Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
High speed flash syncronization
Fra : Poul Bundgaard

Dato : 24-12-02 00:39

Under henkastet gennembladring af manualen til min nye Canon 420 EX flash
(en blitz - vorherrebevares, hvor svært kan det vare) ramte mit øje en for
mig ukendt feature: High speed flash syncronization, som angiveligt skulle
kunne benyttes ved lukkertider HURTIGERE end den for kameraet normale flash
synkroniseringshastighed.
Det foregår ganske vist med stærkt reduceret ledetal og kan kun bruges til
fill-flash på kort afstand eller til at give modellen et "glimt i øjet".

Men... hvordan f.... kan det lade sig gøre?

Sådan som jeg altid har forstået det, så er kamaraets maksimale flash
synkroniseringstid bestemt af, at det andet lukkergardin må ikke være
begyndt at lukke før det første har åbnet sig helt - d.v.s. at der skal være
en periode hvor der er helt åbent ind til filmen/chip'en, hvor flash'en kan
fyre sit skud af.

Men hvis flash'en fyres af med en hurtigere lukketid, hvor der kun er
delvist åbent, så burde billedet jo blive undereksponereret der hvor
lukkegardinerne dækker for filmen/chip'en.

En mulighed kunne jo være, at flash'en fyrede en stribe glimt af, som
sørgede for dækning af hele billedfladen, men jeg kan ikke se, at der
afleveres mere end eet glimt.

Er der nogen der ved noget om dette, således at jeg kan få min nattesøvn
tilbage?

M.v.h.
Poul Bundgaard

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 24-12-02 01:27

"Poul Bundgaard" <bopo@stofanot.dk> wrote in message
> En mulighed kunne jo være, at flash'en fyrede en stribe glimt af, som
> sørgede for dækning af hele billedfladen, men jeg kan ikke se, at der
> afleveres mere end eet glimt.

Det er netop det der sker.
For at kunne dække hele billedfladen, er det nødvendigt med en række glimt i
hurtig rækkefølge - hurtigere end det menneskelige øje kan se.
Disse hurtige glimt er også grunden til at ledetallet nedsættes
betragteligt - flashen kan simpelthen ikke nå at lade helt op mellem hvert
af de hurtige glimt.
Du kan evt. læse om en test her :
http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/flash-discharge/hispeed.html

Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-12-02 01:44

Poul Bundgaard wrote:

> Er der nogen der ved noget om dette, således at jeg kan få min nattesøvn
> tilbage?

Jeg ved ikke om flg. oplysning gi'r dig ro, eller måske
forværrer situationen, men jeg har ved praktiske forsøg
konstateret, at mit digicam kan syncronisere med blitz'en
på alle tider, helt op til 1:1000 del sekundt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Bruus

Dato : 24-12-02 03:01

> Jeg ved ikke om flg. oplysning gi'r dig ro, eller måske
> forværrer situationen, men jeg har ved praktiske forsøg
> konstateret, at mit digicam kan syncronisere med blitz'en
> på alle tider, helt op til 1:1000 del sekundt.

Øøøøøh Niels, må jeg ikke godt se et billede af den spaltelukker i dit
Fuji/Leica ?
For det var da vist det der blev spurgt om.

vh
Per