Elmotor og batteri
Fra : Jesper Rodkjær Peder~

Dato : 25-12-02 22:38

Jeg overvejer at anskaffe mig en elmotor til søfiskeri. Mit umiddelbare valg
falder på en Minn Kota Maxxum 55. Er der nogle som har erfaringer med denne
eller andre Minn Kota motorer vil jeg gerne høre om det. Især er jeg
interesseret i hvor lang til de kan køre. Mht. til batteri er jeg i tvivl om
det er salgsgejl når de anbefaler et specielt batteri. Er der nogle som vil
give gode råd angående batteri så vil jeg meget gerne høre fra jer.
MVH Jesper

Fra : Hobi

Dato : 25-12-02 23:07

Det kommer helt an på, hvilket batteri de anbefaler:
Hvis det er et rørcellebatteri, kan det være relevant, da dette bedre kan
klare, at blive afladet, men hvis det blot er et alm. skibsbatteri, er den
store forskel, at det er gassikkert, hvilket kun er en fordel, hvis det er
monteret i en kabine eller lignende, hvilket jeg ikke formoder det skal, når
det er til en elmotor. Hvis det skal stå frit fremme, kan du udemærket klare
dig med et alm. bilbatteri.

Hvis der er andre, som har en anden mening, er jeg meget interesseret i, at
få defineret forskellen yderligere.

MVH
Hobi
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 26-12-02 11:45

Et rørcelle batteri er langt det bedste som "almindeligt" batteri, idet en
alm. akkumulator bliver ødelagt hvis den står stille i lang tid uden
opladning. Hvis du husker at lade på den en gang imellem gennem vinteren
holder den fint. Jeg har aldrig brugt andet i båden, pga prisen på
rørceller. En alm. akkumulator koster meget mindre og virker fint.
Når folk slæber rundt på akkumulatorer til forskellige formål så løber det
mig bare koldt ned af ryggen fordi mange ikke er klare over HVOR farlige
sådan nogen egentlig er. En opladet akkumulator rummer meget energi.
Kortslutter du den ved en fejl så koger syren på et sekundt og kassen
eksploderer. Masser af mekanikere er blevet blinde af at stå på hovedet i en
bil og så tabe en skruenøgle det forkerte sted. Kogende svovlsyre overalt
!!! Uanset hvilken type batteri du anvender, så anbring det i en plastkasse
med låg, før et par ledninger ud til et stik, og sæt en passende sikring på
ledningen. Husk masser af lufthuller, når du lader dannes der knaldgas som
skal kunne komme bort.
Nu håber jeg ikke jeg blir dømt off-topic for den her, men pas på ikke?
MVH Niels

Fra : Lars Olesen

Dato : 26-12-02 15:44

> [...]
> det er salgsgejl når de anbefaler et specielt batteri. Er der nogle som vil
> give gode råd angående batteri så vil jeg meget gerne høre fra jer.

Hej Jesper

Jeg er den lykkelige ejer af en Minn Kota 55, der har fungeret upåklageligt
igennem 3 år.

Som drivkraft anvendes 1 marinebatteri af mærket Exide 75 amp. Jeg har 2
stk. af samme mærke.

Batteriopladeren er en Dania 10 amp. Alt i alt en dyr men samtidig meget
driftsikker løsning.

Med fuld fart driver motoren en Terhi 385 (med to personer) frem med ca. 6
knob og har en "levetid" på 2 timer.
Sættes farten ned til mellem 1 og 2 knob, kan jeg sejle meget lang tid (mere
end 6 timer).

Jeg er sikker på at du vil få mest glæde ved at vælge et marinebatteri -
mine er anskaffet ved bådmesser, hvor der ofte er pristilbud.

MVH
Lars

Fra : Carsten Beck

Dato : 02-01-03 02:51

Lars Olesen <Larso@post5.tele.dk> wrote in message news:<li4fua.j9f.ln@news.artscape.dk>...
> valg
> om

> Hej Jesper
>
> Der er faktisk en stor forskel på et bil- og et marinebatteri. Marinebatteriet er bygget til at kunne levere forbrugsstrøm gennem længere tid, hvor i mod bilbatteriet primært kun skal kunne levere en kraftig startstrøm i en ganske kort periode.
Marinebatteriet er sikkert langt at foretrække til en elektrisk
påhængsmotor.

PS - jeg har engang haft en Ellert. De billige løsninger til
regulering af strømmen til elmotoren sker via en modstand, hvilket
indebærer, at strømforbruget er det samme - uanset hastigheden på
motoren. Modstanden "æder" mere, jo langsommere motoren kører. Dette
var bl.a. et af Ellertens problemer.
Reguleringen skal ske ved en ikke energikrævende styring. (Eks.
thyristorstyring). Det er dyrere, men en meget stor fordel, da
brugstiden på motoren bliver væsentlig længere.

mvh
Carsten

Fra : Claus

Dato : 06-01-03 09:01

Det er en god ide med 2 batterier, da det er svært at fastslå hvor meget
strøm der er tilbage på batteriet.
Altså et batteri til udturen, og et til hjemturen.

Claus