hæslig situation
Fra : marianne hellemose

Dato : 06-03-01 20:07

Jeg er kommet i den triste situation at jeg må
stoppe mit opdræt og skal skille mig af med
4 voksne somalier og det er ved at knuse mit hjerte.
De fleste ved at voksne katte er ikke i aller højeste
kurs, og samtidig er jeg "kræsen", mine katte har
fået masser af kærlighed og opmærksomhed, og det
ønsker jeg at de fortsat skal have.
Jeg har haft en henvendelse fra en af "de lokale" I ved
en af dem der tror kattene bare skal lukkes ud og fange
noget mad selv, jeg afslog pænt tilbuddet efter lidt
selvransagelse, hvor jeg kom frem til at mine katte
har fortjent det bedste, og hvis de ikke kan få det vil jeg
hellere aflive dem, så ved jeg i det mindste at de har haft
et kort men GODT liv, og jeg behøver ikke at være bange
for at de skal blive kørt over eller lignende triste ting.
Er jeg egoistisk og ond, hvis jeg vælger den udvej, frem
for at sælge til nogen jeg ikke er 110 % sikker på.
Jeg vil meget gerne hører jeres tanker/overvejelser.
--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-03-01 20:17

> Er jeg egoistisk og ond, hvis jeg vælger den udvej, frem
> for at sælge til nogen jeg ikke er 110 % sikker på.
> Jeg vil meget gerne hører jeres tanker/overvejelser.

Du er ond, hvis du vælger at dine katte skal leve videre uanset hvad de
bliver udsat for, og med det siger jeg også, at jeg ville vælge som du.
Hellere aflive end et liv, hvor du ikke kan være sikker på at de har det
godt.

Mvh Maria

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-03-01 20:46

Hej Marianne

Hvad er der dog sket???

Selvfølgelig er det bedre for kattene at blive aflivet end at komme til at
gå som mere eller mindre forvildede gårdkatte.

Er der ikke et kattehjem i nærheden som evt. kan hjælpe, (jeg ved Inges har
et i Næstved)

Jeg føler med dig Marianne

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Stine

Dato : 06-03-01 20:51

Jeg ville gerne hjælpe dig, men hvis du bor på Sjælland - ja så er det jo
lidt langt væk. Er der ikke andre opdrættere du kan "udstationere" dine
katte til??
Hvor jeg føler med dig. Men jo, hellere aflive dem end være usikker på om de
har det godt. ( har selv stået i den situation engang - snøft )
Stine

Fra : Gidde

Dato : 06-03-01 21:43

Hej Marianne
Jamen hvad sker der dog?
Jeg er enig. Hvis ikke du kan skaffe et hjem til en kat, hvor du føler
dig ret sikker på, at den vil få et godt liv med ansvarlige ejere...ja
så er aflivning måske en bedre løsning end et liv hos folk, der ikke
tager kattens velfærd alvorligt. Men mon ikke en voksen Somali med god
opvækst, temperament osv. har en rimelig god chance??
Jeg håber virkelig at du finder gode hjem til dem alle....
- Gitte

Fra : DK True Trust

Dato : 06-03-01 22:16

Hej Marianne
Et eller andet sted forstår jeg dig ganske udmærket, men alligevel er
handlingen "avlivning" lidt grotesk.
Jeg er sikker på, at du har så mange gode kattevenner, der gerne vil påtage
sig at have en' eller et par stykker boende, indtil du finder de HELT
rigtige hjem.
Vi taler jo immervæk om sunde, raske og tamme katte med et lang liv forude.
Hvis det ikke var fordi, vi selv havde 13 katte fordelt over to racer ville
jeg gerne hjælpe dig, men desværre synes jeg vi har nok at se til. Vi
opdrætter også helt andre linier end dine, og jeg må være ærlig og tilstå,
at jeg ikke har så meget forstand på Somalier.
Prøv du nu lige i første omgang, at appelere til dine kattevenner eller
killingekøbere, så vil du sikkert finde den helt rigtige løsning.
HELD OG LYKKE
Mange miauuer fra Birgitte
--
Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-03-01 22:49

Hej Marianne

Nej, jeg synes heller ikke, at du er hverken ond eller egoistisk - snarere
tværtimod!!
Det drejer sig jo om, at give kattene det bedste - og helt ærligt, så tror
jeg at nogle katte havde bedre af at blive aflivet end at leve under nogle
af de forhold, som jeg selv har set og hørt om...

Jeg har selv et par katte, som jeg aldrig ville (kunne) omplacere - den ene
er vores snart 9 år gamle kastrat, som bare ved et besøg hos min mor (hvor
vi har boet med ham!) hylede i 1½ døgn fra vi forlod ham til vi hentede ham
igen... den anden er vores nu 5 år gamle kastrat, som vi faktisk har forsøgt
at omplacere sammen med en ung hunkat - han "græd" hvert kvarter døgnet
rundt i 7 dage - så kom han hjem igen! (staklerne sov faktisk ikke i en
uge... det var mig, som overtalte dem til at forsøge i mindst en uge, for
det tager jo et stykke tid for en voksen kat at falde til).
Disse to katte vil jeg faktisk hellere få aflivet end at skaffe nye hjem
til, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt (hvilket jeg naturligvis
ikke satser på sker!!), for de havde det ihvertfald tydeligvis meget dårligt
med at komme hjemmefra - og så kan det da godt være, at jeg er
drøn-egoistisk... fred være med det

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

marianne hellemose <skatkat@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zxap6.513$A35.41188@news000.worldonline.dk...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-03-01 23:07

> [...]
> for at sælge til nogen jeg ikke er 110 % sikker på.
> Jeg vil meget gerne hører jeres tanker/overvejelser.

Du er bestemt ikke ond eller egoistisk men viser med disse tanker at du
tænker på kattene fremfor dine egne følelser ... valgte selv aflivning da
jeg for 8 år siden var tvunget til at skulle af med 2 syvårige raske hunde
.... idet jeg ikke ville byde hundene at skifte hjem ... så jeg forstår fuldt
ud dine tanker ...
MVH Anne-Marie

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-03-01 23:51

> [...]
> for at sælge til nogen jeg ikke er 110 % sikker på.
> Jeg vil meget gerne hører jeres tanker/overvejelser.

Hvor må du dog have det skidt - jeg føler med dig.
NEJ, du er ikke egoistisk, fordi du hellere ville
vælge en aflivning frem for et hjem, du ikke er
sikker på. Tværtimod........ Vi har jo påtaget os
ansvaret for vores dyr, og det indebærer jo også,
at må kunne stå inde for, hvad der sker med dem.
Jeg tager hatten af for, at du "tør" tænke den
tanke, at lade dem aflive. Nogle mennesker ville
hellere rede deres egen samvittighed og sidde
tilbage med følelsen af, at "Nå ja, de fik måske
ikke det bedste hjem, men til gengæld er de i live".
Og det er i mine øjne egoisme - udelukkende fordi
man ikke vil tage en ubehagelig beslutning, vil
have det bedre med sin samvittighed - og det er
dyrene, der betaler prisen.

Nu ved jeg jo ikke hvor hurtigt det skal gå, men tror
du ikke, at der alligevel er håb om, at du kan finde
et godt hjem ?

--
Hilsen Helle
You can always tell a cat, but you can't tell him much.

Fra : Sten Hansen

Dato : 07-03-01 07:44

Tue, 6 Mar 2001 20:07:12 +0100, skrev marianne hellemose:

>Jeg er kommet i den triste situation at jeg må
>stoppe mit opdræt og skal skille mig af med
>4 voksne somalier og det er ved at knuse mit hjerte.

Det kan vi godt forstå. Et liv uden kat er da ikke noget liv.

>De fleste ved at voksne katte er ikke i aller højeste
>kurs, og samtidig er jeg "kræsen", mine katte har
>fået masser af kærlighed og opmærksomhed, og det
>ønsker jeg at de fortsat skal have.

Hvorfor ikke, det er da noget lettere med en voksen kat end med
et "egern" - læs killing.

> [...]
>et kort men GODT liv, og jeg behøver ikke at være bange
>for at de skal blive kørt over eller lignende triste ting.

Den mand skal da aldrig have en kat.

>Er jeg egoistisk og ond, hvis jeg vælger den udvej, frem
>for at sælge til nogen jeg ikke er 110 % sikker på.
>Jeg vil meget gerne hører jeres tanker/overvejelser.

Bestemt ikke, det ville vi aldrig betænke os på hvis vi af en
eller anden grund ikke kunne beholde vores kat/katte.

Mange varme tanker til dig og dine katte fra

Sambo - Mette og Sten

mvh
Sten Hansen

--
Min e-mailadresse er gyldig indtil jeg modtager spam
eller anden uønsket post.

Fra : Mie-Pil Simmelsgaard

Dato : 07-03-01 08:44

Hej Marianne!!

Jeg kan kun sige at jeg forstår dig fuldt ud.
Vi stod i samme situation for ca. 1½ år siden, vi havde en 10 år gammel hund
som var 100% rask og glad, men så blev jeg allergisk og vi måtte af med den.
Vi valgte også at få hende aflivet, for hun ville ikke kunne finde sig til
rette et andet sted, det var hun for gammel og for glad for os til.

Med hensyn til dine katte, har du så tænkt på at henvende dig til dyrenes
beskyttelses internat??
Jeg har købt vores nr. 2 kat der, og de har det virkelig godt der.
Vi var nede i Roskilde, der var de simpelthen bare så søde, så det var måske
en mulighed.
Det skal lige siges at de giver ikke katte ud til hvem som helst, hvis ikke
du har en indekat i forvejen, kommer du til en "samtale" før at du får lov
til at købe en kat. Det syntes jeg er ret sympatisk, at de ikke bare giver
kattene ud til hvem som helst.

Håber at du finder en løsning!

Knus
Mie-Pil (mpsim@tdk.dk)

Fra : Nina

Dato : 07-03-01 09:35

Aflivning må da være absolut sidste udvej. Alle har ret til sit liv.
Med det mener jeg selvfølgelig ikke, at kattene skal leve hos mennesker der
ikke vil tage sig ordentligt af dem. Men der er da mange gode
katte-mennesker, det må være muligt at finde gode hjem.

Intensiv reklame på nettet, opslag hos dyrlæger, virksomheder, udstillinger,
mund til mund-metoden, den blå avis (ja undskyld mig, vi har haft den debat
omkring dba, men der er altså gode kattefolk der kigger der også)

Hilsen Nina

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 07-03-01 11:39

Hej Marianne
Jeg er af den overbevisning at man ikke bare afliver dyr, hvis der er en
mulighed for at de kan leve videre. Selvfølgelig skal de ikke et sted
hen hvor de lever i skidt og møj, men egentlig tror jeg det er os
mennesker der er lidt pjattede, for hvis blot kattene får en ny ejer som
er kærlig og god ved dem, så vil de da hellere leve sådan end at dø.
Jeg synes du skal lede videre efter nogle acceptable forældre til dine
katte. Det er ikke sikkert de får så stor luxus som de er vant til, men
kan lidt ikke os gøre det.
Håber du har heldet med dig.
Knus fra Mimi

Fra : DK True Trust

Dato : 07-03-01 11:53

Hej Mimi
Jeg er også af den mening, at man må prøve at finde et nyt hjem til kattene.
Vi taler jo om levende væsner, der er sunde og raske.
Jeg er ret sikker på, at det godt kan lade sig gøre, at finde nye kærlige
hjem til alle kattene.
Jeg har kendskab til et par stykker, der tidligere har "lånt" sine katte ud
til andre katterier indtil de rette hjem findes, så med lidt omtanke kan det
lade sig gøre.
Vi har selv købt en voksen avlskat, af en opdrætter der måtte stoppe, og jeg
tvivler på, at vi er de eneste, der kan finde på noget sådan.

Fra : Janne Thielke

Dato : 07-03-01 12:09

Hej med dig.

Jeg forstår godt din ulykkelige situation, og man er ikke meget for at give
sine børn fra sig.
Ja jeg siger børn, for mine katte er som børn for mig.
Jeg har et lille stue opdræt af Maine -coon katte, og sælger skam heller
ikke til hvem som helst.
Mine katte går i en stor katte gård hele sommeren, og er kun inde om
vinteren. Jeg er bange for at de bliver kørt over, så tør ikke lade dem gå
frit omkring.
Du kan godt finde gode hjem til dine katte, men stil betingelser, det er i
din fulde ret.
Tag ud og se hjemmet, og tag stilling til, om det er et hjem du ville betror
dine katte.

Afliv dem ikke, det ville være synd, med mindre de er godt oppe i årene.
Er det delvis unge katte, så giv dem et par gode år mere i er godt hjem.

Kærlig hilsen en kattemor.

Fra : Kate

Dato : 07-03-01 20:05

Marianne,

Det lyder bestemt ikke rart. Men jeg ved at jeg ville vælge nøjagtigt
som dig. Hvis jeg stod i den situation ville jeg altså også vælge at få
dem aflivet. Desværre er voksne dyr ikke i særlig høj kurs. Jeg har
overtaget flere voksne kaniner og altid med succes og jeg ville ikke
være bleg for at få en eller to voksne katte fra et sted jeg kendte.

Jeg håber inderligt at du finder gode blivende hjem til dem.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk