Uran??
Fra : Emil Saksager

Dato : 23-12-02 17:32

Jeg har fundet et spørgsmål på internettet, og aner derfor ikke om det er et
spørgsmål der kan løses og om man de i det hele taget kan kalde det et
spørgsmål...:

"Hvis vi nu spalter noget uran, til det næsten uendelige så for vi plutonium
som er 200 000 gange mere radioaktivt end uran. Hvis vi så målder alfa, beta
og gamma verdierne i den anden gas glode ved 55 Cancri. Kan vi så se om det
er uran eller plutonium der er blandet sammen med gassen og det sidste
plasma. Og kan vi i så fald udnytte denne energi med en fast jernkerne og
danne vores egen jord???"

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 23-12-02 17:46

> "Hvis vi nu spalter noget uran, til det næsten uendelige så for vi
plutonium
> som er 200 000 gange mere radioaktivt end uran."
>
> [...]

Det giver vist ikke rigtigt mening.

-mb

Fra : LR

Dato : 23-12-02 18:20

Jeg kan slet ikke finde hovede og hale i det "spørgsmål"!

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-12-02 18:49

"Emil Saksager" <emil.saksager@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e0739f3$0$71641$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> er uran eller plutonium der er blandet sammen med gassen og det sidste
> plasma. Og kan vi i så fald udnytte denne energi med en fast jernkerne og

Det lyder som: "Mød mig på Cassiopeia" med Poul Reichardt og Bodil Kjer

Mvh
Martin

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-12-02 20:57

Emil Saksager wrote:

> [...]
> er uran eller plutonium der er blandet sammen med gassen og det sidste
> plasma. Og kan vi i så fald udnytte denne energi med en fast jernkerne og

Det lyder som sort snak eller sammensatte brudstykker af en længere samtale.

Det lyder som om at de vil lave et rumskib der først bliver drevet af uran,
som ad flere mellemled endt, som jern når de når frem.
Jern som de så kan bruge til en rumstation.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 23-12-02 22:12

Hej
jeg prøver at decifrere spørgsmålet :
> "Hvis vi nu spalter noget uran, til det næsten uendelige så for vi
plutonium
> som er 200 000 gange mere radioaktivt end uran

Uran kan ikke spaltes til plutonium. Uran er grundstof nr. 92, plutonium er
nr. 94.
Man kan ikke sige, at plutonium er 200000 gange mere radioaktivt en uran,
uden også at angive isotoperne.
F.eks. har uran-238 en halveringstid på 4,47 milliarder år, hvor imod
plutonium-238 har en halveringstid på blot 87,7 år. Den radioaktive
strålingsintensitet er omvendt proportional med halveringstiden. Så i dette
eksempel er plutonium 5 millioner gange mere aktivt en uran. Med andre
isotoper kan det være omvendt.

> Hvis vi så målder alfa, beta og gamma verdierne i den anden gas glode ved
55 Cancri.

Man kan ikke måle alfa, beta og gamma-stråling direkte fra 55-Cancri.
55-Cancri er en stjerne, der ligger ca. 41 lysår væk, og som omkredses af
(mindst) 2 eller 3 planeter.

>Kan vi så se om det er uran eller plutonium der er blandet sammen med
gassen.

Grundstofbestemmelse i stjerner foregår ved en spektralanalyse. Om stofferne
er på plasmaform, afhænger af tryk og temperatur.

>Og kan vi i så fald udnytte denne energi med en fast jernkerne og danne
vores egen jord???"

Ikke forstået. Men planetdannelse hænger ikke sammen med de radioaktive
processer i urstoffet (men selvfølgelig nok med processerne i den centrale
stjerne). Radioaktive processer er imidlertid medvirkende til at fastholde
en høj temperatur i midten af de nydannede planeter.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : john