DLSK v2
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-12-02 14:08

Er det mig der skal åbne ballet ??

Under juletræet lå Det levende Søkort version 2 til mig. Glad blev jeg.

Kopibeskyttelsen på version 1 havde vi jo knækket, men nu er der jo nye
udfordringer. Version 2 kører med en anden form for kopibeskyttelse.

Meget venligt har de lavet programmet så man kan køre programmet uden CD
rom'en. De skriver i FAQ'en at det jo er for at spare strøm i den bærbare
når man sejler. Den tanke takker vi for. For at undgå snyderi har de så
lavet en "dagstæller", så man hver 8'ende dag "lige" skal have CD'eren i
drevet for at bevidne man stadig er lovlig indehaver af original cd'eren.

Jeg synes det er en fin løsnming. 8 dage er bare for lidt. Det betyder jo at
man *skal* have CDROM drevet med på ferien og hvis man er tirsdagssejler, så
skal man have det med hver tirsdag. Så der må findes en work-around....

Jeg bruger lidt tid på de de næste dage. Hvis der er andre der får mere
eller mindre hul på den, så lad det venligst gå videre til os andre.

/Bjarke

Fra : glenn007

Dato : 25-12-02 14:17

Jeg ville have været glad for at få DLSK også. :( men ak nej, slev om
jeg bestilte det for en cirka 2 mdr. siden er det ikke dukket op endnu ØV

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-12-02 16:09

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse

> Kopibeskyttelsen på version 1 havde vi jo knækket, men nu er der jo nye
> udfordringer. Version 2 kører med en anden form for kopibeskyttelse.

??? Hvaffor en kopibeskyttelse...

Mig bekendt har der aldrig været kopibeskyttelse på dlsk..

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-12-02 16:49

Ja, OK, "kopibeskyttelse" er måske også så meget sagt. Hvis man følger DLSK
version 1 vejledningen ender man med en installation der kræver at man har
cd-rom'en (original eller kopi) i pc'eren. Med lidt snilde kan man så
arrangere det således, at man får det hele ind på harddisken, så man slet
ikke behøver CD'eren.

Det forholder sig noget anderledes med version 2, der er beskyttet med
cd-cops og den omtalte "vil gerne se cd'eren hver 8ende dag"-funktion

/Bjarke

Fra : Hans Olsen

Dato : 25-12-02 17:30

Hej
Jeg har haft DLSK i en måneds tid nu, den er lige så god som
den altid har været, jeg fik den til 495,- det er billigt, så en
kopibeskyttelse
er OK, MEN det er den rene katastrofe man skal isætte skiven hver 8. dag.
I yderste konsekvens kan det koste menneskeliv, vi har før hørt om nogen der
kun
har elektronisk søkort med, forstil jer, det pludselig bliver tæt tåge, og
PCeren spørger
netop efter Cd-skiven, den findes frem - og UPS der er kommet en rids, så
den er ubrugelig, -
ja digt selv videre på historien.
tænk hvis alle programmerne på ens PC spørger efter originalskiven hver 8.
dag !

TÅBELIG kopibeskyttelse, jeg har været stor tilhænger af DLSK og DLDK - har
alle
3 i original - men det er slut nu - CRACK omgående det L... hvem der kan.

MVH
Hans Olsen

PS var det muligt med en protest storm på deres hjemmeside.

Fra : Hans Olsen

Dato : 25-12-02 17:37

Hej
Jeg har sendt mit indlæg til KMS.
MVH
HO

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-12-02 17:53

Fuldstændig enig. Det er tåbeligt. Jeg vil ikke snyde mig til programmet,
men det er jo helt urimeligt, at man er afhængig af originalskiven i båden.
De kunne da i det mindste have sat perioden til 30 eller 60 dage. Det ville
jeg kunne leve med.

Den er ikke helt banal at kopiere. Foreløbig er det ikke lykkedes mig og jeg
plejer ellers nok at kunne knække dem ...

mvh
Bjarke
Retmæssig indehaver af DLSK-1 og DLSK-2

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-12-02 00:44

> [...]
der
> kun har elektronisk søkort med, forstil jer, det pludselig bliver tæt

Hvis man baserer sin navigation udelukkende på en computer, har man osse kun
fortjent den skæbne!

Claus

Fra : Hans Olsen

Dato : 26-12-02 00:51

Uanset hvor fjollet nogen kan være, er det nu ingen der fortjener at
miste livet, efter min mening.
MVH
HO

Fra : Tore og Helle

Dato : 27-12-02 11:14

>Hvis man baserer sin navigation udelukkende på en computer, har man osse
kun
>fortjent den skæbne!

Jep, hvis jeg skulle tro på hvad kortet i min plotter fortæller mig, har jeg
nu to gange sejlet gennem skærene udenfor Gudhjem Havn, samt henover
ydermolen. Båden er godt nok solid, men alligevel

Forøvrigt er der på RJ klubbens web-site een artikel om GPS og DLSK skrevet
af vores webmaster, samt noget om plottere. Kik på www.rj85.dk under
artikler.

mvh

Tore
Rosa D394
Magretheholm
S/K Lynetten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-02 02:01

Jeg er ikke 100% enig. Fordi din kortplotter viser forkert, så betyder det
jo ikke at DLSK gør det. Mon ikke det er fordi dine kort er for gamle?
FordelEN ved DLSK er jo at man få opgraderet sine søkort hver halve år og
det kan jeg godt nok ikke leve op til på papirsiden.

After all, DLSK gør jo bare det man selv gør. Aflæser positionen på GPS'en
og plotter den ind i søkortet. Kravet til at kortet er opdateret er jo det
samme unset medie.

Er I sikre på at I ikke "hænger i bremsen" ?? Mig bekendt bruger (stort
set) alle erhversskibe elektroniske søkort og har papirkortene liggende i
skuffen som back-up.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig uacceptabelt ikke at have papirkort
med, hvis teknikken skulle svigte. - ligesom alle selvfølgelig går på kursus
og lærer at navigere efter bøjer og landmærker, hvis GPS'en skulle svigte
(hov, gjorde den ondt på nogen ??)

Fin artikkel jeres ven har skrevet. Meget af det er rigtigt, men jeg er
uenig i grundlaget for konklusionen. Det eneste der taler imod DLSK og en PC
i båden er at PC'erne er designet til kontorer, ikke til våde både

Jeg er iøvrigt ved selv at forfatte en artikkel om nogenlunde det samme til
www.MAXImalt.dk. - bare med fokus på hvorledes man holder styr på at den
ikke dræner akkumulatoren for hurtigt.

/Bjarke

Meget god artikkel

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-02 03:02

Den omtalte artikel ligger nu på www.maximalt.dk under "teknik&vedl." og
hedder " PC'er i båden ? Vi ser på strømforbruget ...". Artiklen vil blive
udbygget i nær fremtid.

Bjarke

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 06-01-03 15:26

Hej Gruppe
Når debatten er startet om DLSK synes jed det ville være rart at få en
dialog om KMS fortsat skal lave et produkt der adskiller sig så markant i
brugen, i forhold til andre digitale kort. Her tænker jeg på håndteringen af
filer. Fejl i overførslern af Waypoints når antallet overstiger det antal
punkter der kan være i en rute i min GPS12. Manglende håndtering af flere
ruter på en overførsel??
Der er andre ting jeg savner. Dette er blot et udpluk.
Hilsen
Gert

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-01-03 15:56

> [...]
> ruter på en overførsel??
> Der er andre ting jeg savner. Dette er blot et udpluk.

- Enig
Derfor har jeg også taget konsekvensen og kopieret alle kortene til *.PNG
filer, kalibreret dem og derefter brugt dem i OziExplorer som en et knald
hamrende godt navigationsprogram, synes jeg.
Bruger stadig DLS til at se alle de andre data der omkring havne,
seværdigheder etc.
Der synes jeg at DLS og DLD er rigtig gode.

Det er et stort arbejde med at kopiere, klippe og sy sammen, men til de
lange mørke vinteraftener ...
Se tråden DLSK 1 og 2 herover.

mvh Ole Pagh

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 07-01-03 18:42

Hej
Det lyder som lidt af et Job. Jeg ville gerne have hele europa på den måde.
Det at kunne lave en rute, og lægge den over i en enkel GPSér
Det ville jo være nemmere hvis programmet bare virkede.
Hilsen
Gert

Fra : Tore og Helle

Dato : 08-01-03 17:27

Med alle disse problemer med DLSK, PC'ere osv. in mente er jeg meget glad
for min søkortplotter I kan læse mere om den på
http://www.rj85.dk/artikler/gps/plotter.htm

Samtidig har jeg fundet en meget god beskrivelse af dimsomani (lider
selv af det) i den svneske nyhedsgruppe, som følger her på svensk

I somras fick jag följa med en gammal vän ut i hans nya stora
havskryssare. Jag såg fram emot en härlig segeltur i det förnämliga
orustbygget. Men det blev inte så. Det blev maskingång från start till
mål. Det första min vän gjorde när vi embarkerade var att slå på
strömbrytarna till två GPS-system, PC med "det levande sjökortet",
plotter, VHF, logg, ekolod, vindmätare, autopilot, radar,
radiomottagare och ett antal ytterligare instrument tror jag. VHF-en
stod och pratade ljudligt under hela färden, överröstande vågornas
brus och måsarnas skrin, och min vän ropade upp Stena-färjor,
vädertjänst och gud vet allt för att ha totalkoll på läget. All
uppmärksamhet var koncentrerad på minutiös navigering. Det gällde för
honom att i varje ögonblick veta nästan exakt på metern var vi var.
Han var i sitt esse. Han svävade på små rosa elektroniska moln i sin
sjunde himmel bland ettor och nollor, medan jag släpade mig iland
efter "segelturen" närmast som ett nervvrak.

Han hade varit med mig ute på en vårlig tur några veckor tidigare och
hade storögt förvånat konstaterat att det gick att ta sig in i och ut
ur hamn med en 30-fotare - för segel, att navigeringen gick
fullständigt på lösa boliner enligt hans värderingar; jag nöjde mig
med att försäkra mig om att jag inte var på farliga vatten men kunde
inte tillnärmelsevis redogöra för vår exakta position sekund för
sekund ute på den vida fjorden med "frîskt vann". Därtill var jag
alldeles för upptagen med trimnings- och styrningsbestyr och att njuta
av den labra brisens ömma smekning av min kund, lyckligt lyssnande
till gökens glada ko-ko i väster. Jag var i mitt esse. Jag surfade
tyngdlöst fram i seglarens sjunde himmel, medan min vän släpade sig
iland efter segelturen närmast som ett nervvrak.

Vi är mycket goda vänner och är båda alltid lika måna om att framhålla
vilken enastående livskvalitet båtlivet skänker oss. Och där har vi
helt rätt. Båda två!

/Göran

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-01-03 21:45

"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Samtidig har jeg fundet en meget god beskrivelse af dimsomani (lider
> selv af det) i den svneske nyhedsgruppe, som følger her på svensk

Herlig beskrivelse. Bruger selv kun motor når vinden kun kan drive båden
frem med < 1 kn. (ca.).

-Der er for så vidt intet i vejen med DLS og DLD. Det er et udemærket
program og suverent med alle dets baggrundsinformationer (temaer) om havne,
seværdighedet etc.
Nogen kan blot ikke lide nogen ting ved det og andre kan ikke lide noget
andet, de fleste kan ikke lide brugerfladen osv.
MEN det har alle de dejlige, kønne danske søkort som man har lært at holde
af ved 20 års brug af papirudgaver.

Jeg kunne bare ikke holde ud af at se på de gyselige elektroniske tyske
søsportskort over Danmark, som jeg engang fik foræret sammen med et PC
navigationsprogram.
Min hjemhavn skal ikke hedde noget med ...Yacht Hafen.

PS til Tore: Jeg har nu bestilt en ny Flex-O-Fold propel. De er både flinke
og til at handle med ovre i det Jyske.

mvh Ole

Fra : Tore og Helle

Dato : 09-01-03 08:47

>PS til Tore: Jeg har nu bestilt en ny Flex-O-Fold propel. De er både flinke
>og til at handle med ovre i det Jyske.
>
>mvh Ole

Ja, kundeservice kan betale sig, men det burde man maile til Gori... nånej,
de læser ikke mails

mvh

Tore

www.rj85.dk

Fra : Jens Ewerling

Dato : 23-02-03 21:13

GPS apparater koster det HALVE i Tyskland... prøv www.guenstiger.de

Fra : Jan T Pharo

Dato : 24-02-03 09:41

Sun, 23 Feb 2003 21:13:14 +0100, Jens Ewerling;
<3e592b62$0$31984$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>GPS apparater koster det HALVE i Tyskland... prøv <slettet URL>

f eks koster GPSMAP76S ("Vår pris") 745€, (normalpris 723€), pris i
Norge NOK5292 og i Danmark DKK 5295 (cirka 700-720€) - så det HALVE er
vel nok en mild overdrivelse. Dette eksemplet viser at
- den omtalte tyske forretning er dyrere enn normalpris i Tyskland,
- prisen i Norge og i Danmark er _lavere_ enn i den omtalte tyske
forretning,
- Jens' innlegg er villedende. Måske til og med kun dårlig reklame.

--
/jan
<><

Fra : nmb22510

Dato : 02-06-03 19:48

"Bjarke Christensen" skrev d. 25-12-02 14:08 dette indlæg :
> [...]

mere
> eller mindre hul på den, så lad det venligst gå videre til os andre.

8 dages fristen kan omgås på følgende (måske en dum måde) så kan du
bruge dlsk uden cd
1. Installer dlsk på en given dato
2 Stil uret i computer tilbage til datoen du installerede dlsk
3 start dlsk
vupti

http://www.kandu.dk/

Fra : nmb22510