child vs. descendent
Fra : Lars Nyberg

Dato : 06-03-01 18:47

Jeg har et par forståelsesproblemer i css.
Min css bog (Lie og Boss: Cascading Style Sheets) beskriver følgende:

F E any E element that is a descendent of an F element.
F > E any E element that is a child of an F element.

Descendent betyder så vidt jeg ved nedarvet - Hvad er forskellen på det og
child (barn af)?

Lars

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 06-03-01 19:13

"Lars Nyberg" <Lars@rnospamnyberg.gs> udtrykte:

> [...]
>F > E any E element that is a child of an F element.
>
>Descendent betyder så vidt jeg ved nedarvet - Hvad er forskellen på det og

Jeg kan ikke garantere at jeg har forstået det rigtigt, men umiddelbart
ville jeg mene at descendent også kan være "børnebørn", hvor child kun
er elementer direkte under.

--
mvh Andreas...
Nau.dk's nyeste tutorial: "Tabeller i WML"

Fra : Lars Nyberg

Dato : 06-03-01 19:24

> Jeg kan ikke garantere at jeg har forstået det rigtigt, men umiddelbart
> ville jeg mene at descendent også kan være "børnebørn", hvor child kun
> er elementer direkte under.

er det ikke F + E (any E element that emmediately follows an f element),
eller regnes det efter sluttagen?

Lars

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 06-03-01 20:59

"Lars Nyberg" <Lars@rnospamnyberg.gs> udtrykte:

>er det ikke F + E (any E element that emmediately follows an f element),
>eller regnes det efter sluttagen?

Et element er "det hele", altså alt fra start til og med sluttag, så det
regnes efter sluttag'et

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-03-01 19:28

"Lars Nyberg" <Lars@rnospamnyberg.gs> writes:

> [...]
> F > E any E element that is a child of an F element.
>
> Descendent betyder så vidt jeg ved nedarvet - Hvad er forskellen på det og

<F><G><E>noget tekst</E></G></F>

kan vises som et træ:

\
\

Alt hvad der ligger under F (G og E) er descendants, alt hvad der
ligger over en knude as ascendants (ascendants til E er G og F).

Et child er kun de(t) element(er) der ligger umiddelbart under en
knude. I tilfældet ovenover er F's child G.

Ligeledes kan man tale om en parent. G er parent til E.

Man kan lave et lidt mere HTML-agtigt eksempel:

HTML
/ \
HEAD BODY
/ / \
TITLE H1 P
\
IMG

Ascendants til HTML er hele dokumentet. Ascendants til BODY er hele
det synlige dokument.

Descendants til P er BODY og HTML, parent til P er BODY.

Childs til BODY er H1 og P.

(ps: mine billeder vil se underlige ud hvis dit nyhedslæser-tegnsæt
ikke har fast bredde).

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-03-01 19:40

Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk> writes:

> Ascendants til HTML er hele dokumentet. Ascendants til BODY er hele
> det synlige dokument.
>
> Descendants til P er BODY og HTML, parent til P er BODY.

Ups, I dette stykke byttede jeg rundt på Ascendants og Descendants.