MS Windows
briani 27239
ram optælling
Fra : Kai E.

Dato : 25-12-02 13:21

Hej NG.

Min PC Pentium ll, 400Mhz tæller kun op til 131072K selvom jeg har sat 256M
i, men til gengæld tælles rammen op 3 gange.

Har nogen et bud.

Julehilsen Kai E.

Fra : BB

Dato : 25-12-02 14:07

"Kai E." <kem@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
256M
> i, men til gengæld tælles rammen op 3 gange.

Hvad siger dit OS?

VH, Regards
BB
Copenhagen

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-12-02 14:10

> [...]
256M
> i, men til gengæld tælles rammen op 3 gange.

Ramoptælling kan du slå fra i bios.
De 256 ram du har sat i, er det en eller 2 blokke? Hvis det er en, kan det
være at dit bundkort ikke understøtter mere end 128 mb pr. slot, og så
forsvinder det overskydende ud i den kolde juleluft.
Har du sat ekstra ram i, kan det være, at den ikke sidder ordentligt i
slottet. Så prøv at tage den ud og sætte den i igen. Prøv evt. at bytte om
på rækkefølgen af dine ramkredse. Er man uheldig kan man have fået en
ramkreds, som konflikter med en anden slags, eller at bundkortet ikke kan
med lige dette mærke.
Endelig findes der computere, hvor man efter installation af ny ram, lige
skal en tur i bios, hvor man bare skal ind og sige gem, uden at foretage
andet, før den kan se rammene ved opstart.

Kurt

Fra : Kai E.

Dato : 25-12-02 16:56

Det er 1 blok jeg har monteret, men hvor det før var en PC-100 128Mb, er det
nu en PC133 256Mb. Nogen vil nok give dette skylden for problemet, men det
virkede første gang jeg satte den nye blok i. Den talte op til ca. 256Mb.
Derefter monterede jeg en 64Mb ved siden af, og derefter gik det galt. Nu
kunne den pludselig kun tælle op til 196608Mb. I egenskaber for system -
enhedshåndtering står følgende:

DMA Controller
I/O læsningsdataport (ISA tilstand)
Intel 82371EB PCI til ISA-bro
Intel 82371EB Power Management-controller
Intel82443BX Pentium ll Processor til AGP-controller
Intel82443BX Pentium ll Processor til AGP-controller
Intel82443BX Pentium ll Processor til PCI-bro (med GART-understøttelse)
Intel82443BX Pentium ll Processor til PCI-bro (med GART-understøttelse)
IRQ-holder til PCI-styring
IRQ-holder til PCI-styring
IRQ-holder til PCI-styring
IRQ-holder til PCI-styring
IRQ-holder til PCI-styring
IRQ-holder til PCI-styring
Motherboard-resourcer
Numerisk dataprocessor
PCI-bus
Plug and Play BIOS
Plug and play software-enhedsoptælling
Programmerbar interrupt controller
System Cmos/realtidsur
Systemhøjtaler
Systemkort
Systemkortudvidelse til Pnp BIOS
Systen timer
Understøttelse af avanceret strømstyring (APM)

Hvorfor er der disse gentagelser og kan jeg slette disse?

Kai E.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-12-02 17:47

> [...]
> kunne den pludselig kun tælle op til 196608Mb. I egenskaber for system -

Prøv at tage de 256 mb ud og sæt en anden blok i. Boot på den og
forhåbentlig viser den så rigtigt. Tag derefter denne blok ud og sæt de 256
tilbage og prøv så igen. Måske sådan en mindre resetting kan afhjælpe
problemet. Jeg har også set pc.ere, hvor man f.eks. satte ny ram i, som
virkede, hvorefter man lige ville supplere med en gammel kreds, og så gik
det galt, uden at jeg helt fandt ud af hvorfor, men det skyldes formentlig
noget konflikt mellem de pgl. ramkredse.
Prøv evt. at boote uden noget ram i også.
Hvilket bundkort har du? Har du evt. prøvet at se, om der findes en
biosopdatering? Disse kan ofte afhjælpe ramproblemer, herunde understøttelse
af flere slags ram.

Kurt

Fra : Kai E.

Dato : 25-12-02 20:14

Nu har jeg forsøgt flere forskellige kombinationsmuligheder, men det bedste
jeg kan komme frem til er den der sad i fra begyndelsen, altså 128mb, og det
er ikke småting jeg er blevet truet med undervejs. Nå men pyt, jeg har før
været bagud- og tabt.
Det undrer mig at den på et tidspunkt accepterede den nye blok på 256mb og
blev underlig efter at jeg satte yderligere ram i. Har også undersøgt evt.
opdatering af bios, men desværre ikke noget brugbart resultat.

Kai E.

Fra : Jens

Dato : 26-12-02 13:55

> [...]
> blev underlig efter at jeg satte yderligere ram i. Har også undersøgt evt.
> opdatering af bios, men desværre ikke noget brugbart resultat.

Det er ikke sikkert dit bundkort kan håndtere dobbeltsidet ram, sammen med
enkeltsiddet.

Hvis de forskellige ram klodser har forskellig hastighed (pc100/pc133) kan
det også give problemer.

Men forsøg dig frem, 64+128 er bedre end 128
256 er bedre endnu men det hjælper ikke en hel del hvis de bliver hæmmet af
en klods pc100 ram, så har du en 256mb der kører med 2/3 af sin formåen.

mvh Jens