Ulfborg
Fra : J.k.

Dato : 23-12-02 20:49

Jeg forsker en del i Ulfborg Herred, og mine oldeforældre er begravet i ved
kirken i Ulfborg by, ligesom andre af mine slægtninge er begravet der. Nu
kommer så et ældre familiemedlem, som er opvokset i Ulfborg og fortæller mig
at kirken som ligger i Ulfborg by hedder "Ulfkær kirke". Jeg er bekendt med
at lidt nord for Ulfborg ligger Ulborg kirkeby, hvor der også er en kirke.
er der en venlig sjæl som kan bistå med lidt forklaring.
God jul til alle i gruppen
J.k.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 23-12-02 22:26

"J.k." <ikast@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at lidt nord for Ulfborg ligger Ulborg kirkeby, hvor der også er en kirke.
> er der en venlig sjæl som kan bistå med lidt forklaring.

I følge Trap IV er der ikke noget, der hedder "Ulfkær kirke", men "Ulkær
kirke", og den ligger i Ulborg (Ulfborg) Stationsby, som 5.11.1925 havde
1057 indbyggere.

Ulkær kirke er en "filialkirke" i 1266 hed den "Uglækiar".

____
Ole P. Bielefeldt
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-12-02 09:28

"J.k." <ikast@email.dk> skrev Mon, 23 Dec 2002 20:49:08 +0100

> [...]
>kommer så et ældre familiemedlem, som er opvokset i Ulfborg og fortæller mig
>at kirken som ligger i Ulfborg by hedder "Ulfkær kirke".

Som bekendt går der ikke røg uden der har været en brand.

Det område hvor stationsbyen ligger hedder faktisk Uglkjær, eller
Ulkjær, og kirken har oprindeligt heddet Ulkjær kirke.

Bemærk dog at det kan staves både Ulfkær og Uglkjær og Ulkjær. Men på
stedets dialekt altid udtalt noget i retning af 'Uelkjær'

Ligesom de fleste andre steder i landet (eller ihvertfald i Jylland)
består området af dels højtliggende arealer og dels lavt liggende
arealer (kær og mose). Og de højtliggende arealer hedder naturligvis
Ulfborg (borg i betydningen bjerg) og de lavt liggende arealer hedder
lige så naturligt Ulkjær. Ligende konstruktioner findes utallige andre
steder i landet.

Og som alle andre steder i landet gik det sådanne, at da stationsbyen
voksede sig stor nok, så overtog den sognenavnet, og det oprindelige
sted blev 'degraderet' til en kirkeby.

>Jeg er bekendt med
>at lidt nord for Ulfborg ligger Ulborg kirkeby, hvor der også er en kirke.

Ulfborg / Uldborg / Ulborg / Ulvborg / Ullborg / etc. er alle bare
forskellige stavemåder for det samme.

Om det rigtige forled er Uld, Ulf (Ulv) eller Ugle (Uul) tør jeg ikke
sige, alle emner har været nævnt - ja sågar også gudenavnet Ull.

>er der en venlig sjæl som kan bistå med lidt forklaring.

Håber det hjalp lidt på vej.

X-------------
Og så, helt uden for emnet og alene fordi det snart er jul:
Er de nogen her der ved, hvorfor østjyder og øboere ofte ser "Ugler i
mosen" når noget skummelt er i gære.?

Det er et udtryk de har hentet her i Vestjylland. Men herovre har vi nu
aldrig haft ugler i moserne - dem har vi skovene. Og de er iøvrigt
ganske fredelige dyr, der absolut ikke signalerer noget ondt.

Så hvorfor egentlig.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Fritz Gundgaard Knud~

Dato : 24-12-02 10:07

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev
<klip>
>Og så, helt uden for emnet og alene fordi det snart er jul:
> Er de nogen her der ved, hvorfor østjyder og øboere ofte ser "Ugler i
> mosen" når noget skummelt er i gære.?
<klip>

Det egentlige udtryk var vist "Ulve i mosen", se fx

http://home20.inet.tele.dk/vollsmkirke/ugler.htm

mvh

Fritz Gundgaard Knudsen
Kollerupvej 17
8900 Randers
+4586434904
fritz@gundgaard.dk

Fra : B.M. Askholm

Dato : 25-12-02 12:20

"Fritz Gundgaard Knudsen" <fgknud@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det egentlige udtryk var vist "Ulve i mosen", se fx
>
> http://home20.inet.tele.dk/vollsmkirke/ugler.htm

Det samme er kendt fra Sjælland. Ikke langt fra et af mine gamle bopæle - i
Havdrup mellem Koje og Roskylle - findes en uglemose som retteligen burde
hedde ulvemosen.

Venlig hilsen/ vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 25-12-02 12:39

Hej En glædelig jul til alle
Jeg vil da her li kommentere at danmarks største heste og kræmmermarked der
afholdes på Amager i "Ullerup"
Ser man i de gamle pastadressebøger fra midten af 1800 tallet og gamle kort
fra før den den tid så ligger Ullerup lige ved siden af Viberup og på disse
gamle kort og i tilsvarende gamle bøger så hedder stedet Uglerup.
Fejlen er faktisk opstået da der kom en postmester der skulle skrive en ny
postadressebog, han kunne ikke rigsdansk og derved kom hans dialægt ind som
de forvanskede stednavne.
En anden lille tilsnigelse er "Krejme" lige syd for Frederiksværk. Tidligere
hed det faktisk "Krejom", fordi man skulle dreje om bakken for at køre fra
Frederiksværk mod Frederikssund. Og som et mellemnavn var "Krejomme".
Slægtsforskning er faktisk mere et studie i lokalhistorie og navne sproget
end det er en ren registrering af navne med datoer.
Det er ikke kedeligt vel.
Men mange steder er der forvekslinger, og som i kan finde flere tilfæde på
Uglen den hedder altså en Ulle eller er det omvendt? måske er det bare en
forvirring?
Men stedet Ullerup på Amager burde hedde Uglerup.

Niels Gjermandsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-12-02 14:09

Niels Gjermandsen wrote:
> [...]

> Tidligere hed det faktisk "Krejom", fordi man skulle dreje om bakken
> for at køre fra Frederiksværk mod Frederikssund. Og som et mellemnavn

I følge mine optegnelser hed det i sin tid for Kregome. Jeg besøgte
kirken for et par år siden i forbindelse med et amerikanerbesøg idet
skolelæreren der fik 9 børn døbt i Kregome kirke.
--
Med venlig hilsen og glædelig jul fra Bent Fleron.
"Om man tror på det ene eller det andet, kommer an på,

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 25-12-02 19:49

Hej Bent
Ja det skriver jeg også. Men jeg har i mine optegnelser den præst der var
præst i Kregom kirke, jeg blev lidt i tvivl om placeringen af denne
lokalitet og gik derfor kronologisk tilbage, og fandt ud af det var faktisk
rigtigt da det af et 1600 tals kort hed Kregom, for i 1800 tallet hed det
Kregome så der er faktisk her flere eksempler at det er ikke af ny dato at
lokaliteter skifter navn, Præsten jeg hentyder hed Johannes Pedersen Kruse
og var præst i Kregom - Vinderød 10-04-1762 - 07-06-1764.
Men det er rigtigt at denne form for navne forvanskning er ret hyppig i det
danske land. Jer er faktisk flere gange hoppet over disse forvanskninger.
Der findes også eksempler på lokaliteter der direkte har skiftet navn med
officiel omdøbning af lokaliteten. Men de fleste navneforvanskninger er
faktisk kommet af forskellige udviklinger i sprogets påvirkninger.

Niels Gjermandsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-12-02 22:07

Niels Gjermandsen wrote:

> [...]
> 10-04-1762 - 07-06-1764. Men det er rigtigt at denne form for navne
> forvanskning er ret hyppig i det danske land.

Lige et kuriosum i forbindelse med Kregme kirke. Som jeg husker
historien, der blev fortalt af en graver og en kirkebetjent, så vender
Kregme kirke en anden vej i forholdet til samtlige andre kirker i
landet, og det skulle have noget at gøre med en troldkvinde at gøre, -
det er ganske vist )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.

Fra : hannahbo@worldonline~

Dato : 26-12-02 21:54

I bogen "Troldtøjets Sand" af Karl Erik Frederiksen, side 70-71 står der
følgende om Kregme kirke:
Kregmes navn.
Der var engang at bønderne i en landsby selv ville bygge en kirke, men de
kunne ikke enes om hvor den skulle opføres. Til sidst aftalte man at finde
stedet ved at binde en stor, tung sten om halsen på en ko, og der hvor den
dejsede om af træthed skulle man bygge kirken. De udpegede koen og sendte
den afsted med den tunge last. Til sidst fik den slæbt sig op på en
baggeskråning, hvorefter den ikke kunne mere. Her byggede man som aftalt
kirken, men bagefter begyndte det at spøge. Inde fra tårnet hørte man hver
nat en stemme råbe "Vend mig, kræng mig". Efter et stykke tid var alle så
bange for at høre på det klageri at de rev tårnet ned og byggede et nyt i
den anden ende af kirken. Derfor kaldete man byen Krængom. Senere sagde man
Kregome, og i dag Kregme.

Med venlig hilsen Hanne Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 24-12-02 14:00

Det er fordi de ikke ved bedre..

Oprindelig hed det 'Uller i mosen'; d.v.s. Ulve..

mvh
Krabsen

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 24-12-02 20:15

Hej Arne.

> [...]

AF> Og så, helt uden for emnet og alene fordi det snart er jul:
AF> Er de nogen her der ved, hvorfor ¢stjyder og ¢boere ofte ser "Ugler i

Sig mig engang, Arne! Er du nu helt sikker på, at det ikke hedder én
¢stjyder?
Eller måske hedder det flere ¢stjydere?

-------

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-12-02 02:16

"Leif Thor Olsen" <Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk> skrev Tuesday, 24 Dec
2002 20:15:23 +100

>Sig mig engang, Arne! Er du nu helt sikker på, at det ikke hedder én
>¢stjyder?
>Eller måske hedder det flere ¢stjydere?

Ja det er jeg ret sikker på det ikke hedder. Meget kan man sige om os
herovre, men ental og flertal kan man altid høre forskel på. Det hedder
en østjye og i flertal æ østjy'er.

Og jeg ved at det hedder "der er Uller i Mosen". Og det er netop, som
Krabsen også er inde på, pointen i den historie.

flere ulve: "Uller"
flere ugler: "Uler"

Folk andre steder i landet har simpelthen taget fejl af de to dyr. Og
uden at tænke over hvad det betød, og om det overhovedet gav nogen
logik, har de taget talemåden til sig i den ændrede form.

Men egentlig lidt synd for uglen, at den på denne måde skulle gå hen og
blive blive så ulveset.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 26-12-02 18:29

> Men egentlig lidt synd for uglen, at den på denne måde skulle gå hen og
> blive blive så ulveset.

*LOL*

--
Venligst