Nybegynder
Fra : René

Dato : 26-12-02 19:43

Hej NG.

Vi har lige fået os et lille akv.
Hvad skal man helt nøjagtig starte med når man er nybegynder?
Vi har købt et starter sæt, med pumpe og varmelegeme og hvad ellers hører
til.
Men hvad starter man med, grus, planter skal i, og noget vand, der følger
noget aqua bon med(tror jeg det hedder), som skal blandes i vandet, men i
hvilken rækkefølge, og skal der andet i en det aqua bon?

MVH Mette og René

Fra : Tonny Sørensen

Dato : 26-12-02 20:35

Hej Réne og mette

Først skal du skylde de sten du har købt så der ikke er så meget snavs i dem
mere..
Når du har gjort det kan du så hælde dem i akvariet.
Det skal så lige sige at du kan tage en 5mm flamingo plade og ligge i bunden
for at skåne den ekstra men det er ikke nødvendigt når du har sten med str.
5-8 mm eller deromkring.
Flamingo pladen er mere ment til folk som har cichlider som har sand istedet
for sten.
Når du så har hældt dit grus i kan du fylde lidt vand i så det står 10 cm
over dine sten ca. derefter kan du så placere dine planter hvor du syntes de
skal stå osv... ( Du behøver nu ikke komme vand i før du placere dine
planter men så støtter du dem bedst når du fylder vand i. )

Det vand du fylder i akvariet skal du blande med dit vand tilberednings
middel det gør du lettets ved at hælde det hele i en spand og så bare blande
det deri og så undlade i resten af spandene du fylder i akvariet så er du
sikker på det bliver blandet ordentligt.
Når du så har sat dit akvarie op tænder du for hele mulletjavsen og lader
det står og passe sig selv i ca. 14 dage.
Du kan hvis du bor i nærheden af ZooZity tage en vand prøve efter 1 uge og
få dem til at kigge på den og så siger de om den er klar til fisk.
Ellers er der ikke andet end at sige held og lykke med dit nye akvarie og så
må du jo se om du falder for den forunderlige akvarie verden...

Mvh Tonny S.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 26-12-02 20:51

> [...]
> noget aqua bon med(tror jeg det hedder), som skal blandes i vandet, men i
> hvilken rækkefølge, og skal der andet i en det aqua bon?

Du kan evt. læse om opsætning og pasning her:
http://www.soehesten.dk/Sohesten/Akvarie/Pasning.htm

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nette

Dato : 26-12-02 20:59

"René" wrote in message
> [...]
> noget aqua bon med(tror jeg det hedder), som skal blandes i vandet, men i
> hvilken rækkefølge, og skal der andet i en det aqua bon?

Tillykke med det

Jeg synes ud fra jeres spørgsmål at fornemme, at i intet ved i forvejen, og
da det er små levende væsener i skal have med at gøre, vil jeg klart råde
jer til at gå en tur på biblioteket og låne et par bøger omkring fisk og
akvarier, inden i overhovedet går i gang med noget som helst. Det skylder i
de fisk, der om få dage skal flytte ind hos jer

Nette

Fra : René

Dato : 26-12-02 22:10

> [...]
> akvarier, inden i overhovedet går i gang med noget som helst. Det skylder
> de fisk, der om få dage skal flytte ind hos jer

Nåja det var da en go´ idé!:)

Og tak for alle svarene(tonny torben og nette)indtil videre

/René og Mette

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-12-02 11:32

René wrote:
> Hej NG.
>
> Vi har lige fået os et lille akv.
> Hvad skal man helt nøjagtig starte med når man er nybegynder?

En masse tålmodighed! Det er ganske seriøst ment.
Et akvarie kan ganske nemt udemærket tage 4-5 uger eller mere om at få
startet op. I det mindste her i huset.

> Vi har købt et starter sæt, med pumpe og varmelegeme og hvad ellers hører
> til.

Hvor stort er selve akvariet?

> Men hvad starter man med, grus, planter skal i, og noget vand, der følger

Fiskene til sidst.

Husk at vandskift ikke betyder at skifte alt vandet, men kun en del,
f.eks. 1/4 eller 1/3.

> noget aqua bon med(tror jeg det hedder), som skal blandes i vandet, men i
> hvilken rækkefølge, og skal der andet i en det aqua bon?

Som regel er vandtilberedningsmidlerne blot til for at tjene penge til
producenterne og ikke så meget andet.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : René

Dato : 27-12-02 12:56

> Hvor stort er selve akvariet?

Det er sådan et starter sæt*g*
60cm lang
ca30 bred
og ca 40 høj

Dyrehandleren sagde at, man bare skulle putte det der aquabon i, og så kig
der et par dage så var det klar, men det tyder jo på det ikke er rigtigt

Mette og René

Fra : Nette

Dato : 27-12-02 16:28

"René" wrote in message
> Det er sådan et starter sæt*g*
> 60cm lang
> ca30 bred
> og ca 40 høj

I skal ikke måle låget med i højden
Det er samme størrelse som mit, ca. 54 ltr. el. ca. 60 ltr.
Jeg har startet akvarium op to gange her hjemme, og en hulens masse gange
via mit arbejde. Jeg har ikke sønderlig meget forstand på det, men har
prøvet mig lidt frem.
Jeg tilsatte før i tiden selv sådan noget aquahalløj, men een herinde
anbefalede mig at droppe det, hvilket jeg nu har gjort, og det virker fint
uden.
Jeg har kun startet op til almindelige selskabsfisk. Planterne har jeg fyldt
i, når der havde været vand i akvariet i tre dage og når vandet har stået en
uges tid, har jeg fyldt de første par fisk i det. Men aldrig alle beboerne
på een gang. De skal flytte ind over meget lang tid.

Som i nok hurtigt vil erfare herinde, så er der nogle ting, hvor der er lige
så mange måder at gøre tingene på, som der er akvarister. Det gælder om selv
at sortere i det.

Nette

Fra : jabbe

Dato : 27-12-02 16:43

Den bedste gang mit akvarie har kørt var den sidste men da jeg havde startet
det op gik der også 1-1.5 måned før jeg fik smidt fiskene i....

Min erfaring er at "glemme" det er godt til fiskene kommer i....

Jabbe

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 27-12-02 21:19

"René" <rene.k@e-box.dk> wrote in message
> [...]
> noget aqua bon med(tror jeg det hedder), som skal blandes i vandet, men i
> hvilken rækkefølge, og skal der andet i en det aqua bon?

Hej Mette og René
Lige en ting som er godt at huske på, ud over alle de andre ting som de
andre har nævnt. Husk at være nærrig med maden :) Jeg tror den største
fejlen nye akvarister gør, er at de skal være gode ved fiskene og give dem
masser af mad. Men det resulterer bare i en masse arbejde for jeres del, og
store chancer for at I, i løbet af meget kort tid går sur i hele
akvariehobbyen, fordi akvariet ikke kommer til at blive den glæde I havde
håbet på.
Men hvor meget mad skal de kære små så have ???? Nogle fodre en gang om
dagen, andre to gange, nogle fodrer nogle få gange i ugen osv.
En huskeregel er at fiskene skal kunne nå at spise maden op i løbet af kort
tid (max en halv time, hvis I da ikke lige har maller, som kan være temmelig
langsomme til at finde ud af at nu er maden serveret). Et andet tips, er at
i renser uspist mad ud af akvariet efter et stykke tid (samme dag).

En anden ting at huske på, er at mindre akvarier er "vanskeligere" at holde
ved lige, end størrer kar - og så skal i huske på at I ikke fylder alt for
mange fisk i karet. I jeres akvarie (Nette angiver literstørrelsen til at
være et sted mellem 54 og 60 liter, ud fra jeres opgivne mål), ville jeg nok
ikke putte mere end max tyve fisk i, men det skal i så fald være nogle af de
helt små, som aldrig bliver størrer end nogle få cm. Jo størrer fisk i
voksen tilstand, jo færre individer. Antallet jeg vil anbefale vil i mit
tilfælde ikke ligge på mere en 10 fisk - men det er fordi jeg har gået i den
klassiske fælden og har præsteret at hive over 70 fisk (der kom en masse
unger pludselig) i et 112 liters akvarie, og da gik der virkelig rav i den
(antallet blev mere en halvveret inden nogle få uger, da ungerne kom til,
jeg var heldig at jeg kunne finde nyt hjem til dem). Og i det sidste året
har jeg ikke haft mere end 25 fisk i det akvariet på samme tid (men nu er
"halvdelen" af det også blevet fyldt op af en gibbiceps som er lidt mere
madglad end godt er, for hans del)

Ellers vil jeg ønsker jer held og lykke med denne nye hobbyen, og husk at
det er lov at stille alle spørgsmål herinde, også selv om at i risikerer at
få nogle temmelige uhøflige svar nogen gange (en risiko I hurtig lærer at
leve med når I har været på gruppen et stykke tid.) Kommer I over sådanne
svar, så ignoer dem, og spørg hellere en gang til :)
Julehilsen Ditte

Fra : René

Dato : 28-12-02 12:14

> Ellers vil jeg ønsker jer held og lykke med denne nye hobbyen

Tak for det

> [...]
> leve med når I har været på gruppen et stykke tid.) Kommer I over sådanne
> svar, så ignoer dem, og spørg hellere en gang til :)

Jo tak, det har jeg læst nogen gange(René), jeg er meget i dk.fritid.bil, og
har læst en del som man let kan grine af

> Julehilsen Ditte

Tak iligemåde

Mette & René

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-12-02 17:15

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> Ellers vil jeg ønsker jer held og lykke med denne nye hobbyen, og husk at
> det er lov at stille alle spørgsmål herinde, også selv om at i risikerer
at

....men prøv også google, der jo gemmer de gamle indlæg.

> få nogle temmelige uhøflige svar nogen gange

eller endnu værre: forkerte og forvrøvlede svar - de ses også. Så behold en
sund kritisk sans og vurder de svar der kommer med en vis skepsis.

vh
Jan