hvilken pumpe/filter
Fra : soren

Dato : 24-12-02 13:30

Hvilken pumpe/filter er det bedste til mit 128L akvarie.
Lige nu har jeg en luftpumpe og et bundfilter.

Der findes på denne side en opdeling mellem pumper og filtre, vil det
sige at jeg skal have begge dele?
http://www.akvariewest.dk/Teknik.html

På denne side er der nogel billige luftpumper:
http://52824.buildyourownshop.com/group.asp?group=9

Vejled mig venligst

Søren M

Fra : Tonny Sørensen

Dato : 25-12-02 20:48

Hej Søren..

Jeg har selv et 128 L akvarie og jeg kører med Eheim Aquaball mener den
hedder 2212 den virker fortrinligt syntes jeg så den kan jeg kun anbefale...

Mvh. Tonny S.

Fra : soren

Dato : 26-12-02 07:22

"Tonny S rensen" <tonny@e-privat.dk> wrote in message news:<3e0a0b93$0$178$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> hedder 2212 den virker fortrinligt syntes jeg så den kan jeg kun anbefale...

Tak til Tonny.
---
Jeg fandt følgende på akvariesiden.dk:
En cirkulationspumpe kan være indvendig eller udvendig. Den kan være
sat til et filter, eller den kan bare give cirkulation.
Når en cirkulationspumpe er sat til at pumpe vandet igennem en eller
anden form for filter, kaldes den en filterpumpe.

--Det må være sådan en Eheim 2212

Luftpumper
En anden form for cirkulation kan man få ved at bruge en luftpumpe.
Den bliver mest brugt til at give lidt ilttilskud, fordi folk helst
vil have så mange fisk som muligt. Eller man kan sætte den til at
drive en form for filter, hvor bundfilteret er den mest kendte
filtertype. Både fordi det er et billigt filter, og fordi det virker
godt biologisk.

--

1. Skal jeg udskifte mit bundfilter og mindre luftpumpe med Eheim 2212
2. Skal jeg udskifte min lille lufte pumpe med en AquaClear Powerhead

Når jeg læser i denne nyhedsgruppe får jeg indtrykket af at jeg er den
eneste der kører med bundfilter? Er det rigtigt? Det må der jo være en
grund til.

mvh Søren M

Fra : André Høstrup

Dato : 26-12-02 21:27

Hej Søren, jeg har selv et 144 liters akvarie med et 2 delt bundfilter i
hver sin ende samt en udvendig spandpumpe (Eheim 2013) som svare til en 2213
som er den nye udgave af den.

Mit system køre ligesom det skal og planter og fisk har det godt, skifter
vand ca. hver uge / 14 dag.

Grunden til at man bruger bundfiltre som jeg har hørt det, er at i mindre
akvarier og jeg kan ikke helt huske om det er op til 128 eller 160 liter, er
at det kan være sværere at holde en god balance i vandet og her træder
bundfilteret så ind i de mindre akvarier og giver et flow i bundlaget sådan
at alle affaldsstofferne ikke bare ligger og rådner.

Jeg kan give et eksempel.

Min mor har et 54 liters akvarie som i sin tid var med en indvendig pumpe
som jeg med tiden skiftede ud med en ældre model af en Eheim (2011) og den
var altså bedre til at holde akvariet rent.

Men der var stadig et andet problem og det var at når jeg var nede og
støvsuge deres akvarie lugtede vandet grimt og rådent, hun skiftede vandet
som hun skulle men ovrefodrede nok en lille smule.

Nu har jeg smidt et bundfilter i og det ser ud til at modvirke at
affaldsstofferne bare ligger og rådner.

Men igen, det kommer jo helt an på hvor mange fisk man har o.s.v.

André

Fra : sorenm

Dato : 29-12-02 07:38

"André Høstrup" <meg@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Søren, jeg har selv et 144 liters akvarie med et 2 delt bundfilter i
> hver sin ende samt en udvendig spandpumpe (Eheim 2013) som svare til en
2213
> som er den nye udgave af den.

Av nu forstår jeg slet ingenting.
Hvad er en udvendig spandpumpe? Er en spandpumpe netop ikke et slags
udvendigt filter (for nemmere rengøring) og hvorfor så have et bundfilter?
Og hvad driver bundfilteret? Er det koblet på spandepumpen?

Hvad bruger man aquaclear powerheads til??

Det må ikke være for avanceret.

Jeg er er ude i en løsning der går ud på at hive bundfilteret op og erstatte
det hele med en Eheim 2212 (indvendig luftpumpe/filter).
Er det nok? Den fungerer både som filter og "ilter"?

Mine planter har det nemlig heller ikke for godt med bundfilteret (min
antagelse).

mvh Soren

Fra : Jimmi Engmann

Dato : 16-01-03 10:00

Jeg har både bundfilter og udvendigt spandfilter.... Bundfilteret bliver
"trukket" af et Powerhead..... og spandfilteret køre helt for sig selv....
Det er slet ikke så indviklet...
Grunden til at jeg har bundfilter, er simpelthen for at få mere cirkulation
i vandet, og så trækker det samtidig en masse skidt ned i filteret, istedet
for at det bare ligger og rådner på bunden.... resten æder mine maller og de
andre fisk..(Desværre er der ikke så meget tryk på de forskellige
spandfiltere, at de kan klare hele bundlaget i akvariet..

Venligst/Regards
Jimmi