MS Windows
briani 27239
fra Win2000 til ME
Fra : Brit

Dato : 25-12-02 15:50

God jul til alle med håb om en hjælpende hånd.

Min søn fandt ud af at han ikke kunne installere spil (manager 01/02) på
Win2000 og ville derfor godt tilbage til ME.

men det er åbenbart ikke lige til.

på C-drevet har han 3 GB hvor han har Win2000
på D-drevet 37 GB hvor han har (havde) 20 GB med musikfiler.

Jeg formaterer c.drev og sætter ME i for at starte op med startdisketterne,
men det kan ikke lade sig gøre (noget med NTFS).

jeg prøver så at sætte win 2000 ind igen og laver først en reparation, men
det hjælper ikke noget, så jeg starter forfra og laver en ren installation
(jeg troede den ville lægge sig samme sted)

derefter kan jeg se at der nu ligger en win2000 på c-drev og en win2000 på
d-drev og alle min søns musikfiler er bare borte.

hvad gør en klog kvinde nu? jeg er ikke særlig populær i skrivende stund.
Det er desværre ikke kun musikfiler der lå, men også hans eksamensopgaver.
Er det hele væk, eller kan man bare ikke se det? og hvad gør jeg, for jeg
kan jo ikke bare formatere hele skidtet, jeg har stadig problemet med at jeg
ikke kan installere ME uden at ændre NTFS.

med julehilsen og håb om at julehyggen igen kan brede sig i huset.

Brit

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-12-02 16:16

On Wed, 25 Dec 2002 15:49:47 +0100, "Brit" <germer@cool.dk> wrote:

>God jul til alle

Tak, i lige måde.

>med håb om en hjælpende hånd.

Det bliver nok sværere ...

> [...]

>Jeg formaterer c.drev og sætter ME i for at starte op med startdisketterne,
>men det kan ikke lade sig gøre (noget med NTFS).

Ja, c-drevet med win 2000 har vel kørt ntfs. Det er et andet filsystem
end fat 32. Win me kan ikke køre på ntfs. Det kan DOS heller ikke. DOS
kan ikke engang se et ntfs-drev. DOS tror, det første drev, den kan
se, er c-drevet. Så hvis jeres d-drev har været med fat 32, og hvis du
har skrevet 'format c:' i DOS, så har du antagelig formateret
d-drevet. Dermed er musikfilerne forsvundet ud i den digitale
intethed.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 17:53

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har skrevet 'format c:' i DOS, så har du antagelig formateret
> d-drevet. Dermed er musikfilerne forsvundet ud i den digitale

Isåfald ligger w2k intakt og vil starte op når maskinen tændes da den booter
fra det drev der er aktivt.
(der er ikke nævnt at fdisk er brugt)
Og det gør den ikke hvis me starter.
Derfor er det nærmere d drevet der er ntfs og c drevet der er fuldt.

start med w2k cdèn og se om den vil reparere en w2k installation.
ellers er det nemmere at undersøge HD drevet i en anden pc

mvh Jens

Fra : Brit

Dato : 26-12-02 11:26

> [...]
> har skrevet 'format c:' i DOS, så har du antagelig formateret
> d-drevet. Dermed er musikfilerne forsvundet ud i den digitale

tak for svaret!

og det er lige netop hvad jeg har gjort: Skrevet format C: og nu er det så
jeg har et C-drev med win2000 og et d-drev med win 2000.

jeg må jo så se i øjnene at musikfiler og eksamenopgaver befinder sig i "den
digitale intethed" og populær er jeg så altså ikke, men hvad gør jeg så nu?

det jeg gerne vil er at starte helt forfra.
Lave et c-drev på 5 GB og resten på D-drev.
og så installere ME på c-drev.

Kan jeg gøre det med Fdisk?

(kan man iøvrigt ændre ntfs til FAT32)

på forhånd tak for svar

Brit

Fra : Jens

Dato : 26-12-02 12:51

"Brit" <germer@cool.dk> skrev i en meddelelse

klip
> og det er lige netop hvad jeg har gjort: Skrevet format C: og nu er det så
> jeg har et C-drev med win2000 og et d-drev med win 2000.

Du mener d; med win ME ikke ?

> jeg må jo så se i øjnene at musikfiler og eksamenopgaver befinder sig i
"den
> digitale intethed" og populær er jeg så altså ikke, men hvad gør jeg så
nu?

Ikke endnu da.
Hvis du sætter w2k discen i cdromet er der en mulighed for at den vil
reparere en w2k installation, i den installation er d drevet stadig intakt.
Men det ahænger lidt af hvordan indstillingerne har været for forskellige
ting.

> det jeg gerne vil er at starte helt forfra.
> Lave et c-drev på 5 GB og resten på D-drev.
> og så installere ME på c-drev.
>
> Kan jeg gøre det med Fdisk?

Ja fdisk kan gøre det, du skal bare slette alle partitioner først, og ntfs
slettes med "slet en ikke dos partition.
og derfefter oprette en primær på 5gb, + en udvidet på resten + et logisk
drev på deb udvidede.

> (kan man iøvrigt ændre ntfs til FAT32)

Ja med w2k kan et drev formateres som ntfs eller fat32

> på forhånd tak for svar

Men prøv nu en redning af d drevet først, hvis partitionerne er ændret er de
med sikkerhed væk. og det tager jo kun en times tid.
Hvis d ikke er der kan den søges i administration i w2k.

mvh Jens

Fra : Brit

Dato : 26-12-02 13:32

"> > og det er lige netop hvad jeg har gjort: Skrevet format C: og nu er det

> Du mener d; med win ME ikke ?

Nej, jeg kunne ikke lægge ME ind , da den sagde at drev c var ntfs, og så
var det jeg ville lave en ny win2000, som så altså blev lagt på drev d (hvor
den åbenbart så fjernede alle de dokumenter og musikfiler, der lå der).

> [...]
intakt.
> Men det ahænger lidt af hvordan indstillingerne har været for forskellige

jeg vil prøve at lave en rep med win2000 og så se om min søns musikfiler
kommer frem. men når jeg starter maskinen op kommer den også spørger om jeg
vil bruge den ene eller den anden win2000. den ene er så den nye "rene"
installation og den ligger på drev d og den anden er den "gamle" med diverse
ikoner, men hvor genvejene jo altså ikke virker fordi "de er blevet slettet
eller flyttet".

> [...]
> slettes med "slet en ikke dos partition.
> og derfefter oprette en primær på 5gb, + en udvidet på resten + et logisk

tak, det var lige det jeg ville vide, hvis ikke det andet fungerede.

> Ja med w2k kan et drev formateres som ntfs eller fat32

hvordan gør man det ?

> Men prøv nu en redning af d drevet først, hvis partitionerne er ændret er
de
> med sikkerhed væk. og det tager jo kun en times tid.

hvad mener du med at det kun tager en times tid??

> Hvis d ikke er der kan den søges i administration i w2k.

jeg kan se drev d i stifinder.

Det vil jeg så prøve (en rep af win) , men jeg tror desværre det hele er
væk, for når jeg ser i stifinder er der godt nok c og d-drev, men som sagt
er der windows på dem begge og intet andet.

tak for hjælpen. Nu ved jeg hvad jeg skal lave når jeg kommer hjem fra
julefrokost

ha en fortsat god dag.

Brit

Fra : Jens

Dato : 26-12-02 15:11

> [...]
(hvor
> den åbenbart så fjernede alle de dokumenter og musikfiler, der lå der).

Det vil sige at ME har nægtet fordi d: drevet ikke er aktiveret som boot
part. og d drevet har været fat32 som er formateret som c drev ved et uheld.

> [...]
diverse
> ikoner, men hvor genvejene jo altså ikke virker fordi "de er blevet

Og det er netop den gamle du skal reparere, det vil sige den ældste som den
spørger om.(jeg mener install datoen fremgår under reparations siden når man
starter fra w2k cdèn.)

> hvordan gør man det ?

Der er flere måder, en er at højreklikke på drevet i denne computer, og
vælge formater, i den boks der kommer kan vælges mellem flere filsystemer
(fat, fat16, fat32, og ntfs) man kan også vælge blok størelse, men lad den
stå på default. og brug fuld formatering ved skift ikke express.

> hvad mener du med at det kun tager en times tid??

En reparation af en w2k tager en timestid, hvis det da ikke er en gammel
80386 med 16mb ram, og det tror jeg ikke det er.

> jeg kan se drev d i stifinder.

W2k gør som standard mappere private for hver bruger, derfor kan filerne
ligge på discen uden at være synlige, det er det en reparation kan rette op
på.

> Det vil jeg så prøve (en rep af win) , men jeg tror desværre det hele er
> væk, for når jeg ser i stifinder er der godt nok c og d-drev, men som sagt
> er der windows på dem begge og intet andet.

Hvad siger den størelsen er på de to drev i henholdsvis den ene og anden w2k
udgave.

> tak for hjælpen. Nu ved jeg hvad jeg skal lave når jeg kommer hjem fra
> julefrokost

Hav en god tur, men vent lige til imorgen med at angribe pcèn så.

Ps: msn = givskud1@msn.com icq = 175861681
brug dem eller direkte mail hvis du har lyst.

mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 27-12-02 12:29

Du har post