Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
videoer for højhastighedsforbindelser
Fra : palle jensen

Dato : 23-12-02 17:07

http://www.pallefinn.dk/videos/index.html

Mor med barn, Lindos på Rhodos, kvinde med cykel,...

Venlig hilsen

Palle

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 23-12-02 21:51

Hej

Det der kendetegner en dygtig fotograf/kunstner, er at han ikke fremviser de
mindre heldige arbejder.

Du har gode billeder imellem, men de drukner i mængden af de andre !

Bare min mening !

Og god jul!

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-12-02 02:31

"www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:

> [...]
> mindre heldige arbejder.
>
> Du har gode billeder imellem, men de drukner i mængden af de andre !

Og det kendetegner en god "foto-kritiker", at han gi'r
sig tid til at formulere en saglig kritik uden grove gene-
raliseringer.

Og det kendetegner en god UseNet debattør, at han/hun kun
skriver til gruppen, hvis bidraget er brugbart for gruppen
som helhed, og det vil vist være en grov overdrivelse, at
betegne ovenstående udgydelse, som andet end selvglæde og
en forherligelse af janteloven.

Hva' om du brugte noget tid på at publicere nogle af dine
egne billeder, så vi alle ka' se, at du har noget at ha'
dine synspunkter i, for ind til vidre, så virker det mest
som om, at din deltagelse i denne gruppe handler om at
promovere din neben-gesheft med formidling af brugt foto-
udstyr.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jo

Dato : 24-12-02 10:09

> "www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:
til alverdens søgemaskiner

I to hygger jer stadigvæk.
Kan I have en rigtig god jul og godt nytår
jesper

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-12-02 12:12

> Og det kendetegner en god "foto-kritiker", at han gi'r
> sig tid til at formulere en saglig kritik uden grove gene-
> raliseringer.

Jeg generaliserer ikke, jeg siger bare at de gode billeder som palle har
taget drukner i den store mængde med manglende indhold/motiv, korrekt
belysning og dårlig komposition, det kan du måske ikke se.

> Og det kendetegner en god UseNet debattør, at han/hun kun
> skriver til gruppen, hvis bidraget er brugbart for gruppen

ØH..... Mener du at dit indlæg kan bruges til noget som helst, overhovedet ?

> som helhed, og det vil vist være en grov overdrivelse, at
> betegne ovenstående udgydelse, som andet end selvglæde og
> en forherligelse af janteloven.

Hvis der var få billeder var det noget andet, men jeg vil ikke bruge hele
julen på Palles billeder, jeg tror næsten han har forstået hvad jeg mener,
men det forlanger jeg ikke at du gør.

> [...]
> som om, at din deltagelse i denne gruppe handler om at
> promovere din neben-gesheft med formidling af brugt foto-

Har jeg sagt at jeg fotograferer !

Har du ikke fået den julegave du ønskede dig, eller hvad er der galt ?

I 14 dage har du ikke været på banen med dit vrøvl, har du ikke mere medicin
eller hvad. Og skriv så bare at jeg bliver personlig, det er sku da svært
andet, når du alene angriber mine indlæg gang på gang.

Med hensyn til min lille side hvor alle har mulighed for at sætte deres
brugte fotoudstyr til salg, så kører den udemærket, besøgstallet stiger hver
gang du svarer på et af mine indlæg, så tak for det !
Du forstår nok ikke at jeg gør det gratis, men det er nu også ligemeget for
mig, alle dem der benytter sig af tilbudet ved at jeg har ret.

Vi kunne jo spørge Palle om han også føler sig så stærkt krænket som du
åbenbart gør ?

Og igen er det dig der ødelægger den gode stemning der er i gruppen !

Fortsat god jul !
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : palle jensen

Dato : 25-12-02 18:14

> Vi kunne jo spørge Palle om han også føler sig så stærkt krænket som du
> åbenbart gør ?

Nej jeg føler mig ikke krænket af at få kritik. Det viser bare at der er
interesse og det er dejligt. Vi kan jo ikke være enige i alt muligt om
fots og slet ikke hvad der er et godt foto. Mht komposition så er jeg
som maler gået bort fra at bruge gængse opfattelser af hvad god
komposition er. Det gyldne snit kan være godt nok men det behøver ikke
at give et spændende billede osv... Smag og behag er forskelligt efter
hvem man er og æstetiske gyldne regler hører fortiden til efter min mening.

Palle

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-12-02 22:45

> [...]

> taget drukner i den store mængde med manglende indhold/motiv, korrekt
> belysning og dårlig komposition, det kan du måske ikke se.

Det handler ikke om hvad jeg kan og ikke kan se, hvis du vil
gi' kritik på Palle's billeder så udvælg et billede og gi' det
en seriøs kritik, det møj du har fyret af, er og bliver en grov
generalisering, hvor du blot demonstrerer hvor højmåset du er.

Og husk så på, at der gennem tiderne er masser af eksempler på,
at kritikerne har taget fejl, det bedste eksempel er vel Cobra
gruppens malere, der ikke kunne sælge deres kunst, de led af sult
og mangelsygdomme, i dag handles deres billeder til millioner,
man har endda indrettet et specielt museum, hvor man udstiller,
det de har malet på loftet, køkken-, skabslåger o.s.v., da grup-
pen i deres nød boedede i "Arkitekthytten" i Ravnsholdt skov.

Da jeg var dreng, legede vi tit i den forfaldne "Arkitekthytte",
de voknes sagde, at det var nogle skøre menesker der lavet hær-
værk og overmalet hytten....

> Har jeg sagt at jeg fotograferer !

Næ det er nok rigtig at du ikke kan fotografere, jeg kan ihvert-
fald ikke erindre at ha' set billeder, hvor du er autor...

> Har du ikke fået den julegave du ønskede dig, eller hvad er der galt ?

Jovda - jeg har fået to stk. IBM 80 Gigabytes UltraWide
SCSI harddiske, og et SCSI-controller kort, så jeg i en
RAID konfiguration kan overføre 2 Megabyte i sekundet.

> I 14 dage har du ikke været på banen med dit vrøvl, har du ikke mere medicin
> eller hvad. Og skriv så bare at jeg bliver personlig, det er sku da svært
> andet, når du alene angriber mine indlæg gang på gang.

Næ - jeg synes bare der har været for meget "køb af digicam"
snak i gruppen, men nu er alle julegaveindkøbene forhåbbentligt
overstået, og så har jeg brugt tiden på at programere en ny
version af www.photo-gallery.dk - som jeg lægger on-line en af
de kommende dage...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 26-12-02 22:52

On Wed, 25 Dec 2002 22:44:53 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> en seriøs kritik, det møj du har fyret af, er og bliver en grov
> generalisering, hvor du blot demonstrerer hvor højmåset du er.

Ebbesen, jeg husker en gang hvor jeg gjorde netop som du her beder
Leif om: valgte et billede på et site med en masse fotos, og gav
seriøs kritik. Indehaveren af dette site for i flint, var bestemt
ikke glad for kritikken, og tog kraftigt og aggressivt til genmæle.

Sitet hvorfra jeg kommenterede et billede var, forresten,
www.photo-gallery.dk - ved ikke om du husker tråden...?

Jeg ved derfor ikke, om det råd du giver Leif er det rette - men jeg
synes at det er meget besynderligt, at det netop er dig der giver
dette råd.

Personligt vil jeg give Leif ret: jeg bryder mig bedre om at en
fotograf udvælger sine bedste fotos og udstiller kun disse, fremfor
at man skal vade igennem en uendelighed af fotos for at finde frem
til perlerne.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-02 00:13

Thomas Heide Clausen wrote:

> Sitet hvorfra jeg kommenterede et billede var, forresten,
> www.photo-gallery.dk - ved ikke om du husker tråden...?

Jeg husker udmærket, og hvis du mener at jeg "for i flint" i
vist lidt af en sart mimose, der ikke tåler at blive modsagt.

Og det ændrer ikke på, at din og Leif's såkaldte kritik, er og
bliver en usmaglig form for nedrakning, som ingen har glæde af,
så det kan da kun være for jeres egen selvtilfredstillelse, at
I poster sådan noget hakkelse...!

Hvis I ville være seriøse og bidrage med noget konstruktivt,
som gruppen kan bruge noget, så kunne du og Lief nok finde et
billede, på h.h.v. min og Palle's site, som I synes er godt, og
så kan forklare gruppen, hvorfor I synes om netop det billede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 27-12-02 01:22

On Fri, 27 Dec 2002 00:12:51 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg husker udmærket, og hvis du mener at jeg "for i flint" i
> vist lidt af en sart mimose, der ikke tåler at blive modsagt.

Der var en hel tråd...og jeg var vist ikke alene at finde dine
reaktioner ubehagelige.

> [...]
> bliver en usmaglig form for nedrakning, som ingen har glæde af,
> så det kan da kun være for jeres egen selvtilfredstillelse, at

Nedrakning er hvis man siger/skriver "I poster sådan noget
hakkelse...!" eller kalder medskribenter for "sart mimose". En post
med konkrete forslag til forbedringer er hvad man kalder "konstruktiv
kritik" :)

> [...]
> billede, på h.h.v. min og Palle's site, som I synes er godt, og
> så kan forklare gruppen, hvorfor I synes om netop det billede.

Thja....selvfølgelig er det rart - det synes jeg da også - at få
rosende kommentarer til mine billeder. Jeg synes derimod at jeg lærer
mere af de konstruktive kommentarer jeg får til hvordan jeg kan gøre
mine billeder bedre.

Risikoen ved at vise sine billeder frem for offentligheden er at der
kommer kommentarer - kritik såvel som roser. Vil man ikke det, så er
familiealbummet stedet at gemme sine fotos :)

Fra : palle jensen

Dato : 27-12-02 19:40

Videoerne kan ses med quicktime player:
http://www.apple.com/quicktime/download/

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 27-12-02 20:47

On Fri, 27 Dec 2002 14:45:02 +0100
palle jensen <pallefinn@netscape.net> wrote:

> [...]
> billedern med piger fra København i en video. Så kan vi jo se om
> den er bedre end galleriet, hvor jeg komprimerede mere end jeg gør
> nu, da jeg har fået et større hotel.
>
> Så hvis du har lyst kan du sammenligne:
> http://www.pallefinn.dk/photo/GirlsCopenhagen/index.htm
> med:
> http://www.pallefinn.dk/videos/021227GirlsCopenJusteret/021227GirlsCopenhagen.mov
> Den sidste kræver en højhastigheds forbindelse.
>
> Jeg er meget lydhør for kritik og lytter gerne til gode råd. Jeg
> forbeholder mig retten til at rette mig efter dem.

Lyder klogt. Jeg har lige kigget på
http://www.pallefinn.dk/photo/GirlsCopenhagen/index.htm og det ser
fint og overskueligt ud. Jeg kan godt lide det overskuelige design,
det fremhæver billederne godt :)

Det er søde billeder. Skulle jeg komme med et par enkelte råd, så ser
det for mig ud som om dine højlys på et par af udendørsbillederne, er
lidt "udbrændte". F.eks. i panden på pigen på 02.htm.

Ellers er det rigtig søde billeder - det ovenstående er blot en lille
detalie. Er det taget med et digitalkamera eller har du taget slides
og scannet (bare af nysgerrighed)?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-02 01:48

Thomas Heide Clausen wrote:

> [...]
> rosende kommentarer til mine billeder. Jeg synes derimod at jeg lærer
> mere af de konstruktive kommentarer jeg får til hvordan jeg kan gøre

Jeg ikke noget imod seriøs kritik, men jeg tvivler faktisk
på at du kan lære mig ret meget om fotografering, og hvis
jeg var på det stadie, hvor jeg havde brug for rådgivning,
så havde jeg henvendt mig på www.fotokritik.dk...!

Og dem du måske kunne lære noget, lærer ikke en hujende fis
af at du påpeger noget du finder som fejl i et tilfældigt
billede. Der er derimod gode chancher for, at de kan lære
noget af at få forklaret, hvad der gør et givent billede er
godt.

> Risikoen ved at vise sine billeder frem for offentligheden er at der
> kommer kommentarer - kritik såvel som roser. Vil man ikke det, så er
> familiealbummet stedet at gemme sine fotos :)

Ja - og når man fremfører dumsmart kritik, så er der også
risiko for at man får svar på tiltale...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 28-12-02 02:04

On Sat, 28 Dec 2002 01:48:21 +0100
> [...]

> på at du kan lære mig ret meget om fotografering, og hvis
> jeg var på det stadie, hvor jeg havde brug for rådgivning,

Med den indstilling er der vist ingen, der kan lære dig
noget.....uanset hvad man så måtte synes om din fotografering!

Nu handlede tråden her jo heller ikke om dig, men derimod om Palle's
fotos - så hvorfor i øvrigt blande sig?

> [...]
> billede. Der er derimod gode chancher for, at de kan lære
> noget af at få forklaret, hvad der gør et givent billede er

Tænk, der er jeg uenig. Det, som jeg selv lærer af er, når jeg får at
vide hvad der ikke er godt - og hints til hvad jeg kan gøre for at
forbedre mig.

> Ja - og når man fremfører dumsmart kritik, så er der også
> risiko for at man får svar på tiltale...:)

Jeg har ikke set nogen give dumsmart kritik i denne tråd, så
den kommentar må stå for din *helt* egen regning.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 28-12-02 02:08

On Fri, 27 Dec 2002 23:10:17 +0100

> Billederne er taget med et digitalt camera Sony Mavica FD81, som
> jeg er
>
> meget glad for, men glæder mig dog til at bruge et digitalt
> spejlrefleks.
>
> Mine galleribilleder er komprimeret for hårdt og jeg vil prøve at
> få tid til at ændre det.

Du har tilfældigvis ikke et raw/tiff billede af pigen på 02.htm, som
du kunne lægge op ukomprimeret? Jeg er blot nysgerrig efter hvor
meget komprimeringen er skyld i højlyset i pigens pande :)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-02 20:00

Thomas Heide Clausen wrote:

> Med den indstilling er der vist ingen, der kan lære dig
> noget.....uanset hvad man så måtte synes om din fotografering!

Det har du godt nok været lang tid om at fatte, for helt
ærligt, det er så uendligt ligegyldigt, hvad du mener om
mine billeder...

> Nu handlede tråden her jo heller ikke om dig, men derimod om Palle's
> fotos - så hvorfor i øvrigt blande sig?

Ja det er rigtigt, jeg forholdt mig til Leif's såkaldte
kritik, det var dig der rodede noget andet ind i debatten...

> Jeg har ikke set nogen give dumsmart kritik i denne tråd, så
> den kommentar må stå for din *helt* egen regning.

Bare rolig, jeg påtager mig gerne æren for at ha' påpeget,
at den såkaldte kritik som Lief har hældt ud over Palles
billeder, er dumsmart og mest af alt har karrakter af en
generel nedrakning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 30-12-02 21:09

On Sat, 28 Dec 2002 19:59:38 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det har du godt nok været lang tid om at fatte, for helt
> ærligt, det er så uendligt ligegyldigt, hvad du mener om
> mine billeder...

Fint nok. Hvorfor så annoncere dem?

> Ja det er rigtigt, jeg forholdt mig til Leif's såkaldte
> kritik, det var dig der rodede noget andet ind i debatten...

Leif's kritik var da meget god. Han havde en mening om hvorledes
sitet præsenterede billederne. Det er - bestemt - næsten lige så
vigtigt at billederne præsenteres godt, som at de er teknisk gode.

> Bare rolig, jeg påtager mig gerne æren for at ha' påpeget,
> at den såkaldte kritik som Lief har hældt ud over Palles
> billeder, er dumsmart og mest af alt har karrakter af en
> generel nedrakning...

Ahh, det var nu en vis anden skribents kommentarer, som jeg fandt
kunne beskrives som både dumsmarte og nedrakkende, ikke Leif's. Men
lad det nu ligge.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-12-02 23:27

Thomas Heide Clausen wrote:

> Fint nok. Hvorfor så annoncere dem?

Fordi det er on-topic i.h.t. fundatsen at udstille billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen