Hvilken router
Fra : Shinko Olsen

Dato : 24-12-02 16:05

Hej

Jeg skal ud og købe en router til et hjemmenetværk og bredbåndforbindelse.
Det behøves ikke at være noget fancy. Hvad kan I anbefale?.

I øjeblikket synes jeg at TDC's bredbåndforbindelse er langsommere end mit
gode gamle 56K modem . Findes der noget software, der kan teste den
aktuelle hastighed?. Jeg vil gerne have nogle facts inden jeg brokker mig.

Mvh

Claus

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 00:46

"Shinko Olsen" <shinko.olsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gode gamle 56K modem . Findes der noget software, der kan teste den
> aktuelle hastighed?. Jeg vil gerne have nogle facts inden jeg brokker mig.

Her er en fra teledanmark :
http://www.teledanmark.dk/menu/speed.htm?dw_speed=740&up_speed=178

Hvor præcis sadan en er ved jeg ikke.

mvh Jens

Fra : Søren L. Petersen

Dato : 25-12-02 14:49

> Her er en fra teledanmark :
> http://www.teledanmark.dk/menu/speed.htm?dw_speed=740&up_speed=178
>
> Hvor præcis sadan en er ved jeg ikke.
> mvh Jens

Jeg ved heller ikke hvor god denne test er, for hvis man ændre værdierne 740
og 178, så får man et helt andet resultat. Her har man på forhånd angivet
nogle værdier, så det syntes ikke at give et sand billed at hastigheden.

Søren

Fra : Keld Damsbo

Dato : 25-12-02 15:03

> [...]
> nogle værdier, så det syntes ikke at give et sand billed at hastigheden.

Den er ikke særlig præsis.

En meget mere præsis test kan laves på følgende måde :

I Windows XP trykkes på "Start" " kør" og der skrives "cmd" (uden
anførselstegn) og der trykkes ok.
Der skrives: ftp ftptest1.tele.dk og trykkes enter
Usernavn er anonymous
Password er din Email adresse f.eks test@testesen.dk
der skrives cd pub og trykkes enter
der skrives bin og trykkes enter
der skrives hash og trykkes enter
der skrives get 1Mtest.rnd

Når den er færdig kan hastigheden udlæses direkte i Kbytes/sek
Hvis man gerne vil have hastigheden i Mbit/sek skal man gange med 8, f.eks
hvis der udlæses 254,80 Kbytes/sek svarer det til 2038,4 Kbit. Her skal man
så huske at lægge TCP/IP overhead til som typisk er 15 %.

Altså når der udlæses 254,80 Kbytes/sek ganges med 8 og der ganges med 1,15

254,80 x 8 x 1,15 = 2344,16 Kbit eller 2,3 Mbit.

Det kunne typisk være en 2Mbit linie som kører bedre en man kan forvente.

Lidt omstændig test, men meget mere præsis.
God fornøjelse og husk at man kun kan have 1 test fra en IP adresse af
gangen

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 17:02

"Søren L. Petersen" <severino@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle værdier, så det syntes ikke at give et sand billed at hastigheden.

Du skal ikke ændre værdierne, men køre en ny test, og det er rigtigt den
svinger (en del til tider) men det ser jeg som tegn på forskelle i
trafikken.
Hvis du kører testen samtidigt med en download eller med en mailhent vil den
blive påvirket, ligesom hvis der er flere maskiner på nettet samtidig fra
dit lokalnet (sikkert også efter hvor mange der er på en udbyders wlan i en
forening)

Fra : Kim

Dato : 25-12-02 12:05

"Shinko Olsen" <shinko.olsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> gode gamle 56K modem . Findes der noget software, der kan teste den
> aktuelle hastighed?. Jeg vil gerne have nogle facts inden jeg brokker mig.

Her er kan du teste hos telestyrelsen.
http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

Fra : Per

Dato : 25-12-02 14:00

"Kim" <weed@buzzle.com> skrev i en meddelelse
> "Shinko Olsen" <shinko.olsen@mail.dk> wrote in message

bredbåndforbindelse.

> Her er kan du teste hos telestyrelsen.
> http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

Hvordan kan TDC lave en sådan test, når jeg f.eks har spæret al indgående
trafik på min router/firewall?

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 25-12-02 14:35

> Hvordan kan TDC lave en sådan test, når jeg f.eks har spæret al indgående
> trafik på min router/firewall?

Fordi din firewall er statefull, dvs den kan se at du selv har initieret den
connection.

Fra : Søren L. Petersen

Dato : 25-12-02 14:37

Jeg vil mene at TDC laver testen fra serveren til dit kabelmodem. Den kommer
sikkert ikke helt ind i din PC. Jeg vil tro at det er modemet der klare
denne test.
Søren

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 16:59

> [...]
kommer
> sikkert ikke helt ind i din PC. Jeg vil tro at det er modemet der klare

Det tror jeg nu ikke, som Keld skriver er det initieret fra ens egen
maskine, første gang den køres downloades et lille program og det er det der
laver testen

mvh Jens