MS Windows
briani 27239
Fra win98 -> 2000 uden risiko?
Fra : AH

Dato : 23-12-02 13:27

Hej NG,

Jeg har en bærbar, som....bl.a bl.a..., derfor vil jeg gerne have
installeret win 2000 istedet for win98, som ligger pt.
Da jeg har så meget data liggende, og harddisken ikke er vild stor, har jeg
ikke mulighed for at dele harddisken og bruge den nye del til backup, mens
jeg kører 2000 hen over 98'eren. Og af samme grund kan jeg ikke formatere
maskinen, og få en 'ren' installation ind af 2000. Det gør nu heller ikke så
meget, men jeg er nervøs for at der under installationen af win2000 kan ske
noget med mine filer. Mit spørgsmål er derfor: Er der en risiko? og kan man
i så fald fortælle mig hvor stor den ca. er for at mine filer - det er 1.5
gb jpeg filer - skulle lide skade?

På forhånd tak - og glædelig jul

Mvh AH.

Fra : jens

Dato : 23-12-02 13:33

"AH" <NO_SPAMhauberg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

man
> i så fald fortælle mig hvor stor den ca. er for at mine filer - det er 1.5

Marker den/ de mapper du ikke vil miste som skrivebeskyttet, og installer
w2k på fat32 _ikke_ ntfs så får du nemmest det du vil have.
Men det er ikke sikkert du kan opgradere med den w2k du har, da der er
upgrade og oem versioner.
Men det skal Gates nok fortælle hvis du ikke må inden der sker noget.

W2k på fat32 er lidt mere ustabil/usikker end på ntfs og der er ikke noget
ivejen for at skifte, såfremt du ikke skal have et net med en w98 senere.

mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-12-02 15:09

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>W2k på fat32 er lidt mere ustabil/usikker end på ntfs og der er ikke noget
>ivejen for at skifte, såfremt du ikke skal have et net med en w98 senere.

Sætter man computere op i et netværk, så er filsystemet
fuldstændig ligegyldigt.

En Win 98 kan sagtens læse en ntfspartition på en Win 2000/XP.

Fra : jens

Dato : 23-12-02 16:25

> Sætter man computere op i et netværk, så er filsystemet
> fuldstændig ligegyldigt.
>
> En Win 98 kan sagtens læse en ntfspartition på en Win 2000/XP.

Okay, så er det ikke der det går galt.
Jeg formoder du har testet med win maskiner i praksis ?
Jeg ken nemlig ikke få det til at køre i praksis.
Men der er selvfølgelig mulighed for det er mig der misser en indstilling.

Ifølge micrsoft`s hjælp kan w98 ikke læse sine rettighedder, derfor har jeg
lagt det på hylden under umuligt.

mvh jens

Fra : J.Pedersen

Dato : 23-12-02 13:40

> [...]

man
> i så fald fortælle mig hvor stor den ca. er for at mine filer - det er 1.5

En risiko er der vel altid. Men jeg har på en stationær
maskine gjort det 2 gange uden større problemer.
Selv om en ren installation er bedre
Dvs. der er garanteret en del arbejde med at finde drivere
og rigtige programversioner bagefter.
Der findes et program på din 2000 cdrom der kan teste
om tingene er kombatibelt (kan også downloades)
OG du kan godt regne med et par uforudsete problemer.
Men det kan sagtens lade sig gøre.
Hvad med at investere i en brænder til Backup?
Hilsen Jesper

Fra : jens

Dato : 23-12-02 14:14

"J.Pedersen" <s.j.p@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> OG du kan godt regne med et par uforudsete problemer.
> Men det kan sagtens lade sig gøre.
> Hvad med at investere i en brænder til Backup?

Jeps og listen er sikkert forældet
Men w2k er ret god til at finde det rigtige, bedre end xp efter min
erfaring.
W2k kan dog ikke køre i w95 eller w98 mode, derfor er den uegnet til mange
spil.

mvh Jens

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 23-12-02 15:07

> W2k kan dog ikke køre i w95 eller w98 mode, derfor er den uegnet til mange
> spil.
>
> mvh Jens

W2K kan det samme som XP, dog med den forskel at W2K klarer det betydeligt
bedre end XP. Tom's Hardware Guide viser en forringelse af spil på XP, på
mellem 50-100% i forhold til W2K og Win98.
Husk på at XP kun er en W2K hvor der er indbygget Active Desktop, som man
altid som det første slår fra på en Win98.

Mv. Flemming Nielsen

Fra : AH

Dato : 23-12-02 14:27

Jeg har nu kastet mig over opadteringen... og indtil videre går det godt...
Men har lige printet opgraderingsrapport, hvor der står at
installationsprogrammet ikke har en driver til en harddiskcontroller på
denne computer. Jeg skal derfor have den korrekte Windows 2000 kompatible
driverdiskette for at fortsætte installationsprogrammet. Hvis jeg ikke
angiver denne driver, vil installationen muligvis mislykkes. Brug ikke en
driverdiskette, som er fremstillet specielt til Win 95 eller 98. Det
anbefales, at du har den korrekte driver klar på en diskette, før du
fortsætter.
Hvad betyder det jævn dansk? Er det noget jeg skal download ...hmm. Kan jeg
bare fortsætte?

Min bærbare kan også kun have enten et CD-rom drev eller diskette drevet
siddende i, og jeg kan derfor ikke skifte mellem cd-rom og diskette under
installation, da maskinen kræver genstart for at skifte mellem diskette og
cd-rom drev!

Og kære julemand: jeg ønsker mig en brænder til min bærbare...eller bare en
ny bærbar :)

Fra : jens

Dato : 23-12-02 14:36

> [...]
> fortsætter.
> Hvad betyder det jævn dansk? Er det noget jeg skal download ...hmm. Kan

Det er neten en raid funktion den ikke kender eller en nyere disc.
Jeg har set den et par gange men er fortsat uden problemer.
w2k vil have signerede driverer, men man kan acceptere usignerede, og de har
aldrig gjort knuder for mig
Under alle omstændigheder så fortsæt, hvis det giver problemer kan det
erttes når du er inde i w2k, men det første du skal derinde er som
administrator at lave en brugerkonto med admin rettigheder, mest for din
egen skyld.

<klip>
> Og kære julemand: jeg ønsker mig en brænder til min bærbare...eller bare
en
> ny bærbar :)

Enten ligger den i sækken nu, eller også opfyldes ikke flere ønsker i dette
år.

mvh Jens

Fra : AH

Dato : 23-12-02 16:56

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har set den et par gange men er fortsat uden problemer.

Tak for al hjælpen, og kan berette om at win2000 er instaleret og kører
fint, og alle filer er som de skal være.
Men..., for der er vel altid et men :), den bærbare kan ikke se/ vil vide
vide af den ene USB port, den fik med i fødsel? Har været lidt rundt og se,
hvordan jeg kunne få liv i en sådan, for for mig burde den bare
virke...måske I kender til det, ellers må jeg vist bevæge mig over i en
anden nyhedsgruppe?!

God jul

Mvh AH

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-12-02 22:03

AH wrote:
> Men..., for der er vel altid et men :), den bærbare kan ikke se/ vil
> vide vide af den ene USB port, den fik med i fødsel?

Virkede USB porten under Win98? Hvis ja så er det sikkert skod
driver der er med til dit hardware.
Store ord fra min side, men i mandags hjalp jeg en kammerat med en
pc der absolut ikke ville kendes ved en HPscanner under WinMe.
Som havde virket under Win98. Da det var en Compaq fik den først
skylden, men da vi fik den ide, at se om der var nye driver til HP'en.
Stod det sandelig på HP's support siden, at HP havde nogle skod drivere til
WinMe, download disse. Og sandelig. Nu viker svinet.

mvh
Henning

Fra : jens

Dato : 24-12-02 00:32

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er med stor sandsynlighed et driver problem, men undersøg lige om der er
noget HW der har fået conflict irc`s i hardware håndteringen.

HP w98 drivere er specielt dårlige til w2k, det har jeg også oplevet, men
nye jan hentes da.

mvh Jens