Asus p4pe
Fra : Kristian

Dato : 26-12-02 16:02

Jeg skal have tilsluttet en brænder et dvddrev og en harddisk til dette
bundkort.

Hvordan skal det monteres for at det kører bedst / hurtigst.

der er en pri. ide og sec ide på bundkortet.

Tak

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-12-02 16:47

On Thu, 26 Dec 2002 16:02:26 +0100, Kristian <Falk-Petersen@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
> bundkort.
>

> Hvordan skal det monteres for at det kører bedst / hurtigst.
>
> der er en pri. ide og sec ide på bundkortet.

En tommelfinger regl har været at montere kilde og destinatons drev på hver
deres ide controler. Dvs. hvis du skal kopiere cder direkte fra dvd drevet
til brænderen.
Men i praksis har det inden betydning. Hvis jeg skulle samle dit system
ville jeg sætte harddisken som master på ide 1, dvd drevet sættes på som
slave på ide 2 og brænderen på som master på ide 2. Det er helt klar det
nemmest at montere og det giver ingen eller forsvindende lille betydning
for ydelsen på brænder og dvd. Hvis du får problemer med at kopiere direkte
kan du sætte dvd drevet over på ide 1 som slave. Men jeg tvivler på det
bliver nødvendigt.

--
Thomas Hansen

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 26-12-02 22:14

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@image.dkDUSKALFJERNEDETTE> wrote in
message newsrh0rf3n6vzru8w@news.image.dk

> En tommelfinger regl har været at montere kilde og destinatons drev
> på hver deres ide controler. Dvs. hvis du skal kopiere cder direkte
> fra dvd drevet til brænderen.

Det vil jeg ikke engang sige er en tommelfingerregel men pinedød
nødvendigt...!

> [...]
> får problemer med at kopiere direkte kan du sætte dvd drevet over på
> ide 1 som slave. Men jeg tvivler på det bliver nødvendigt.

Jeg har haft _så_ mange problemer med to drev på samme linje, ved kopiering
imellem dem...!

--
/H3nrik V!

Special thanks goes to Intel for giving me that 1G OverClock
PIV 1.6A, now @ 2.6

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 27-12-02 11:43

Jeg har bedste erfaringer med:

ide1 master: hdd
ide1 slave: dvd
ide2 master cdr

På den måde tilgodeses næsten enhver brug af drevene.
dvd'en forstyrrer kun harddisken når du skal se film eller når du
kopierer cd'er direkte. Men der er der ikke de store krav til
harddisken, medmindre du absolut skal sidde og lave en masse andet
imens. Men det kan man nok godt lade være med eftersom det ikke længere
tager 40min at kopiere en skive.

--
Tonny

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-12-02 09:50

H3nrik V! [2670] skrev:
> Jeg har haft _så_ mange problemer med to drev på samme linje, ved
> kopiering imellem dem...!

Det har nu virket fint på et par computere jeg har samlet.
Det var med lite-on DVD-drev (slave-CS) til lite-on brænder
(master-CS). 40X speed kopiering uden probs.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-12-02 12:02

On Sat, 28 Dec 2002 09:49:59 +0100, Jeppe Seidelin Dam <jeppedam@mailme.dk>
wrote:

> [...]
> Det var med lite-on DVD-drev (slave-CS) til lite-on brænder
> (master-CS). 40X speed kopiering uden probs.

Jeg har samme erfaring. Det kan end være at hvis du samler maskinen i et
stort kabinet et det er direkte umuligt at sætte harddisk og dvd på samme
linie. Fordi hardisk rammen sidder i bunden af kabinetet og dvd'en i
toppen.

--
Thomas Hansen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-12-02 14:49

Hej Thomas

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@image.dkDUSKALFJERNEDETTE> skrev i en
meddelelse newsrh33kvnlvzru8w@news.image.dk...
> [...]
> stort kabinet et det er direkte umuligt at sætte harddisk og dvd på samme
> linie. Fordi hardisk rammen sidder i bunden af kabinetet og dvd'en i

Ikke i mit high-tower Aopen kabinet... Der er også plads til harddisk i
toppen og/eller man kan vælge at sætte diskdrevet nederst og en harddisk
øverst - lige over DVD-drevet...

Godt nytår

Henrik, Slagelse

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-02 03:04

> Det vil jeg ikke engang sige er en tommelfingerregel men pinedød
> nødvendigt...!

Ikke helt, jeg har aldrigt haft problemmer med at Dvd sider som master på
ide 2 og brænder som slave på ide2
og kan ida side og arbejde med alt andet imens jeg bræder.

skyldes det ikke noget andet ?

Mvh. js

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-02 03:07

Lige en ting til og det er at hvis man sætter Dvd/Cd drev som master slave
så kan man godt glemme det med at havde en hurtigt HD da den ikke vil kunne
køre hurtiger in det svageste led som i dette tilfæle er Dvd/cd drevet.

Mvh. js

Fra : Madsen

Dato : 30-12-02 03:31

H3nrik V! [2670] skrev:

> "Thomas Hansen" <thomas.hansen@image.dkDUSKALFJERNEDETTE> wrote in
> message newsrh0rf3n6vzru8w@news.image.dk

> Det vil jeg ikke engang sige er en tommelfingerregel men pinedød
> nødvendigt...!

Det er så ikke min oplevelse. På min gamle P2 400 Mhz. kørte jeg med
brænder og cd-drev på samme kabel og kunne snildt kopiere direkte
fra cd-drev til brænder uden nogensinde at opleve en buffer underrun.
Det var så godt nok kun en 4x-brænder, hvilket nok er den største
årsag til at det gik smertefrit, men på min nuværende pc sidder min
16x-brænder og mit DVD-drev med 12x læsehastighed også på det samme
kabel. Jeg har endnu ikke oplevet at BurnProof har taget over.

Mine to harddiske sidder på det samme kabel og årsagen til at jeg
har forbundet det sådan er DriveImage fra PowerQuest som jeg bruger
til at lave et image fra den ene disk til den anden. Hvis diskene
sidder på hver sit kabel, så tager det mystisk nok dobbelt så lang
tid at lave et image med DriveImage end hvis de sidder på det samme
kabel. Spørg mig ikke hvorfor, men sådan er det altså her, og da
jeg ikke kan mærke nogen ydelsesforskel i Windows og ej heller har
problemer ved at have koblet harddiskene på IDE0 og DVD-drev og
brænder på IDE1, så har jeg valgt at lade det blive sådan.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-12-02 03:31

Js skrev:

> [...]
> master slave så kan man godt glemme det med at havde en hurtigt HD
> da den ikke vil kunne køre hurtiger in det svageste led som i

Det er altså noget vrøvl, medmindre at du sidder med så gammel en pc
at den alligevel er museumsværdig.

Stort set samtlige moderne pc'er kører med noget der hedder independent
device timing, hvilket vil sige, at du sagtens kan have f.eks. et cd-
drev som kører ATA33 på samme kabel som en harddisk som kører ATA100
uden at de har indflydelse på hinandens hastighed. Hvis controlleren
understøtter ATA100 vil harddisken køre ATA100 og cd-drevet ATA33, hvis
da ellers man bruger et ATA66/100/133-kabel forstås.

Madsen.