MS Windows
briani 27239
Win Xp+Red Hat 8.0 Linux ->Grub Bootloader~
Fra : Thomas

Dato : 27-12-02 01:58

Hej..

Jeg har lige formateret. da mit windowssystem krævede dette efterhånden.
Nu sidder jeg i den situation, at jeg self. ikke kan boote til min Red Hat
8.0 Linux da Grub's konfig. er slettet/overskrevet i MBR, dvs. jeg har
mistet min Bootmenu og jeg booter nu direkte til Win Xp pro.

Mit spørgsmål er nu..

Hvordan indlæser/installerer jeg Grub nu, hvor begge systemer er
indstalleret, således at jeg selvf. skal have mulighed for at boote til
begge styresystemer.
Jeg vil have Win Xp som mit Default system.

Og hvor kan jeg hente bootloaderen Grub.. jeg kan ikke rigtig finde et
virkende link på google!!!

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe..

venligst

Thomas

Fra : Thomas W

Dato : 27-12-02 11:53

Prøv med et program som skulle kunne håndtere det som
http://www.acronis.com/products/osselector/ eller
http://www.v-com.com/product/sc7_ind.html

Thomas W

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-12-02 01:55

Thomas W wrote:
> Prøv med et program som skulle kunne håndtere det som
> [...]

Statrt med at boot på din RH8 CD i rescue mode - så kan grub-install
klare det
/@rsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-12-02 02:01

Thomas wrote:
> [...]
> 8.0 Linux da Grub's konfig. er slettet/overskrevet i MBR, dvs. jeg har
> mistet min Bootmenu og jeg booter nu direkte til Win Xp pro.

nix, grubs config ligger i /boot/grub/grub.conf - så det er ganske
simpelt - og det er ikke slettet af win reinstallation - med mindre at
du har reformateret _hele_disken - men så skal du jo alligevel
geninstallere din RH - så det er jo også meget simpelt

> Mit spørgsmål er nu..
>
> Hvordan indlæser/installerer jeg Grub nu, hvor begge systemer er
> indstalleret, således at jeg selvf. skal have mulighed for at boote til
> begge styresystemer.

man grub & man grub-install

> Jeg vil have Win Xp som mit Default system.
>
> Og hvor kan jeg hente bootloaderen Grub.. jeg kan ikke rigtig finde et
> virkende link på google!!!

gnu.org

> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe..
>
> venligst
>
> Thomas

god fornøjelse & godt nytår

/@rsten