Ericsson GA318 og data?
Fra : Morten Guldager

Dato : 26-12-02 10:30

Hejsa,

Under juleoprydningen faldt jeg over en antik
Ericsson GA318.

Nogen der ved om jeg forholdsvis let kan sende og modtage
SMS'er med sådan en via et datakabel?

Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at ofre en krone på
projektet, så det hele skal laves af stumper jeg har ved
hånden. En TTL<->RS232 omformer er ikke noget problem.

I følge et pinout diagram jeg fandt på nettet ser det ud
som om at der er TTL input/output i stikket. Jeg har allerede
fået tændt telefonen via stikket, så død er den ikke.
(batteriet mangler (blev brugt til en RC bil for et par år siden))

Nogen der har en ide om hvad der foregår på dens data in/out?
Er det async seriel? For det er vel næppe en hayes ligende
protokol.

Jeg er hæmningsløs når det kommer til telefonen, den var MEGET
tæt på skraldespanden.
Jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at lede efter et stik der
passer i røven af den, wirewraptråd kan snilt lodes på der.

Nogen ideer og forslag?

- Jeg er gået lidt i stå da jeg lige mangler et ekstra simkort,
og har juleferie og derfor ikke lige kan hente et på arbejdet

/Morten

Fra : Fischer

Dato : 26-12-02 21:13

> Under juleoprydningen faldt jeg over en antik
> Ericsson GA318.
> Nogen der ved om jeg forholdsvis let kan sende og
> modtage SMS'er med sådan en via et datakabel?

Det vil nok blive en ret stor opgave. GA318 kan som standard slet ikke sende
SMS.

> Nogen der har en ide om hvad der foregår på dens data in/out?
> Er det async seriel? For det er vel næppe en hayes ligende
> protokol.

Det er næppe Hayes eller AT-noget-som-helst. Jeg tror der skal noget
hardware (f.eks. et PCMCIA-kort) til før du får noget fornuftigt ud af den.
(Men jeg kan tage fejl).

> Jeg er hæmningsløs når det kommer til telefonen, den var
> MEGET tæt på skraldespanden.

Jeg har selv en GA318 liggende på loftet, men den rette løsning er nok ikke
skraldespanden - du bør aflevere den på genbrugspladsen.

> Nogen ideer og forslag?

Selv om ens fritid (timer) ofte sættes til en lav "pris", så ville jeg ikke
ofre mange minutter på det projekt. Mit råd er derfor at droppe det.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 27-12-02 08:21

"Fischer" <express2002@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil nok blive en ret stor opgave. GA318 kan som standard slet ikke sende
> SMS.

Kan man få den til det på en eller anden måde? Måske med en softwareopdatering?

Claus

Fra : Fischer

Dato : 27-12-02 08:52

> Kan man få den til det på en eller anden måde? Måske med en
> softwareopdatering?

Nu er GA318 jo fra før den tid, hvor softwareopdatering var det helt store
mode-fænomen indenfor mobiltelefoni.
Dengang fungerede mobiltelefonerne faktisk når de blev lanceret.

Så, nej. Jeg tror ikke der findes nogen software der gør den i stand til at
sende SMS.
Men måske med et data PCMCIA kort?

Fra : JMo.

Dato : 27-12-02 11:32

"Fischer" <express2002@get2net.dk> wrote in

> [...]
[snip]
> Men måske med et data PCMCIA kort?

Så må det være DC-2300 man skal have fat I.. Men jeg tror faktisk kun det
understøtter 388'eren. Jeg er ikke sikker på at 318 understøtter
datatransmission overhovedet

Fra : Morten Guldager

Dato : 27-12-02 12:17

In article <gqJO9.72$tV6.1675@news.get2net.dk>, Fischer wrote:

> Jeg har selv en GA318 liggende på loftet, men den rette løsning er nok ikke
> skraldespanden - du bør aflevere den på genbrugspladsen.

Klart nok, jeg har en kasse til elektronikskrot. Kassen bliver så slæbt på
genbrugskassen til tømning når der er top på. (oftest når det faktisk er
for sent....)

/Morten