Slægten "Hass"
Fra : Jebir

Dato : 23-12-02 15:18

Ja, så er jeg kommet en smule længere, og har fundet frem til en hel del via
Familysearch.org - jeg ved, at mange frarådede at begynde på nettet, men jeg
har alligevel gjort dette, da jeg i første omgang havde brug for nogle navne
at gå ud fra.
Min mormor kender MEGET lidt for ikke at sige ingenting til slægten.
Har dog fundet frem til nogle gamle papirer, bla. en vielsesattest og
dåbsattest på min oldefar,
Malta Hass (f. 18/4 1892 i Brede Sogn) og min oldemor, Hulda Marie Hass (f.
Petersen, 22/11 1900 i Flensborg).

Via familysearch.org har jeg fundet frem til en hel del med navnet Hass i
området Åbenrå/Sønderborg, hvor slægten stammer fra.
Hvad jeg mangler nu, er et eller andet link mellem Malta Hass og de
tidligere generationer.
Skal siges at iflg. dåbsattesten hed mine tipoldeforældre Carl Hass & Andrea
(f. Svendsen), men jeg mangler stadig noget som kan linke dem sammen med
tidligere generationer - hvor går jeg hen for at finde det? Jeg har ikke
fødselsdato/sted på mine tipoldeforældre.

Mvh.
Mikkel Skou

Fra : Ole Dorch

Dato : 23-12-02 16:21

"Jebir" <jebir@dayofdefeat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men jeg mangler stadig noget som kan linke dem sammen med
> tidligere generationer - hvor går jeg hen for at finde det?

Prøv folketællingerne:
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

En søgning på navnet Hass ved hjælp af www.google.com

giver også mange hits, hvoraf nogle er slægtforskningssider.

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 23-12-02 18:21

Hej Mikkel
Jeg vil bare kommentere dine fund på nttet.
Du skal være forsigtig med hvad du finder der, det kan være vildspor.
Det er sådan at det der er lagt på nettet er somregel fra forskellige
slægtstavler, og disse er mange gange lavet af personer der ikke har en
forskers sans for rigtigheder.
Der findes mange der er mere interserede i at få en masse i databasen frem
for at det de får er rigtigt.
Så når du finder noget på nettet, ja det gælder også folketællingerne hos
DDA, så skal du kontrollere dette med de rigtige kilder.
Så det du bruger nettet til kan være retningsgivende, men det kan lige så
nemt være et vildspor.
Vi har alle prøvet at få et vildspor ind gennem vores forskning så er det
bare at begynde forfra og så med andre kriterier i den gren, det er surt men
når fejlen så er retet så er der mere glæde ved arbejdet.
Du må nok se dig om efter tid til at komme på arkiverne og se i de gamle
bøger og microfilmene.
MEN UDELUK IKKE NETTET, MEN BRUG DET MED EN SUND SKEPSIS; SÅ OPGIV IKKE SELV
OM DER ER MANGE FEJL.

Niels Gjermandsen