Spoleorm - tror jeg nok
Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 26-12-02 12:27

Glædelig jul til alle herinde.

Min yngste kat (Sprit ca. 8 mdr.) har helt sikkert orm; vist nok spoleorm
efter de beskrivelser jeg har fundet på internettet.

Jeg har tidligere skrevet om Sprit herinde pga. hendes æselfacon, og flere
af jer gættede på, at hun kunne have orm. Jeg gav mig så til at holde øje
med hendes besøg på kattebakken, men der var ikke noget resultat - før i dag
altså. (Efter at have læst om spoleorm på nettet, undrer det mig ikke
længere, da der kun sjældent kommer orm ud.)

Mit problem er følgende:
Da jeg hentede Sprit for ca. 2 mdr. siden (hun er "hittekat"), kørte jeg med
det samme til dyrlægen og fik en ormekur (Panacur) med hjem. Både hun og den
gamle kat fik kuren, og der var ikke nogle problemer med at få dem til at
spise det. Jeg har nogle piller tilbage fra kuren, men jeg kan ikke få Sprit
til at spise dem, for hun spiser kun tørkost. I starten åd Sprit alt -
formentlig fordi mad havde været en manglevare for hende - men nu er det
altså kun tørkost der dur, og det er sørme svært at blande de knuste piller
i tørkost. Hvad gør jeg?

Mvh. Camilla Hæstrup

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.4952.dk

Fra : Kate

Dato : 26-12-02 13:21

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote in

> altså kun tørkost der dur, og det er sørme svært at blande de
> knuste piller i tørkost. Hvad gør jeg?

Vil hun ikke have vådkost? Eller tun? Eller anden fisk? Mine elsker
f.eks. sej og skrubber, det ville jeg nok prøve at gi' hende. ellers er
der vel kun den grimme udvej...at tvinge det i hende, hvis du kan. Jeg
skriver det hvis du kan, fordi jeg selv havde en kat som det var totalt
umuligt at gi' piller hvis de ikke kunne gemmes i lidt god mad. At gi'
ham piller betød gerne uvenskab og et besøg på skadestuen.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 26-12-02 14:24

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> umuligt at gi' piller hvis de ikke kunne gemmes i lidt god mad. At gi'
> ham piller betød gerne uvenskab og et besøg på skadestuen.

Mht. mad er Sprit en mærkelig kat, for alt det den gamle kat vil sælge sin
værdighed for at få, er Sprit helt ligeglad med - kun tørkost ryger
frivilligt ned. Problemet med Panacur er, at pillerne enten skal knuses og
blandes i mad eller opslemmes i lidt vand. Ingen af delene fungerer rigtigt
her. Hvis pillerne blot kunne gives hele var det intet problem; jeg har en
slidstærk vinterjakke, der kan modstå katteklør.

Mvh. Camilla Hæstrup

---

Fra : Tournesol

Dato : 26-12-02 17:39

Hej

> [...]
> af delene fungerer rigtigt her. Hvis pillerne blot kunne gives hele
> var det intet problem; jeg har en slidstærk vinterjakke, der kan

En ide jeg bruger på mine børn når de skal have flydene medicin opløs pillen i vand og sug det op i en engangs sprøjte så kan du sprøjte det ind i munden på katten så håbe på den ikke er lige så god til at spytte som mine unger

Hilsen Henriette.

Fra : Sander

Dato : 26-12-02 13:42

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formentlig fordi mad havde været en manglevare for hende - men nu er det
> altså kun tørkost der dur, og det er sørme svært at blande de knuste

Nu ved jeg ikke, hvor tillidsfuld hun er, men da Tarzan skulle have
penicillin, sad den ene af os med ham på skødet, mens den anden forsigtigt
åbnede munden på ham og lagde pillen så langt tilbage, at han blev nødt til,
at sluge den. Pillen var hel, så han nåede ikke, at få den grimme pillesmag
i munden. Det gik hurtigt og nemt, men nu er han selvfølgelig også en meget
rolig og tillidsfuld mis.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 26-12-02 14:27

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pillesmag
> i munden. Det gik hurtigt og nemt, men nu er han selvfølgelig også en

Hele piller er ikke noget problem, men Panacur skal knuses. Jeg har knust en
pille og blandet den op i lidt tykmælk, men det tager altså lang tid at
tvangsfodre en kat med tykmælk + det meste ender i mundvigene og derefter på
poterne.

Mvh. Camilla Hæstrup

---

Fra : Pia J

Dato : 26-12-02 14:24

leverpostej er et hit her hos alle 4 misser. De når slet ikke at opdage, der
er noget indeni. Jeg knuser aldrig tabletterne.

:Pia

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 26-12-02 14:29

> leverpostej er et hit her hos alle 4 misser. De når slet ikke at opdage,
der
> er noget indeni. Jeg knuser aldrig tabletterne.

På "følgesedlen" i pakken står der udtrykkeligt, at pillerne ikke må gives
hele. Kan jeg springe op og falde ned på det?

Mvh. Camilla Hæstrup

---

Fra : Sander

Dato : 26-12-02 15:26

> På "følgesedlen" i pakken står der udtrykkeligt, at pillerne ikke må gives
> hele. Kan jeg springe op og falde ned på det?

Er det ikke pga. af kattens vægt, at de ikke må gives hele ?

Fandt dette link :
http://www.netdyredoktor.dk/Medicin/Medicinleksikon/medicin_panacur_vet..htm

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er den samme pille, men hvis der skal en
hel pille til 10 kg, så skal der selvfølgelig kun ½ pille til 5 kg. osv.

Ellers vil jeg som du selv foreslår, give katten den dosis den skal have,
uden at knuse pillen. Det kan selvfølgelig blive svært, hvis den kun må få
1/4 pille.
Jeg har aldrig hørt, om piller der ikke måtte gives hele, med mindre, den
hele pille er for stor en dosis, i forhold til kattens vægt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 26-12-02 15:45

Det er rigtig nok, at der på indlægssedlen ved Panacur står, at tabletterne
skal pulveriseres. Hvilket jeg første gang opdagede efter at have givet min
hundehvalp en kur.

De virkede nu alligevel.

:Pia

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 27-12-02 15:00

Tusind tak for gode råd.

Jeg forsøgte mig med knust pille i leverpostej i går, hvilket kun
resulterede i, at kattens pels + mine bukser måtte vaskes bagefter.

I formiddags tog jeg konsekvensen og kørte kræet til dyrlægen, der på 10
sek. gav Sprit flydende ormekur med en sprøjte. Inspireret af
Henriettes/Tournesols indlæg har jeg tænkt mig at købe engangssprøjter for
en anden gangs skyld - dyrlægen mente, at det nok ville være fornuftigt at
give Sprit en ormekur jævnligt, siden hun var så hårdt angrebet.

Mvh. Camilla Hæstrup

---