre den
første model af Deer Hunters jagt beklædning for mange år siden, og vi kan
jo alle se hvor langt de er nået siden.
Det kan med enkelte undtagelse godt ligne en udstilling fra en jagt
forretning, når man står til parole om morgenen før jagten. Men er det ikke
dejligt at have noget tøj på der dels sidder godt og dels er varmt når det
behøves.
Med hensyn til våben gik der jo også inflation i o/u geværer, det var ikke
"fint" at møde op med en s/s, denne del af racet er ikke helt over endnu.
Mange vil stadig gerne "slæbe" rundt på et tungere og mere uhandigt
gevær."For det skal man jo".
Og ifølge den undersøgelse der lige er lavet i Jæger kan man se hvor mange
penge en gennemsnits jæger bruger på jagt, tror I at de tal er "ærlige".
Mvh.Bjarne

Niels Riis <niels.riis@teliamail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:e8ep6.18571$m9.112375@news101.telia.com...