Selvmord
Fra : Jan Engmann

Dato : 26-12-02 08:47

Hej .
Vil lige dele en kedelig oplevelse med jer, i aftes hvor jeg sad og kikkede
på livet i mit akvarium, fo´r en sort scalare lynhurtigt rundt og "bang"
ramte dækglasset og
det var virkelig et "bang" der kunne høres, så sank den
til bunds, stående lodret med snuden i bundlaget (død).
Jeg har haft akvarium i mange år, med aldrig før oplevet
dette, den var ellers en rigtig flot ca. 15 cm stor (suk).
Har i andre oplevet noget tilsvarende ? Fisk er normalt
gode til at styre uden om forhindringer, selv ved høj fart.
Julehygge.........Jan.

Fra : Torben Lundvall

Dato : 26-12-02 11:55

Hej Jan,
Jo det er noget jeg har oplevet nogle gange efterhånden med Scalarer.
Specielt voksne fisk og endnu mere typisk for vildtfangne eksemplarer.
Fiskene bliver ramt af panik, jeg har indtryk af at det er noget med store
skygger, fx. at man hurtigt kommer forbi og lyset falder rigtigt/forkert.
Den naturlige reaktion er sikkert bare: "lad mig komme væk", og så er der
overhovedet ikke plads nok i et akv.
Jeg har ikke oplevet dødsfald, men en fisk kan godt ligge "død" i måske en
halv time for den bliver sig selv igen.

Mvh
Torben

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 27-12-02 21:01

"Jan Engmann" <jan.engmann@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Har i andre oplevet noget tilsvarende ? Fisk er normalt
> gode til at styre uden om forhindringer, selv ved høj fart.

God jul Jan.
Du er ikke den eneste som har problemer med at scalarerne fiser rundt som om
en vis person er i hælene på dem. Siden jeg lavede jule - vandskiftet sidste
uge, så har mine fire scalarer gjort nogle kolonorme forsøg på at komme ud
af akvariet hver gang der er nogen som bevæger sig i rummet. Det har dog
gået godt hidtil, men jeg tror nu at jeg skal til at gøre en eller flere af
følgende ting:
* give mere afskærmning til akvariet (det er et sekskantet kar med
afskærmning på tre sider)
* Stikke en tur i nærmeste akvarieplantesalg og købe nogle flere planter som
kommer op i højden (jeg har ikke lige så mange af dem, på nuværende
tidspunkt).
* Finde et nyt sted til akvariet (for tiden er det plasseret på mit
arbejdsrum, men det står ved døren (og normalt så er det bare jeg som kommer
og går her (så trafikken er ikke overvældende høj forbi dem).

Jeg skal ellers love for at første gang jeg hørte dem knalde sig selv i
ruderne (oppe, nede og til alle sidder), så måtte jeg godt nok lige checke
at der ikke var noget som var røget, for det var jo nogle gevaldige brag de
klarede at frambringe. Og endnu er den (efter første brag for en uge siden)
ene ikke kommet helt til hekterne igen, men jeg håber at han vil overleve
strabasserne, da jeg ikke lige har så enormt lyst til at skulle miste den
ene part af mit ene par......
Så er mit spørgsmål så bare.... hvor lang tid (dage/uger) skal man give
fisken chancen til at komme sig efter en sådan omgang hjernerøstelse ?????
Julehilsner Ditte

Fra : Jan Engmann

Dato : 28-12-02 10:14

> [...]
> fisken chancen til at komme sig efter en sådan omgang hjernerøstelse ?????

Glædelig bag(h)jul til alle.
Tak for svarene Ditte og Torben, man er jo noget rystet
efter sådan en oplevelse, normalt er der rimelig rolig hamoni i mit 250 l og
der er en jævn trafik forbi det,
uden problemer og går man tæt på, kommer de til mad
hullet især scalarene. Jeg håbede også at min ville komme
sig, men efter 1-1½ time begyndte den at midste den
sorte farve og en malle fik lyst til af smage på den, så
kom den op. Det var så et "held" at jeg så det ske og
ikke bare havde fundet den død.

Håber at Ditte`s klarer sig bedre, hvis den tager føde
til sig og ellers har det rimelig, skal den vel ha´ al den
chance, den har brug for.
Jeg er ikke sikker på, at flere planter (afskærmning)
vil kunne hjælpe i sådan et tilfælde, som Torben skrev
vil de bare væk, i en vis fart og så kan sten, planter og
andre ting, ikke stoppe dem, uden en ulykke sker.

M.v.h. Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 28-12-02 18:42

> [...]
> vil de bare væk, i en vis fart og så kan sten, planter og
> andre ting, ikke stoppe dem, uden en ulykke sker.

Hej Jan.
Jeg er ked af at høre at din døde af skaderne, og lige nu så er det lidt
dumt at der er så langt ned til Danmark, for ellers ville du kunne have fået
en ny en - jeg har nemlig 3 par og en flok på 8 unger :)
Den af mine som det gik værst ud over, har nu fundet "permanent" ophold
under pumpen - og der er ikke flere af de andre som tager sig de helt store
omgange i akvariet længrer. Så med lidt held så mister jeg ikke nogle af dem
i denne omgang....
Hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-12-02 21:49

Hej :)
Opdatering...
Jeg har nu flyttet mine to scalarepar op i et andet akvarie, hvor det ser ud
til at de trives meget bedre :) Men...... Den hannen som havde været mest
rundt på ruderne, da deres "flyveturer" ser ud til at have fået en reel
omgang med bank. Han er fyldt med blodudtrædelser flere steder på kroppen,
men ud over det så ser han ud til at være i fin form.... spiser, svømmer
rundt som han skal, og ikke noget med sammenklappede finner. Er der nogen
som har nogle ord, om hvorvidt jeg skal se tiden an, eller kan han være
påført alvorlige skader, som uunværlig vil medføre døden.... ?
Hilsen Ditte

Fra : Torben Lundvall

Dato : 01-01-03 13:17

Hej Ditte,
Scalarer er meget territoriale som voksne. Det lyder som om der har været
udkæmpet et lille slag mellem dine to hanner. Det er min erfaring at selvom
det hele hænger i laser på sådan en fisk vil det meget hurtigt, 1-2 uger,
heles fint op igen.
Du vil måske nu opleve at den sejrende han vil danne par med den ene hun og
disse to vil så i fællesskab holde de to andre væk.
Jeg har dog også set at et par der har lagt æg kan blive "uenige" så hannen
ikke vil tolerere hunnens tilstedeværelse, her kan det være fatalt for
hunnen som kan blive slået ihjel...

/Torben

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-01-03 20:52

"Torben Lundvall" <lundvall@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
hannen
> ikke vil tolerere hunnens tilstedeværelse, her kan det være fatalt for

Hej Torben.
Tak for dit tips, men det er ikke det som har sket i dette tilfældet - hvis
du læste tidligere, så kunne de se at mine scalarer havde haft et temmelig
ublidt møde med akvariegladset, og det er derfra blodudtrædelserne
stammer..... Efter at jeg har observert fiskene i deres nye hjem i et par
dage nu, så ser det ud til at fisken igen er i fuld vigør - han fiser nu
rundt sammen med de andre 3, og ser ikke ud til at have lidt nogen speciel
overlast - og det er jeg glad for, da det bare er en kanon flot fisk :)
Godt nytår fra mig.
Ditte