Skærme
Fijala 3554
Ingen lyd i højtalerne - Orion TFT
Fra : Karsten Vest Nielsen

Dato : 25-12-02 23:09

Den nye Orion TFT 17" skærm model 1770A har højtaler tilslutning og der
fulgte et kabel med, men jeg får ikke en lyd ud af højtalerne. Tryk på
volumen op/ned tasterne i siden af skærmen har igen effekt. Lydkortet virker
fint med andre højtalere. Jeg har downloadet og installeret drivere fra
www.orion-europe.dk. Driveren var ikke XP certificeret, men det gjorde i
øvrigt ingen forskel. Lyden mangler stadig.
Hvor svært kan det være ?? Hvad gør jeg galt ?

..
Jeg er nu i tvivl om der overhovedet er højtalere i denne model ? Selvom jeg
nok vil bruge 'externe' højtalere ville jeg gerne lige høre de indbyggede
først.

Ellers er de første par dage med skærmen meget positive - prisen på kr. 4000
i Computercity taget i betragtning.

/karsten

Fra : Kenth Jensen

Dato : 26-12-02 09:16

Hej Karsten

Jeg regner selv med at købe denne model i morgen så snart butikkerne åbner,
da jeg synes det er en rimelig fed skærm rent fysisk.

Jeg vil gerne høre hvis du finder ud af noget.

Hvordan er billede kvaliteten ellers?

Ved du hvad politik Orion har mht. pixelfejl?

Hvis du får hul igennem til de indbyggede højttalere vil jeg gerne vide
hvordan kvaliteten af dem er.

Hilsen
Kenth Jensen

Karsten Vest Nielsen <karsten_vest@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7VpO9.79$LY5.2137@news.get2net.dk...

Fra : Karsten Vest Nielsen

Dato : 26-12-02 18:27

Hi Kenth
Højtalerproblemet har jeg endnu ikke løst - måske er det et XP driver
problem - jeg vil teste den på en anden PC med et andet OS senere (når
datteren ellers kan undvære den).

Billedekvaliteten er i top (GF2 skærmkort) - jeg kan kun sammenligne med
mine CRT skærme af forsk. fabrikater. Det falder absolut ud til Orions
fordel.

Billedet er som forventet flottest ved 1280x1024, men det står nu også fint
ved 1024x780. Man skal nok se den lige ved siden af en anden TFTer for at
kunne bedømme relativ kvalitet.

Bedste pris jeg har set er hos ComputerCity til kr. 3999,- og så giver CC
5%bonus til medlemmer af Forbrugsforeningen. TeleDanmark har tidligere haft
den til 4000, men nu er deres pris (via nettet) 4299.
Det var ret svært at få et præcist svar i Computer City (København) om hvad
de gjorde ved pixelfejl. De har et generelt forbehold opslået i butikken,
der siger noget i retning af at alle fabrikanter kræver at man accepterer
(få) fejl - jeg husker ikke den exakte ordlyd. En samtale med
serviceafdelingen i CC gav den oplysning, at de havde solgt en 70 stykker af
denne skærm og kun et par havde der været fejl på.
Jeg tog chancen - og der er såvidt jeg kan se ingen fejl på den skærm jeg
har købt.
Ellers er der andre råd i denne gruppe, der siger at man blot skal købe via
nettet og så benytte sin returret, hvis der er uacceptable pixelfejl.
Orions hjemmeside www.orion-europe.dk giver ikke meget information. (Heller
ikke om forskellen på model 1770A (som jeg har købt) og 1771B)

mvh Karsten

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 26-12-02 18:34

"Karsten Vest Nielsen" <karsten_vest@hotmail.com> wrote in message
> [...]
(Heller
> ikke om forskellen på model 1770A (som jeg har købt) og 1771B)

Men balladen er da vist ikke så stor hos Computer City, jeg mener at deres
reklamer siger 8 dages returret, og 30 dages ombytningsret.

Så hvis der er ballade, kan de vel hænge alle de sedler op de vil, jeg ville
fedte retur med de, hvis der var pixelfejl.

Mvh

Kim

Fra : Kenth Jensen

Dato : 27-12-02 21:32

Hej Karsten

Jeg er nu selv blevet en lykkelig ejer af en Orion skærm, det har jeg i
hvert fald ikke fortrudt.

Højttalerne i min skærm virker fint, dog kunne man godt savne lidt bas.

Bag på skærmen sidder der et stik der skal forbindes til lydkortet, så så
vidt jeg kan se har det absolut intet at gøre med om du bruger de rigtige
drivere til skærmen, men nærmere om dit lydkort virker.
De nederste to knapper på skærmen skruer du op og ned for lyden, måske er
der skruet helt ned.

Ang. pixelfejl kunne jeg heller ikke få en ordentlig forklaring hvorefter
jeg insisterede på at få noget på skrift om det, så det ende til sidst efter
ekspedienten havde ringet til producenten / importøren med at han skrev på
kvitteringen at garantien dækkede ombytning af skærm i de næste to år ved
5 - 7 pixels, dette er vist bedre end kun at have en mundtlig aftale.

Hilsen Kenth

Karsten Vest Nielsen <karsten_vest@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CSGO9.50$tV6.746@news.get2net.dk...

Fra : Karsten Vest Nielsen

Dato : 30-12-02 20:11

Feedback.....

Problemet med den manglende lyd er løst. Skærmen - dvs altså højtalerne i
skærmen var simpelthen defekte.

Ros til ComputerCity (Østbanegade). Et hurtigt test i serviceafdelingen -
"Jep det er en fejl - Gå ind i butikken og hent en anden skærm".

Den nye fungererer fint - og den har som den første skærm heller ingen
pixelfejl. Det hører med til historien at jeg havde købt skærmen i
begyndelsen af december - som julegave og derfor først åbnet den for få dage
siden.

/Karsten

PS: højtalerne er ikke meget bevendt - men man kan ikke få en Orion 17" uden
højtalere - og når de nu var der skulle de selvsagt virke.