? Sognenumre
Fra : Jens N. Jensen

Dato : 25-12-02 12:13

Hallo NG

En glædelig Jul ønskes til alle i NG.
Jeg har brug for at vide sognenumrene på de nedennævnte sogne, alle i
Præstø amt, de fleste i Baarse Herred (jeg tror at Sværdborg er Hammer
Herred).
Er der en venlig sjæl, som har disse ved hånden, og som ville meddele
mig ?

Jungshoved
Kalvehave
Lundby
Mern
Skibinge
Sværdborg

Bedste hilsener

Jens N. Jensen

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 25-12-02 14:04

Hallo NG

Jeg fik allerede et meget hurtigt svar privat, for hvilket jeg takker
mange gange.
Jeg ønsker alle en fortsat god Jul og et godt Nytår.

Jens N. jensen

Fra : volden

Dato : 25-12-02 22:45

"Jens N. Jensen" skrev d. 25-12-02 14:04 dette indlæg :
> [...]
> mange gange.
> Jeg ønsker alle en fortsat god Jul og et godt Nytår.

-Jeg går ud fra, at der er tale om Feldborgs udmærkede oversigt? Denne
refererer vel nok til Ft -indtastninger?
Hvis det skulle være kirkesogne-nr. der ønskes, med henblik på
arkivbesøg, så har "Dis-Danmark.dk" en vældig god sogneoversigt. På
arkiverne findes både oversigtskort med nr. og opslagsbøger, som gør det
let at finde de rette sogne.mvh.kirsten

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-12-02 02:43

"volden" <volden.news@kandu.dk> skrev Wed, 25 Dec 2002 21:45:27 GMT

>-Jeg går ud fra, at der er tale om Feldborgs udmærkede oversigt? Denne
>refererer vel nok til Ft -indtastninger?

De oplysninger jeg sendte ud omfatter både det officielle sognenummer og
det sognenummer der bruges i forbindelse med Kip-indtastninger.

Hvis spørgsmålet derimod gik på arkivernes signaturnumre, så kan mit
svar ikke bruges til noget - beklager.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 26-12-02 02:46

volden schrieb:

> [...]
> arkivbesøg, så har "Dis-Danmark.dk" en vældig god sogneoversigt. På
> arkiverne findes både oversigtskort med nr. og opslagsbøger, som gør det

Tak Kirsten,

Det var kirkesognsnumrene jeg søgte og som jeg kort efter min forespørgsel
fik tilsendt privat. Jeg var allerede henne omkring DIS Danmark, men kunne
ikke finde sognenumrene - måske har jeg overset dem.

Jeg har ikke rigtig fundet ud af hvad Arnes numre var for nogle, ud over at
han skrev at det sidste var for KIP projektet. Når du nu skriver at disse
numre er for folketællingerne, så er gåden vel løst. Så trænger der sig
naturligvis det næste spørgsmål frem: Hvorfor skal kirkesognene have eet
nummer som kirkesogn, et andet for folketællingerne og et tredie for KIP ?
Ville det ikke være meget lettere hvis alle brugte det samme nummer?

Men jeg har i grunden ikke rigtig brug for svaret og sender mange hilsener
til jer alle i NG.

Bedste hilsener

Jens N. Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-12-02 03:23

"Jens N. Jensen" <jensnj@t-online.de> skrev Thu, 26 Dec 2002 02:46:14
+0100

>Jeg har ikke rigtig fundet ud af hvad Arnes numre var for nogle, ud over at

Ja undskyld, men det bunder nok i at du ikke præsicerede hvad det
egentlig var du ville vide.

>han skrev at det sidste var for KIP projektet. Når du nu skriver at disse

Det første nummer er det officielt brugte sognenummer. Det andet nummer
er det der bruges som sognenummer i Kip-projektet = folketællinger
indtastet til DDA.

Hvis det du ønsker er arkivernes signatur for det pågældende sogn, så må
jeg desværre melde pas - medmindre det handler om Nørrejylland.

>naturligvis det næste spørgsmål frem: Hvorfor skal kirkesognene have eet
>nummer som kirkesogn, et andet for folketællingerne og et tredie for KIP ?
>Ville det ikke være meget lettere hvis alle brugte det samme nummer?

Det sagde I Herre - ikke jeg. Men sandt er det.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-12-02 05:51

Arne Feldborg wrote:
> "Jens N. Jensen" <jensnj@t-online.de> skrev Thu, 26 Dec 2002 02:46:14
> +0100
>>
> Det sagde I Herre - ikke jeg. Men sandt er det.!
Ja, det er så sandt som sagt - KIP-numrene og andre underlige
nummerbetegnelser er sikkert nok så praktisk for administrationen af de
forskellige projekter - men kun til besvær og forvirring af brugerne, for
hvem de forskellige nummereringer i værste fald er fuldstændig ligegyldige
og ubrugelige.
Der mangler en vilje til koordination og forenkling i arkivvæsenet, der
tilsyneladende har for mange paver til en sådan manøvre.

Der findes dog heldigvis elektronisk kataloger som jeg da gerne fremsender
på direkte opfordring.

Glædelig Jul og godt nytår til gruppens mange deltagere.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-12-02 14:13

"Jens N. Jensen" <jensnj@t-online.de> skrev Wed, 25 Dec 2002 12:12:40
+0100

>Jeg har brug for at vide sognenumrene på de nedennævnte sogne, alle i
>Præstø amt, de fleste i Baarse Herred (jeg tror at Sværdborg er Hammer
>Herred).

>Jungshoved

7471;"Jungshoved";"Baarse";"Præstø";37704

>Kalvehave

7481;"Kalvehave";"Baarse";"Præstø";36101

>Lundby

7507;"Lundby";"Hammer";"Præstø";39703

>Mern

7480;"Mern";"Baarse";"Præstø";36102

>Skibinge

7468;"Skibinge";"Baarse";"Præstø";37706

>Sværdborg

7509;"Sværdborg";"Hammer";"Præstø";39704

Sidste tal er det nummer der bruges i Kip-projektet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 26-12-02 02:53

Arne Feldborg schrieb:

> [...]
> 7468;"Skibinge";"Baarse";"Præstø";37706
> 7509;"Sværdborg";"Hammer";"Præstø";39704

> Sidste tal er det nummer der bruges i Kip-projektet.

Tak for det Arne, Jeg har kigget på disse numre og undrer mig over hvor de
bruges. Jeg søgte kirkesognsnumrene og fik dem kort efter at jeg stillede
spørgsmålet.

Kirsten Volden skrev at de (første numre) vel er numrene for
folketællingerne og så er den
gåde vel løst.

M.h.t. KIP projektet er jeg af flere grunde ikke aktiv. De to vigtigste er
at jeg ikke anser mig "skriftklog" nok til at læse de gamle bøger så
hurtigt at det vil være til nogen nytte og også
at mit arbejde ofte tager mig ud at rejse rundt i Europa. Jeg er for ofte
hjemmefra.

Tak for det alligevel.

Bedste hilsener

Jens N. Jensen

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 26-12-02 11:32

De kirkelige koder findes her
http://www.danmarkskordegneforening.dk/sognekoder.htm

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 27-12-02 04:36

Hans Martin Laustsen wrote:
> On Wed, 25 Dec 2002 12:12:40 +0100, "Jens N. Jensen"
> De kirkelige koder findes her
> http://www.danmarkskordegneforening.dk/sognekoder.htm

Der er ingen tvivl om, at hvis de blev benyttet generelt havde de været nok
så gode at kende - men da de jo ikke er en alment brugt kode, der skal
omsættes til det brug slægtsforskere har brug for til de forskellige
systemer der benyttes af arkiverne, ja så er det ikke rigtig noget man kan
bruge til noget.

Ikke engang nyere projekter, offentlige som private, forsøger sig med en
standardisering, men tager fat på at opfinde den dybe tallerken endnu
engang - alene til glæde for sig selv.

Hvilket system man ville foretrække at vælge som standard er ganske uden
betydning.