Skærme
Fijala 3554
Hvad skal jeg købe, TFT eller CRT?
Fra : msandvad

Dato : 25-12-02 11:33

Jeg har ca 4500kr at købe en ny skærm for, men jeg kan ikke vælge. Jeg har
reduceret mine valgmuligheder til 2. Enten en 17'' TFT fx. AOC eller Neovo
eller et andet mærke, til ca 4000kr.Den anden mulighed er en 19'' CRT:
Iiyama HM903DT VisionMaster Pro454 til ca 4200kr.
Min computer tid ser ca sådan ud:
1/3 Spil, 1/3 internet/email, 1/3 seriøst arbejde (ikke grafisk).
Hvilken skærm bliver jeg gladest for? Jeg syntes fladskærme er rimelig fede
men det virker som teknologien har nogle begrænsninger. Hvad skal jeg vælge.
Mvh.
Michael

Fra : Michael

Dato : 25-12-02 11:44

Hejsa jeg kan kun sige at jeg er meget skuffet over den Neovo F-217
jeg købte i Mandags mvh Michael

Fra : J. V. Rasmussen

Dato : 25-12-02 11:48

Jeg ville vælge CRT da du efter min mening får mere for pengene i form af
billede kvalitet.

msandvad <mss001@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:auc1h1$vi8$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-12-02 12:04

Hej

msandvad wrote:
> 1/3 Spil, 1/3 internet/email, 1/3 seriøst arbejde (ikke grafisk).

TFT! Kig efter Samsungs modeller.

Jeg har nu haft min 17" ADI S710 i over et år og ikke fortrudt det et
eneste sekund.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Daniel Andersen

Dato : 25-12-02 16:10

> [...]
fede
> men det virker som teknologien har nogle begrænsninger. Hvad skal jeg

Jeg bruger min maskine i samme dur, og har lige skiftet til en Samsung TFT
(172T) - Det fortryder jeg ikke et sekund. Var bange for det med at den
kørte bedst i native opløsning, men i spil begår den sig fint i 1024x768,
som er lavere

Min TFT er dog i prisklassen 5-6000 spir. Kan godt fås i en billigere model
til omkring 5300 (Vistnok), hvor man så må undvære DVI indgang og
højttalere. Højttalerne er ikke særligt brugbare, men jeg er glad for den
ekstra indgang, da jeg tit skal ha' en ekstra maskine op, og derfor ikke
skal fumle med en ekstra skærm

Fra : Jensen - Landmåler

Dato : 27-12-02 12:37

"msandvad" <mss001@hotmail.com> wrote in message news:<auc1h1$vi8$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> men det virker som teknologien har nogle begrænsninger. Hvad skal jeg vælge.

Samsung SyncMaster 171B TFT Monitor 17" til 4900 hos Net-Supplies
www.net-supplies.dk ser fin ud.

Har selv købt en 18" 181T TFT men her kan prisen du vil give, ikke
holde.
Jeg anbefaler at handle ved Net-Supplies, da det er her jeg selv
handler ind. Der findes helt sikker andre der har samme gode service
og som måske også er billigere. Forsøg dig lidt i de forskellig
netbutikker...og jeg tror at dine 4500kr. rækker længere end ved
handel i alm. butik. Prøv også www.edbpriser.dk, hvor du kan se hvem
der er billigst i øjeblikket.

Hvis du spiller meget skal du være opmærksom på responstiden ved
TFT-skærme.
Responstiden er afgørende for, om en TFT kan anvendes til spil/dvd
film. Tidligere lå TFT skærme på 50 ms og over det i respons tid,
hvilket gjorde, at pixels ikke kunne nå at skifte farve hurtigt nok -
og dette skabte ghosting, som er kendetegnet ved et slør og efterslæb
hen over skærmen, der gjorde 3D spil og film kiggeri
umuligt/besværligt på TFT skærme.

nogle skriver "...responstid 25 ms", medens andre skriver
"...opdateringshastighed (max): 82 kHz"
Det er svjv. to forskellige ting

Responstiden er hastigheden for hvor hurtig skærmen er. 25Ms er godt
og under er bedre. Hvis der står noget som helst med
opdateringshastighed/frekvens eller lignende og det måles i hz, så er
det et udtryk for hvilke frekvenser skærmen kan afkode og omsætte til
et billede. Hz ved fladskærme har INTET med skærmens ydeevne eller
flimmer at gøre, men er udelukkende et udtryk for hvilke frekvenser
den vil acceptere at dit grafikkort sender til den.

Det er faktoren for hvor hurtig skærmen er om at lave en pixels farve
om til en anden. Du kan ikke direkte sammenligne dette tal med hz, men
det er en ligeså væsentlig måleparameter som hz er for CRT skærme. En
TFT skærm har ikke x antal opdateringer pr sekund, men dens hastighed
måles på hvor hurtig den er til at omskifte sig. I teorien betyder
25ms at billedet kan ændre sig 40 gange i sekundet eller 40hz. En TFT
skærm kan nemlig ikke flimre og derfor vil 40hz stadig stå
knaldhamrende stille. De 40 billedet i sekundet er dog kun
"vejledende" idet skærmen typisk opdateres i blokke på skærmen. Der er
også forskel på om den skal til at lyse eller slukke en pixel. Så
under nogle forhold vil den måske vise 33 billeder i sekundet og under
andre 50 billeder i sekundet. Derfor skrives reaktionstiden ofte som
"Typisk reaktionstid" eller "Maksimal reaktionstid". Med den sidste
ved man da som minimum hvad man har.

Raktionstiden kan faktisk deles i yderlige dele. Nemlig den tid det
tager elektronikken at omforme videosignalet til et digitalt signal
som skærmen kan bruge og derefter diodens reaktionstid. Jeg har set
skærmproducenter som kun oplyste omformningstiden som reaktionstid.

Responstiden er den afgørende for, om en TFT kan anvendes til spil/dvd
[...]

Ovenstående har jeg klippet ud fra andres svar...da jeg selv engang
for et ½ års tid siden søgt oplysninger.

Mvh.
Jensen