Mundharpe(r)
Fra : Prik Prinkle

Dato : 23-12-02 19:26

Hej!

Jeg har skrevet nogle sange,som er lidt Dylan-agtige,
og kunne godt tænke mig at vide hvad for en harpe,
han bruger,eller om han bruger flere forskellige.
Kan man få en harpe med hele toneregisteret,
ligesom et klaver,eller guitar,
og hvad hedder sådan en?

Hvad for en vil I råde mig til at få fat i,
til den slags musik?

Mvh og god christmass to jer all sammen.

Fra : Esben I.

Dato : 23-12-02 22:32

Prik Prinkle wrote:
> Jeg har skrevet nogle sange,som er lidt Dylan-agtige,
> og kunne godt tænke mig at vide hvad for en harpe,
blues harpe

> han bruger,eller om han bruger flere forskellige.
yep, én i hver toneart

> Kan man få en harpe med hele toneregisteret,
> ligesom et klaver,eller guitar,
> og hvad hedder sådan en?
det hedder en kromatisk harpe

> Hvad for en vil I råde mig til at få fat i,
> til den slags musik?
bluesharpe(r)

mvh
Esben I.

Fra : Tommy Thøgersen

Dato : 23-12-02 22:57

"Prik Prinkle" <tul@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad for en vil I råde mig til at få fat i,
> til den slags musik?
>
> Mvh og god christmass to jer all sammen.

Hej Prik.

Det er svært at give et entydigt råd på dit spørgsmål, det ville
næsten være som at råde en guitarspiller til at vælge en bestemt type
guitar.

Der findes et utal af forskellig mundharper, prøv at kigge på denne
side: http://www.harmonicastore.com

Kromatiske har en omskifter i siden, så du har alle toner i en bestemt
Dur.

Diatoniske har ingen omskifter, men forskellige toner i luf ind/ud

Men kig selv på siden og find så en velassorteret butik i din nærhed,
hvor du kan se dem alle, og hvis de er velassorterede, kan du også
prøve dem med en blæsebælg specielt beregnet til formålet.

Hilsen og God Jul

Tommy