MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Swapfil - andet drev/partition.
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 26-12-02 01:40

Hvorfor er det en god idé at smide swapfilen over på et andet drev/partition
end den windows ligger på?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-12-02 02:07

"Jógvan Lindenskov" <spam@spam.sp> skrev :

>Hvorfor er det en god idé at smide swapfilen over på et andet drev/partition
>end den windows ligger på?

Fordi det er hurtigere at skrive til to harddiske end at skulle
skrive to ting samtidig.

Populært, du får to harddiske til at arbejde for dig i stedet for
kun en.

Spørgsmålet er så hvor meget det egentlig betyder i praksis, om
man virkelig kan mærke den forskel.

Fra : Madsen

Dato : 26-12-02 02:19

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Populært, du får to harddiske til at arbejde for dig i stedet for
> kun en.
>
> Spørgsmålet er så hvor meget det egentlig betyder i praksis, om man
> virkelig kan mærke den forskel.

Her giver det ikke det helt vilde. Dels fordi at jeg har rigelig med
RAM og dels fordi at mine to fysiske harddiske sidder på den samme
controller. Havde de siddet på hver sin controller var det muligt at
jeg kunne opnå en bedre ydelse i de tilfælde hvor sidefilen(swapfilen)
bliver brugt intensivt, hvilket den så sjældent gør her. Der befinder
sig altid data i den (pt. 260 MB), men jeg har ikke indtrykket af at
der bliver læst fra, eller skrevet ret meget til den ved normal brug
af pc'en.

Madsen.

Fra : Aksel

Dato : 25-12-02 12:50

"Jógvan Lindenskov" <spam@spam.sp> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det en god idé at smide swapfilen over på et andet
drev/partition
> end den windows ligger på?

En af teorierne bag at lægge swapfilen på en anden HD er at man ikke får så
meget fragmentering, men jeg ved ikke om det har nogen praktisk betydning

Hilsen Aksel

Fra : J.Pedersen

Dato : 26-12-02 12:55

> En af teorierne bag at lægge swapfilen på en anden HD er at man ikke får

> meget fragmentering, men jeg ved ikke om det har nogen praktisk betydning

Så skal man sætte sin swapfil til en fast størrelse.

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Høy

Dato : 26-12-02 13:32

In article <3e0aecd5$0$47403$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
akselj@newmail.dk says...

> [...]
> meget fragmentering, men jeg ved ikke om det har nogen praktisk betydning

En anden er at hvis du ligger den på et andet drev som du så sørger for
sidder på en anden hdd controler, så opnår du en højere ydelse, da den
så kan læse/skrive til swap-filen samtidig med at der læses/skrives til
det drev som man har windows/programmer på.

Subjektivt set synes jeg at det giver en del.

Jeg har valgt at putte en eksta ide controler i min pc, så jeg har fire
seperate controlere til min to harddiske og to optiske drev.

Så kan alle 4 drev benyttes på samme tid.

Mvh

Henrik