GPRS hastighed.
Fra : Fischer

Dato : 23-12-02 21:49

Jeg nåede det lige - jeg fik min julegave i dag!
Den 24/11 bestilte jeg GPRS hos Sonofon, og her blot 29 dage og en række
henvendelser senere lykkedes det at få det oprettet. Flot Sonofon!

Men jeg har nu leget lidt med skidtet på min Motorola T260. Både Wap og med
IR op mod min bærbare PC. Det fungerer fint.

Men det er vist ikke helt billigt. Jeg surfede lige ind på en online-avis og
kiggede forsiden og en enkelt artikel. Selv om jeg har billeder slået fra i
min browser, så røg der hurtigt 300kb hen over nettet.
Det bliver hurtigt billigere at smutte ned på tanken og købe en trykt avis.

Og læg dertil de 40,- kr. i månedlig afgift, så er det ikke just billigt
legetøj.

Nå, men nu til mit spørgsmål:
Jeg opnår en hastighed på 19200 bps via PC'en - er det hvad man kan
forvente?
Jeg havde håbet på op mod det dobbelte.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 23-12-02 22:57

"Fischer" <express2002@get2net.dk> schrieb im Newsbeitrag
> Jeg opnår en hastighed på 19200 bps via PC'en - er det hvad man kan
> forvente?
> Jeg havde håbet på op mod det dobbelte.

Erfaringer med gprs har jeg kun samlet i de tyske net. Hernede fås 13,4 kbit/s
pr. timeslot og op til fire timeslots pr. bruger, så at der kan forventes en
hastighed på 53,6 kbit/s, når der ikke er alt for meget trafik i "din" celle.

Hvor mange timeslots kan Sonofon's net klare?

Hvor mange timeslots kan Motorola Timeport 260 klare?

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : Fischer

Dato : 24-12-02 07:36

> [...]
> 13,4 kbit/s pr. timeslot og op til fire timeslots pr. bruger, så at der
> kan forventes en hastighed på 53,6 kbit/s, når der ikke er alt for

Men man skal vel altid bruge mindst 1 timeslot til upload?
Bliver den max. praktiske download hastighed så ikke 40k?
Eller er det fuldstændig dynamisk?

> Hvor mange timeslots kan Sonofon's net klare?

Det oplyser de ikke direkte noget om.
Men på deres hjemmeside nævner de også kapaciteten og der står:
"I praksis betyder dette at SONOFON, i fase 1, vil kunne forvente
hastigheder på mellem 20 og 40 Kbit/sek."

Jeg burde måske have gættet, at dette var lig med 19.2 kbs.

> Hvor mange timeslots kan Motorola Timeport 260 klare?

OK - en nærmere undersøgelse viser at den kun understøtter 2+2 (ind/ud)
timeslots, hvilket så er max. 27k begge veje.
Tiden må vise om jeg andre steder/tidspunkter kan have held med at nå lidt
højere op.

Ellers vil "legetøjet" (GPRS) blive returneret når de 6 måneder er gået. Jeg
kan vist godt leve med de 14.4k som en alm. linie kan levere.
GPRS teknologien er vist endnu for spæd og efter min mening alt, alt for
dyr.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 24-12-02 08:03

> Men man skal vel altid bruge mindst 1 timeslot til upload?

Der er mobiler der klarer 4+1 eller 4+2.

> Bliver den max. praktiske download hastighed så ikke 40k?

Hvis mobilen klarer max. 3 timeslots til download.

> Eller er det fuldstændig dynamisk?

GPRS er fuldstændig dynamisk, fordi princippet "tale først" gælder og data kun
sendes når der er "plads" på kanalerne. Med GPRS fås ingen minimumhastighed!

> [...]

> timeslots, hvilket så er max. 27k begge veje.
> Tiden må vise om jeg andre steder/tidspunkter kan have held med at nå lidt

Måske er Sonofon's net ikke klart til højere hastigheder.

> Ellers vil "legetøjet" (GPRS) blive returneret når de 6 måneder er gået. Jeg
> kan vist godt leve med de 14.4k som en alm. linie kan levere.

Godt at I i Danmark har kun 6 måneders ventetid! Hernede i Tyskland er det 24
måneder!

> GPRS teknologien er vist endnu for spæd og efter min mening alt, alt for
> dyr.

Mange data -> HSCSD.

Fra : Fischer

Dato : 24-12-02 09:40

> Der er mobiler der klarer 4+1 eller 4+2.

Men jeg troede at når man kun fik 4 slots til rådighed, så skulle man
reservere dem til f.eks. 3 down og 1 up.
Men det er åbenbart ikke tilfældet.

Så kunne man med fordel lede efter en hurtigere telefon.

> Godt at I i Danmark har kun 6 måneders ventetid! Hernede i
> Tyskland er det 24 måneder!

Yargh! Så var jeg aldrig hoppet på den.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 24-12-02 07:43

"Rainer Schöbe" <rainer.xp20030202.schoebe@imail.de> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvor mange timeslots kan Sonofon's net klare?

> Hvor mange timeslots kan Motorola Timeport 260 klare?

I begyndelsen af januar får jeg en Motorola Timeport 260 der er låst til Orange
åbnet. Så skal jeg til Tyskland og lege med GPRS med mit tyske LOOP
taletidskort hos Viag Interkom (O2). Jeg husker ikke MB-prisen, men der er
ingen abonnementsafgift ( www.loop.de )

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 24-12-02 08:12

Hej Claus!

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> åbnet. Så skal jeg til Tyskland og lege med GPRS med mit tyske LOOP
> taletidskort hos Viag Interkom (O2). Jeg husker ikke MB-prisen, men der er

Der betales EUR 0,05 pr. side ved wap.

Ved internetopkobling betales EUR 0,05 pr. 10 KB og EUR 0,09 pr. dag.

Fra : L@rs K

Dato : 24-12-02 14:54

Tillykke med Julegaven,

På TDM nettet har jeg følgende erfaringer med GPRS hastighed !!
----klip-----
Dette er måling nummer 7, baseret på tidsforskellen imellem overførslen af
50 kilobyte binære data.
Hastigheden er 31.2 Kilobit per sekund - svarende til 3.8 Kilobyte per
sekund.
Måledata for denne hastighedstest:
Testdata hentetid : 13.07 sekunder
Testdata størrelse : 50 Kilobyte binære data
Anslået liniehastighed : 31.2 Kilobit per sekund
Overførselshastighed : 3.8 Kilobyte per sekund
Den gennemsnitlige hastighed er udregnet til 26 Kilobit per sekund over 7
målinger.
----klip----

Det er ca. 1/3 mere !! Jeg ved ikke om det hjælper dig, men det kommer ikke
højere op i danmark, med det antal time slot du får tildelt.
Med GPRS er max hastigheden funktion af antallet af timeslots og hvilket
Coding Schema der benyttes. T68 kan bruge 3+1 timeslots og CS-1 til CS-4.
Selvom nettet giver mulighed for mere en 3 timeslots, kan telefonen ikke
bruge flere. Så max hastighed bliver 3*14,4 kbps = 40,2 kbps.. Samtidigt
skal man fratrække den "overhead" der er på GRPS.

Målingerne er fortaget med en SonyEricsson T68m og en Fujitzu Laptop.
P.S. Tag en kigger på Google, det har været vendt SÅ mange gange !
L@rs