MS Windows
briani 27239
Hvad sker der med mit systemdrev?
Fra : Kong Kent

Dato : 25-12-02 18:59

Jeg har opdelt min Seagate Barracuda IV 80gb hd i 3 drev. 2 af hver 5gb og
resten i én stor på små 70gb. De to små har jeg hver ét styresystem på
(Windows XP primær og Win98 som sekundær).

Men nu begynder XP at klage sig over at mit drev, hvorpå XP ligger som
styresystem ikke har ret meget plads tilbage. Jeg har ellers været flink til
at installere alle programmer fra internettet osv. på mit store slave-drev
(70gb).

Så ser jeg, at der i roden ligger to meget store filer af hver omkring
800mb.
Den ene hedder "hiberfil.sys" og fylder 785.052 kb
Den anden hedder "pagefile.sys" og fylder 786.432 kb

Computeren siger systemet eller ét eller flere programmer ikke virker
korrekt hvis jeg sletter disse. Hvorfor pokker er de der? For jeg mener ikke
de har været der altid.

Kan nogen hjælpe mig, for det er jo naturligvis disse der tager al pladsen
på det lille 5gb drev, udover naturligvis WinXP og Office2000 pakken.

--
Kent.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!

Fra : Madsen

Dato : 25-12-02 19:16

Kong Kent skrev:

> Den ene hedder "hiberfil.sys" og fylder 785.052 kb

Bliver oprettet hvis du har slået Dvale / Hibernate til. Hvis du aldrig
stiller computeren i dvale så slå det fra. Filen forsvinder automatisk
når du slår det fra.

> Den anden hedder "pagefile.sys" og fylder 786.432 kb

Sidefilen eller swapfilen som det blev kaldt under Win9X.
Den bruges til at simulere RAM hvis du løber tør for det. Om du har
behov for 786.432 KB skal jeg ikke kunne sige. Det kommer an på hvilke
programmer du sidder med.

Madsen.

Fra : Kong Kent

Dato : 25-12-02 19:58

> Bliver oprettet hvis du har slået Dvale / Hibernate til. Hvis du aldrig
> stiller computeren i dvale så slå det fra. Filen forsvinder automatisk
> når du slår det fra.

Hvordan gør jeg det?

> [...]
> Den bruges til at simulere RAM hvis du løber tør for det. Om du har
> behov for 786.432 KB skal jeg ikke kunne sige. Det kommer an på hvilke

Skummelt. Jeg har 768 MB PC133 SDRam, så det burde da ikke være min
akilleshæl.

Hvordan fjerner/flytter jeg denne fil helt/til et andet drev?

Fra : Kong Kent

Dato : 25-12-02 20:02

> Hvordan gør jeg det?

Har jeg fundet ud af. Ind under kontrolpanel, strømstyring og vupti - så er
det fluebind fjernet :)
Tak for hjælpen indtil videre...

Kan jeg stadig ikke finde ud af *GG*

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-12-02 22:28

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@anarki.dk> skrev :

>Kan jeg stadig ikke finde ud af *GG*

Denne computer => Egenskaber => Avanceret => Performance (ved
ikke hvad det hedder i dansk Windows) => Virtual Memory =>
Avanceret => Change => Husk at bruge set.

Fra : Torben Jensen

Dato : 25-12-02 20:05

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør jeg det?

Gå i start - kontrolpanel - strømstyring.

Mvh Torben

Fra : Madsen

Dato : 25-12-02 22:32

Kong Kent skrev:

[Fjerner/flytter sidefilen]

> Kan jeg stadig ikke finde ud af *GG*

Jeg kan ikke anbefale dig at fjerne sidefilen helt, men hvis du har en
anden fysisk harddisk end den WinXP er installeret på, så ville det
være smart at flytte sidefilen over på den i stedet. Det er dog klogt
at beholde en lille sidefil på et par megabyte på systemdisken. Hvorfor
kan du læse mere om her: <http://support.microsoft.com/?kbid=314482>

Hvordan du finder ud af hvor meget sidefil du har behov for og hvordan
du flytter/ændrer den, kan du læse mere om på følgende link:
<http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>

Madsen.

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 25-12-02 19:20

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@anarki.dk> wrote in message
> [...]
> 800mb.
> Den ene hedder "hiberfil.sys" og fylder 785.052 kb

Bruger du nogensinde dvale-tilstanden?? Ellers så slå den fra, og de første
758MB er frigivet..

> Den anden hedder "pagefile.sys" og fylder 786.432 kb

Du kan jo vælge at placere din pagefile på et andet drev.. Eller gøre den
mindre ved startup.. Så er der yderligere 785 MB frigivet..

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-12-02 20:45

Kong Kent wrote:
> [...]
> styresystem ikke har ret meget plads tilbage. Jeg har ellers været
> flink til at installere alle programmer fra internettet osv. på mit

Har du installeret og afinstsalleret en hel del programmer? Hvis ja,
har du sikkert en en masse til at ligge til gendannelse ved system nedbrud.
Slåes fra under start/kontrolpanelet/ydelseogvedligeholdese/system
Fanebladet systemgendannelse

Jeg kunne fjerne noget der lignede 2GB da jeg slog den funktion fra.

mvh
Henning